Gå til innhold

Hva heter disse sjokolade- og kokoskulene?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg lett i månedsvis etter navnet eller oppskriften på noen små sjokoladekuler med kokos, uten hell. Jeg husker godt smaken av disse, og at jeg har spist dem ved juletider mange ganger da jeg var yngre. Nå er det tydeligvis ingen som selger slike lenger, og det er heller ingen som forstår hva jeg leter etter. Jeg skal forklare hva jeg tror de er laget av.

 

De er små, en neve store omtrent. Jeg tror de er laget av sjokolade, kokos, smør og sukker, det er i hvert fall det de smaker. Kokosen og sjokoladen må være blandet sammen på forhånd, og deretter rullet ut i kuler. Det er altså ikke slik at det er noe sjokoladetrekk, kokos bare på toppen, eller en kjerne med sjokolade. Alt er likt hele veien igjennom.

 

Alle oppskrifter jeg finner, inneholder kaffe, havregryn eller andre ting jeg vet ikke er med. Men her er et bilde av slik de ser ut, omtrent.

 

468x234.jpg

 

Håper noen kan knekke denne nøtta for meg. Så blir det jul i år også. :fun:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Jeg vet veldig godt hva du mener..

Var selv hekta på de, men det har blitt noen år siden sist jeg har spist noen.

Navnet, eller det de ble kalt, var i hvertfall Elgebæsj. Ikke noe delikat navn, antar det har med fasong og farge å gjøre.

Noen oppskrift har jeg ikke i huet, men jeg kan jo forske litt til helga og se hva jeg finner ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ved bruk av vill fantasi googlet jeg kokoskuler. Det kunne vel kanskje du også gjort, før du laget en ny tråd? :-)

 

Ja, det kunne jeg, og det gjorde jeg. Beklager med hele mitt hjerte om tråden ble til belastning for deg.

 

Nå har jeg prøvd meg fram litt på egenhånd, og klart å koke sammen noe som minner om disse kulene. Så da blir det nok jul i år også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...