Gå til innhold

Absolutt spill , Forhåndsbestilt spill, ønsker om å heve kjøp før spillet er utgitt


Phinex

Anbefalte innlegg

Hei kjære forumbrukere.

Har en liten problemstilling jeg ønsker å få litt juridisk hjelp til.

Her er hele saken:

 

Den 14 November bestilte og betalte jeg Assassins Creed Brotherhood til pc, ettersom det ble oppgitt på nettsiden at releasen på spillet var 19 November 2010.

 

Når det nærmet seg 19 november undersøkte jeg litt nærmere angående leveringsdato på spillet, og jeg fikk meg en overraskelse. Releasen var endret til 31 mars 2011, noe som viste seg å være releasen hele veien, bare at det var gjort en feil når jeg så på spillet. Helt forståelig å gjøre feil sånn sett.

 

Feilen fikk meg derimot til å endre mening , og jeg ønsket å heve kjøpet ettersom det er litt sårt rundt økonomien nå i studentperioden. Jeg sendte de en mail (se quote) om ønsket å heve kjøpet.

 

MAIL 1 Sendt 17 November

Til [email protected]

 

Hei, jeg forhåndsbestilte Assasins Brotherhood til pc hos dere for 2 dager siden vel. Jeg bommet helt og misforstå når dere skrev at releasen var til fredag. Nå som jeg ser det ikke er før uti mars ser jeg gjerne at denne ordren kanselleres og pengene blir refundert. Håper det ikke er noe problem, har ikke hatt noe problem med deres kundebehandling tidligere.

 

Ordrenummer: 00065***

Mvh

Trond ***********

 

 

Ettersom jeg aldri fikk svar på denne mailen valgte jeg å sende en ny mail etter en stund.

 

MAIL 2 SENDT 23 November

Til [email protected]

 

Hei, sender mailen min jeg sendte dere på nytt, ettersom jeg ikke fikk svar fra dere ;)

jeg forhåndsbestilte Assasins Brotherhood til pc hos dere for ett par dager siden vel. Jeg bommet helt og misforstå når dere skrev at releasen var til fredag. Nå som jeg ser det ikke er før uti mars ser jeg gjerne at denne ordren kanselleres og pengene blir refundert. Håper det ikke er noe problem, har ikke hatt noe problem med deres kundebehandling tidligere.

 

Ordrenummer: 0006*****

Mvh

Trond ************

 

 

Her var det heller ingen svar å få , så jeg valgte å sende nok en mail fra deres kontakt oss tjeneste på nettsiden. Selv om jeg valgte å huke av for send meg en kopi av mailen fikk jeg aldri noe mail. Men denne ble sendt rundt 28 November og inneholdt sånn ca det samme innholdet, bare at jeg poengterte at det var 3dje gangen og jeg la også inn datoer inn i mailen istedet for "fredag" og "par dager siden"

 

Jeg har ikke fått svar på heller denne 3 dager etter avsendsdato. Så jeg tenkte litt annerledes idag og sendte de en mail fra en annen mail hvor jeg kortet litt ned på navnet med ett helt annet spørsmål.

 

Mail 4 Sendt 1.Desember

 

Hei, jeg lurte på om dere hadde fått en releasedato på Assasins Creed Brotherhood til pc? Eventuelt en ca tidsramme?<br clear="all">

Mvh

Trond

 

 

Da gikk det omtrent 1 time før jeg fikk svar:

 

 

Hei

 

Brotherhood til PC har foreløpig release dato 31. Mars 2011

 

Vennlig Hilsen

Kundeservice

AbsoluttSpill.no

 

 

Med andre ord svarer de raskt, og i det hele tatt leser innboksen sin.

 

Mitt spørsmål er da: Hva bør jeg gjøre videre? Bør jeg sende en ny mail med henvisning til lovparagrafer, det skulle jo være krav på å refundert pengene på en eller annen måte. Tenkte litt i forhold til angrefrister og returrett, selv om varen ikke er kommet til meg sånn sett.

 

Mvh Trond-Ivar

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15. Tvister

 

Ved eventuelle tvister vil vi prøve å løse de partene i mellom. Hvis dette ikke går, kan saken bringes inn for Forbrukerrådet. Tvister skal følge norsk lov.

 

Er det noe du lurer på, kan du gjerne kontakte oss.

 

Siden de fint unngår spørsmålet ditt så er vel dette eneste utvei :)?

 

På siden står det også

 

3. Angrerett

 

Vi følger gjeldene regler som er oppført i angrerettloven.

 

Du kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at vi har oppfylt vår opplysningsplikt iht. angrerettloven og varen og angrerettskjema er mottatt. Dersom vi ikke oppfyller vår opplysningsplikt, eksempelvis unnlater å overlevere det obligatoriske angrefristskjema senest ved levering av varen, utvides fristen til tre måneder.

 

Du må gi melding til oss dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig.

 

Dersom vilkårene for angrerett er oppfylt, plikter vi å tilbakeføre alle faktiske kostnader som er belastet deg. Returkostnader må imidlertid du bære, med mindre vi har misligholdt avtalen eller vi i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig.

Endret av clickz101
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven gir deg uansett gode rettigheter her, angrerett eller ei:

§ 41. Avbestilling før levering

 

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

 

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

 

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

 

En forbruker kan når som helst kansellere et kjøp før levering er foretatt, så lenge det ikke medfører tap for selger. Et spill som ikke har hatt release ennå kan ikke medføre noe tap for selger at du kansellerer, så dette bør løse seg.

 

KREV. Ikke spør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen, da har jeg sendt en ny mail til dem. Blir spent å se hva som skjer videre nå.

 

 

Ok, Takk for svar!

Med det lurer jeg på en annen ting som jeg har sendt melding om 3 ganger over en periode på 3 uker. Ettersom dere gir svar rimelig kjapt når jeg spør om andre ting sender jeg mailen for 4 gang om å angre på en forhåndsbestilling.

Henviser til Forbrukerkjøpsloven § 41. Avbestilling før levering

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling.

 

Saken er at jeg bestilte assasins creed brotherhood til PC hos dere fordi dere oppga at dette hadde samme release som til konsoll. Ettersom det ikke hadde det er jeg ikke intressert i å la pengene mine ligge og vente til mars med release.

Ordrenummer: 000******

 

Mitt kontonummer er ***** ****** **

Mvh

Trond ********

 

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

En forbruker kan når som helst kansellere et kjøp før levering er foretatt, så lenge det ikke medfører tap for selger. Et spill som ikke har hatt release ennå kan ikke medføre noe tap for selger at du kansellerer, så dette bør løse seg.

 

KREV. Ikke spør.

 

Tapt fortjeneste må vel kunne regnes som "tap" etter fkjl. § 41, slik at selger kan kreve erstatning for denne?

 

@Phinex

Uansett kan du angre kjøpet etter angrerettloven § 11. Vilkåret er at du melder fra til butikken "innen 14 dager etter at hele varen [...] er mottatt på foreskreven måte". Det fremkommer altså ingen tidsfrist som sier når du tidligst kan angre kjøpet - kun at det skjer før 14 dager etter at du fikk varen.

 

Edit: Dersom forsinkelsesdatoen var satt feil fra selgers side da du kjøpte (og du kan bevise dette med ordrebekreftelse ell.), kan du kreve kjøpet hevet pga. vesentlig forsinkelse etter fkjl. § 23, jf. § 19. Siden du allerede har betalt kan du da kreve forsinkelsesrente fra da betaling skjedde og frem til pengene tilbakebetales, jf. fkjl. § 50 annet ledd. Selv om det ikke blir de store summene av det kan det i det minste virke som et insentiv til selger for å få saken behandlet og ut av verden. Ingen liker å måtte betale tilbake en mer enn absolutt nødvendig...

Endret av octopz
Lenke til kommentar

Selger har ikke tapt noe fortjeneste på kanselleringen. Han tjente på selve kjøpet, og "taper" tilsvarende på kanselleringen. Han har således ikke lidd noe tap som følge av dette.

 

Et tap må være utover det man evt har i margin på selve varen, evt at det er et produkt det ikke går å selge til andre etterpå :).

Lenke til kommentar

Selger har ikke tapt noe fortjeneste på kanselleringen. Han tjente på selve kjøpet, og "taper" tilsvarende på kanselleringen. Han har således ikke lidd noe tap som følge av dette.

 

Et tap må være utover det man evt har i margin på selve varen, evt at det er et produkt det ikke går å selge til andre etterpå :).

 

Også selgers positive kontraktsinteresse faller inn under "tap" i § 41. Med det menes at selger skal bli stilt på samme måte økonomisk sett som han ville vært stilt dersom avtalen hadde vært riktig oppfylt. Hvis ikke får kontraktsinngåelsen ingen realitet for kjøper.

 

Dette innebærer faktisk at selger blir sittende igjen med fortjeneste og fortsatt kan selge varen. Av forarbeidene fremgår imidlertid at dette ikke skal gis betydning ved ordinære forbrukerkjøp, siden selger som oftest kan tilfredsstille enhver etterspørsel (begrensningen ligger i antall kunder, ikke antall varer). Altså har han oppnådd ett salg mindre enn han ellers ville fått.

 

Klemmer like godt inn et utdrag fra ot.prp. nr 44 (2001-2002) fra side 82 (mine uthevinger):

 

 

Departementet støtter utvalgets forslag til bestemmelse om utmåling av erstatning. Det innebærer at selgeren i prinsippet skal ha full erstatning for det økonomiske tapet han eller hun lider som følge av avbestillingen (den positive kontraktsinteressen), jf lovforslaget § 41 tredje ledd. Dette er i tråd med departementets syn om at kontraktsinngåelsen skal innebære en realitet for kjøperen. Det samme prinsippet er utgangspunkt for reglene i kjøpsloven § 52 annet ledd, håndverkertjenesteloven § 40 annet ledd samt bustadoppføringslova § 52 annet ledd.

 

Departementet er enig med utvalget i at det ikke er grunn til å ha noen særskilt regel som svarer til håndverkertjenesteloven § 40 annet ledd annet punktum og bustadoppføringslova § 52 tredje ledd annet punktum om at erstatningsplikten bare skal omfatte tapt fortjeneste « så langt det godtgjøres at det ikke var mulig å oppnå en tilsvarende fortjeneste ved oppdrag for andre », jf særlig Ot.prp.nr.29 (1988-1989) Om lov om håndverkertjenester mm for forbrukere s. 60-61. Som utvalget påpeker vil det for masseproduserte varer vanligvis være slik at selgeren har ubegrenset tilgang på varen. Selv om selgeren kan selge varen på nytt til samme pris vil han eller hun være påført et erstatningsberettigende fortjenestetap. Når det gjelder individuelt bestemte varer, vil en rimelig løsning følge av selgerens alminnelige tapsbegrensningsplikt. Det vises til utvalgets begrunnelse i NOU 1993:27 s. 55.

 

EDIT: leif...

Endret av octopz
Lenke til kommentar

Hei Trond

 

Beklager litt sent svar på din henvendelse.

 

Bekrefter at ordren vil bli kanselert og betalingen refundert.

Du får en behandlingsmail når dette er gjennomført.

 

Vi kan kun se å ha mottatt denne e-posten om at du ønsker å avbestille.

Har du sendt de andre henvendelsene fra en annen e-post?

Vi skal se nærmere på dette om mulig og beklager om vi ikke har klart å fange opp ditt ønske tidligere.

 

Vennlig Hilsen

Kundeservice

AbsoluttSpill.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...