GLN Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Prøvde å skifte tennpluggene på Astraen min, men møtte på et lite problem. De 5 skruene som holder tennplugmodulen fast, sitter noe så inni helsikken fast! Det er sikkert ikke skiftet plugger de siste 100 000km, så de har fått grodd fast uten noen forstyrrelser de siste årene. Noen som har tips på hvordan man kan løsne disse med verktøy hjemme i garasjen? Har prøvd div rustløsere, smøremiddel og hammer/skrujern metoden. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Prøvde å skifte tennpluggene på Astraen min, men møtte på et lite problem. De 5 skruene som holder tennplugmodulen fast, sitter noe så inni helsikken fast! Det er sikkert ikke skiftet plugger de siste 100 000km, så de har fått grodd fast uten noen forstyrrelser de siste årene. Noen som har tips på hvordan man kan løsne disse med verktøy hjemme i garasjen? Har prøvd div rustløsere, smøremiddel og hammer/skrujern metoden. Sjangs til å varme? Om ikke du får varme på rette stedet (varme utvider metall, så oftest er det mutteren som skal varmes), men uansett vil det å varme/kjøle, sammen med ren rustløser (ikke 556 eller andre smøremidler), vil ofte løsne ting og tang nok fra hverandre til at du klarer å løsne uten å knekke skruer/bolter. Ellers så kan en slagtrekker være et godt verktøy, forsikig brukt. F.eks strøm/batteridrevne slagtrekkere kan gi den effekten som trengs. Er det aluminium-skruer kanskje? Skrudd i messing-muttre? Opel bruker endel det på slike småting, og det kan eire godt rundt de... Lenke til kommentar
GLN Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Jeg er litt usikker på hvor skruene/boltene går. Jeg tror de går ned i motorblokka. Så det er jo alu i stål. Noe som er et velkjent problem. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Har du ødelagt skruehodene så du får ikke på noe verktøy der? Lenke til kommentar
GLN Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Nei. Har hatt fokus på å ikke ødelegge skruhodene. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Av og til er det ikke mulig å få dem løs på vanlig vis, det er jo en mulighet å borre dem ut og gjenge opp igjen nye hull om du sliter virkelig.. Tror jeg ville prøvd mer av det du allerede har testet, å slå på skruene mens du forsøker å skru dem ut. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Skaff deg en latmannsarm og ei sekskantpipe. Pass på at pipa sitter ordentlig nedpå også tar du i til det løsner. 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Skaff deg en latmannsarm og ei sekskantpipe. Pass på at pipa sitter ordentlig nedpå også tar du i til det løsner ryker. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå