fiskercool Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Hei Går fortiden på påbygg, gikk i fjor på vg2 el-energi, men fant ut at elektrikker var ikke noe for meg, det blir for mye av det samme. Men det var ikke helt bortkastet, jeg fikk en veldig stor interesse for automatsjon. Jeg sitter og leser om Mekatronikk på diverse nettsider, og det ser ut som et veldig spennende studie. Men jeg har noen spørsmål. 1. Er det lurt å ta vg2 automasjon? Jeg fikk litt inblikk i automasjon på vg2 el-energi. Ser at Mekatronikk har en god del automasjon. 2. Jeg er nesten grønn når det gjelder mekanikk, men jeg har litt interesse for det. Ser også det går med en god del datakunnskaper, det skulle ikke være noe problem.. Og hva er jobbmulighetene, er det vanskelig å få jobb? Evt. hva jobber du som når du har tatt dette studiet. Sånn ut av det blå, har man norsk, gym o.l. på universitetet, hvis man går på mekatronikk? Håper dette var forståelig, og det hadde vært fint med noen innspill. Takk Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Nei du har ikke Norsk og Gym på Universitet :!:. Du har de fagene du trenger for utdanningen som for mekatronikk vel vil være mekanikkrelaterte fag, elektronikkrelaterte fag, fag om styresystemer og ikke minst en god del matematikk og fysikk. Men du kan selvfølgelig ta et studie i Norsk om du vil det, og de fleste universitet har også gunstige avtaler med egne eller nærliggende treningssenter om du mot formodning skulle ønske å bevege deg litt. Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Kom på 1 til spørsmål. Hva er opptakskravene? Tenker på UIA i Grimstad eller Kristiandsand (Hvis der er mekatronikk der) - Generell studiekompetanse med 3MX og 2FY/(R1+R2 og Fysikk 1) får man denne matten på påbygg? Eller går det ann og ta sommerkurs til matten og fysikken? Er det noen andre opptakskrav, eller en viss poengsum man trenger? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Tror ikke man pleier å ta 2MX-3MX og tilsvarende på vanlig påbygg, men jeg er litt usikker Uansett kan du høre med stedet du tar påbygg om det er mulig å ta dette i tillegg. Ellers finnes også forkurs for ingeniørutdanning der man tar alt man trenger av matematikk fysikk osv. Forkurset er hardt, men en god start, klarer man forkurset bør man også klare den videre utdanningen, faller man av i forkurset er ikke realfag noen studieretning som passer for deg. Søkertall og eventuelle poenggrenser kan du finne på samordna opptak: http://www.samordnaopptak.no/info/ Ellers vil jeg anbefale at du tar kontakt med UiA eller der du vil studere, spør om å få et møte med studiekoordinator på det instituttet som du eventuelt vil studere med. De vil kunne gi deg veiledning til hva du trenger. De vil også kunne gi deg informasjon om hvilke fag som kurset du har tenkt å studere inneholder. Etter møte med studiekoordinator kan du også spørre om det finnes ansatte (forelesere) du kan snakke med som kan fortelle deg mer om de enkelte fagene. Lykke til:) Lenke til kommentar
noddyen Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Mekatronikk på UiA går kun i Grimstad og i følge samordna opptak var det åpent opptak i 2009. Det vil si at alle som hadde studiekompetanse med 3MX og 2FY (eller hva de heter nå for tida) kom inn på studiet. Dersom du ser på UiA sine sider så heter studiet "Ingeniørfag - maskin" og ikke mekatronikk. Vet ikke hvorfor de fortsatt kaller det maskin, men det er hvertfall mekatronikk som studiet inneholder. Forøvrig vil jeg si at du har et veldig godt utgangspunkt ved bare å ha en interesse for de forskjellige fagområdene. Alle fagene begynner på introduksjonsnivå så det går fint an å få gode karakterer selv uten tidligere erfaring. Det som teller er interesse for fagene og en god del arbeid. Uten matte og fysikk fra videregående kan du enten ta forkurs for å ta disse fagene, eller søke om plass på Y-veien mekatronikk. Y-veien er for de med fagbrev fra videregående. Jobbmulighetene er mange, og avhengig av hvor i Norge du kan tenke deg å jobbe og hva du har lyst til å jobbe med. Mekatronikk er så allsidig at du kan få innpass i mange forskjellige jobber og dessuten vil det alltid være etterspørsel etter folk som har kunnskap om de forskjellige tekniske områdene (mekanikk, elektronikk, datateknikk, automasjon og kontroll). I Kristiansand er de fleste firmaene (National Oilwell Varco, Aker Solutions, TTS ++) som driver med oljerigger interessert i mekatronikkingeniører. Til sist vil jeg bare si at jeg er veldig fornøyd med å ha gått mekatronikk i Grimstad. Lykke til med valgene du tar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå