Gå til innhold

Trenger hjelp til kosthold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Japp.. I tillegg kan du ha så og si alt du vil i omeletten..

Sopp, spesielt champinjong er ganske digg i omelett som erstattning for kjøtt.

Ellers kan du ha ganske mye i den.. Tomat og paprika egner seg greit, syns jeg ihvertfall.

Av avakadoen kan du lage guacamole med noe hvitløk i. DET er godt tilbehør til de fleste retter. Meget sunt er det også :)

Lenke til kommentar

Blir vel omelett til frokost ja :) Guacemole er jeg veldig god på å lage, MED rømme og salt :p Men skal prøve å finne ut noe der og.

Har lagd en matplan for ukene nå, trenger kommentarer

post-101796-0-65104700-1294479923_thumb.jpg

Er dette et bra kosthold?

Tenkte å lage en egenkomponert lasagne, da skal jeg lage tomatsaus av hermetiske tomater, raspet gulerot (blir som sukker), sopp, kikerter, bønner, løk, masse hvitløk, oregano. Så skal jeg bruke osthøvel på aubergin og skjære tynne skiver. Disse stekes i olje. Så legger jeg det hele opp som om det var en lasagne. Stekes litt i ovnen.

Endret av Nymph
Lenke til kommentar

Ser sikkert gret ut. Hva er eggeplomme, advokado? Hvorfor ikke ta med hele egget, så får du også mer proteiner?

Du får i deg ganske lite karbohydrater, så jeg ville prøvd å få i meg mesteparten av inntaket, som hovedsaklig kommer fra potet, i måltidene etter trening for best restitusjon. Trening før middag er en fin løsning på det.

Du kunne også med fordel fått i deg mer proteiner. Putt kylling/skinke(husker ikke om du tålte det?)/kokt egg i salaten, f.eks. Bruk gjerne rikelig med oljebaserte dressinger for ekstra kcal.

Legg til en stor neve++ nøtter hvertfall til lunsj og kveldsmat, som er måltider med lite fett. Det gir også litt mer kcal.

Tørka frukt har veldig høy energitetthet, som gir mye kcal på liten mengde. Spis det gjerne som snack eller mellom måltidene hvis du ønsker litt ekstra kcal :)

Lenke til kommentar

Nå står det at jeg ikke tåler proteinrik mat fordi matintolleranse handler om intolleranse for proteiner.

Så eggehvite, kylling, skine er no go! :D Frukt også for den saks skyld.

Nøtter skal gå bra, dersom det er usaltet

Lenke til kommentar

Jeg har lest mellom linjene i hele tråden nå og det er en ting som slår meg. Insulinresistans, og det av den stygge sorten...

Hvordan var kostholdet ditt før du begynte å trene? Mye karbo og lite aktivitetsnivå?

De matsortene du nevner har alle den egenskapen at de har høy glykemisk indeks. Jeg merker selv at om jeg spiser sukkergodterier som drops e.l. så får jeg milde versjoner av dine symptomer...

En deff på "tradisjonelt" vis har som regel vært slik...

5-7dager med kcal-underskudd og så en dag med kcal-overskudd. På overskuddsdagen pjotter man så mye karbo i kroppen man får for å kontre resesjon av hormonet leptin. I ditt tilfelle blir jo dette vanskelig, men du sa du tålte fruktose og du kan erstatte karboene på overskuddsdagen med fruktose.

Du kan spørre legen om du kan gå i ketose. På ketolyse vil du kunne spise hva du vil av matvarer som ikke inneholder karbohydrater eller noen av de produktene du har nevnt...

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk hatt det kostholdet siden 2007, altså havregrøt, kylling og ris. Noen ganger kjøttdeig og ris.

Har holdt meg unna brød og sukker og melk lenge nå. Selv om jeg har brukt litt rømme og ost noen ganger.

Jeg har ikke sagt at jeg tåler fruktose?

Ja, men det er ikke så mange matvarer igjen da, bare grønnsaker og fisk. Det er bare det jeg kan spise. Hvordan vil jeg da få til ketose?

Lenke til kommentar

Siden du ikke spiser karbohydrater (grønnsaker inneholder minimalt med karbs, men litt ja..) vil du gå inn i ketose på et fett+protein kosthold, uavhengig om du er i kalorioverskudd eller underskudd.

Edit: Når matvarer med Høy GI spises sammen med fett og proteiner blir den samlede GL (Glykjemisk last) svært redusert. De første ukene ville jeg bare holdt meg til de matvarene du vet du kan spise. Om du etterhvert vil reintrodusere matvarer du tror du tåler - gjør dette som et tillegg til måltider med mye fett og proteiner. Ikke la det bli et eget måltid.

Måltidsfrekvens kan også virke inn. Les denne. TL:DR, færre måltider er bedre enn mange små måltider.

Hold deg unna sukkerfri brus. Acesulfam K (biprodukt av nedbrytning av aspartam, og også tilstede i noe brus) påvirker tarmbakteriene. Helt i hvilken grad er jeg usikker på, men om du har problemer med fordøyelsessystemet fra før, gjør det det helt sikkert ikke bedre.

Er på ingen måte noe ernæringsfysiolog, men vil tro dette kan hjelpe deg i gang :)

Endret av storken
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk hatt det kostholdet siden 2007, altså havregrøt, kylling og ris. Noen ganger kjøttdeig og ris.

Har holdt meg unna brød og sukker og melk lenge nå. Selv om jeg har brukt litt rømme og ost noen ganger.

Jeg har ikke sagt at jeg tåler fruktose?

Ja, men det er ikke så mange matvarer igjen da, bare grønnsaker og fisk. Det er bare det jeg kan spise. Hvordan vil jeg da få til ketose?

Tåler ikke appelsin. Jeg kan vel spise fruktose og sånt, men det er for dyrt. Så da holder jeg meg heller unna det.

Joda du sa at du tåler fruktose :p

OM du tåler fruktose kan du bruke det som substitutt for karbohydrater på overskuddsdagen.

Det sies at alt som vokser under vann er bra for alle. Er det noe sjømat du ikke kan spise?

Usaltete reker, kreps, laks, torsk og flere andre arter er jo snadder. Man kan jo selvfølgelig blir lei av alt da...

Lenke til kommentar

Storken: Vildig bra innlegg, hjelpsomt! :) Har forhørt meg med noen venner som driver med det samme, dette er mer utbredt enn vi tror, og hun hadde begynt med en rugsprø i tillegg til diettfrokosten. Sånn sakte, men sikker fremgang. Heldigvis at jeg kan spise potet da, det er noe av det beste jeg vet.

Doofenschmitz: Nei se der ja, det sa jeg jo. Men ved nærmere ettertanke kan jeg ikke det, så der har jeg tatt feil. All mulig sukkertilsetning går ikke.

Brus kan jeg ikke drikke, bare vann faktisk. Fikk et forslag om popkorn da, sånn som man lager i kjele. Det er vel det eneste godteriet jeg kan spise :)

Har forresten "feiret" på siste dag før diett nå, spist is og sjokolademousse, og kaffe. Så nå har jeg fått det ut av systemet, selv om tarmen er meget sinna på meg nå.

Lenke til kommentar

Første dag på diett!

tok toget i morges da, så jeg fikk en litt dårlig start. Frokost ble knaskegulerøtter, lunsj ble 3 eggeplommer med gressløk og en halv avokado. Litt snålt uten salt, men det går seg vel til. pluss en håndfull usaltede cashewnøtter.

Fant et spennende krydder i dag som het jegermix. Det var veldig godt på avocado!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...