Nymph Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Vel, nå som jeg har eksamenstid så har jeg bare trent styrke 1 dag i uka, så det kan ha noe med matlysten å gjøre. Bruker å være mer sulten hvis jeg har trent, forståelig nok. Jeg spiste to kyllingfileter til middagen idag da, og stekte i olje. Så får håpe det går oppover. Måtte tvinge i meg alt da, jeg ble jo mett etter 1. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Nøtter er gode kalorier. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Jeg er ikke helt inn i dette med deffing som andre her inne, men av alle jeg har prata med og alt jeg har lest. Så spiser du rett å slett for lite. EN skal ikke under BMR forbruket, da det gjør at kroppen går i sparemodus. http://www.trening.no/4529.o2 her er en enkel kalkulator for det. Klart den er ikke helt 100% nøyaktig, men gir en god pekepinne. Tror overskuddet kommer, og treningsresultater hvis du legger matinntak inn mot denne. Det har i allefall funka for meg. Har mista 30kg+ med reint fett det siste 1.5året (gikk ned alt på ett år og har ikke gått opp noe etter det). Spis mer, for kroppen din har gått i sparemodus med 900kcal om dagen Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Jeg er ikke helt inn i dette med deffing som andre her inne, men av alle jeg har prata med og alt jeg har lest. Så spiser du rett å slett for lite. EN skal ikke under BMR forbruket, da det gjør at kroppen går i sparemodus. http://www.trening.no/4529.o2 her er en enkel kalkulator for det. Klart den er ikke helt 100% nøyaktig, men gir en god pekepinne. Tror overskuddet kommer, og treningsresultater hvis du legger matinntak inn mot denne. Det har i allefall funka for meg. Har mista 30kg+ med reint fett det siste 1.5året (gikk ned alt på ett år og har ikke gått opp noe etter det). Spis mer, for kroppen din har gått i sparemodus med 900kcal om dagen Greia er at livet mitt er jo en deff, fordi jeg spiser rent kjøtt og grønnsaker likevel pga allergier. Men på grunn av dette så havner jeg alltid under det anbefalte nivået. Eneste gangen jeg har vært i nærheten av kalorimålet, var da jeg drakk 5 øl. Jeg blir bare mer overbevist om at jeg går i sparebluss, men det er så vanskelig å spise når man er matlei! Ingen som har oppskrifter på noe digg, uten sukker, melk og mel? Lenke til kommentar
storken Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg må spørre, for jeg er nyskjerrig, hvordan kan du ha sukkerallergi? Melk (laktose) og gluten - allergi er vanlige greier, men jeg kan ikke huske å ha hørt om allergi mot sukrose. Tåler du fruktose? Jeg var før veldig allergisk mot bjørk og katt, men katteallergien min ble borte og bjørkeallergien redusert etter jeg slanka meg. Angående digg mat; prøvd omelett med ost oppå? Veldig raskt måltid egentlig, men veldig mettende og smakfullt. Oppskrift: Sett plata på max. Ha i litt margarin eller smør i panna. Knekk x antall egg i en skål (jeg bruker 4-6 avhengig av størrelse). Visp eggene sammen til en lysegul masse. Skjær 4-5 skiver ost, vanlig Norvegia eller Lagret Norvegia funker bra. Ha eggene oppi panna. Litt sitronpepper og litt salt. Ha på osten. Lokk. Skru ned plata til 20-30% (etter du er ferdig med å ha på osten). 4-8 min. Spis Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Litt artig at du, etter å ha lest hva jeg ikke tåler, foreslår ost og smør. Det var bare det jeg fikk beskjed av hos legen. Hvis jeg spiser sukker på grøt, smågodt, osv så får jeg utslett og halsbrann. I tillegg til vondt i magen og kvalme. Jeg har jo selvsagt gått på dietten min og prøvd å innføre litt av hver matsort jeg er intolerant for, men det stemmer med det jeg har fått. I går spiste jeg faktisk 1104 kcal da, rekord. Men det var fordi jeg spiste hjemmelagd lasagne til middag, og spiste kyllingvinger + ris hos ei venninne på kvelden. Jeg skal til en ny lege i julen for behandling, så jeg kan spørre han om det. Men her i Bodø er det faktisk to venninner av meg som heller ikke tåler sukker, og vi har ikke samme lege. Så det ligger vel noe i det. Lenke til kommentar
storken Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Ah, jau - skivebom med ost ja. Smør, er ikke det såpass raffinert at det ikke er igjen noe laktose? Du kan spise grøt som inneholder mye melk? Edit: Tåler du frukt? Det kan være du ikke tåler raffinert sukker, og da åpner jo det for å bruke andre søtningsmidler enn splenda. Edit2: Lasagne inneholder melprodukter og vanligvis ost, du reagerer ikke på dette? Endret 5. desember 2010 av storken Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg har kun et smør jeg kan spise og det er det blå soft flora. Vet ikke hvordan det funker til steking men. Jeg kan ikke spise noe med melk! Les da Tåler ikke appelsin. Jeg kan vel spise fruktose og sånt, men det er for dyrt. Så da holder jeg meg heller unna det. Lasagnen er jeg klar over, men jeg tåler litt fullkornspasta. Den er jo bare av vann og fullkornspasta, så SÅ ille var det ikke. Men jeg hadde litt ost på toppen, og jeg reagerer jo, men jeg hadde så lyst på noe godt til middag. Så klarte ikke la vær. Vondt i magen i dag ja. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Tåler du ris, speltlomper og vegetabliske oljer? I såfall har du noe du kan bruke der. Ris har høy energitetthet, så det er jo gunstig hvis du tåler det. Bak egne bakeverk (brød etc) med bokhvetemel (har ingen ting med hvete å gjøre) eller mandelmel. Skal være glutenfritt. Pannekaker ganske like de du lager. Hvis du ikke tåler melk/laktose, skjønner jeg ikke hvorfor du propper i deg 90+ som er en laktosebombe. Du kan med fordel drikke proteinshake oftere. Tilsett litt havregryn og litt olje så har du en powershake! Få i deg fett til alle måltider. Nøtter, advokado, oljer etc er gode kilder. Egg er jo også gull! Kjøp first price pakninger. Ser også at faste er nevnt. - Hva med periodisk faste? Da spiser du hvertfall deler av døgnet. Du burde spise mere rødt kjøtt. Gir deg litt mere kcal og i tillegg får du noe jern. Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 28. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2010 Tåler du ris, speltlomper og vegetabliske oljer? I såfall har du noe du kan bruke der. Ris har høy energitetthet, så det er jo gunstig hvis du tåler det. Bak egne bakeverk (brød etc) med bokhvetemel (har ingen ting med hvete å gjøre) eller mandelmel. Skal være glutenfritt. Pannekaker ganske like de du lager. Hvis du ikke tåler melk/laktose, skjønner jeg ikke hvorfor du propper i deg 90+ som er en laktosebombe. Du kan med fordel drikke proteinshake oftere. Tilsett litt havregryn og litt olje så har du en powershake! Få i deg fett til alle måltider. Nøtter, advokado, oljer etc er gode kilder. Egg er jo også gull! Kjøp first price pakninger. Ser også at faste er nevnt. - Hva med periodisk faste? Da spiser du hvertfall deler av døgnet. Du burde spise mere rødt kjøtt. Gir deg litt mere kcal og i tillegg får du noe jern. Glutenfritt går ikke uansett, ALL mel er dårlig. Så 90 + inneholder det ja, det har jeg ikke tenkt over engang! Kanskje derfor jeg fortsatt aldri blir frisk.. ÆSJ ass. Men nå skal jeg få en diett av legen den 5 jan da, så det blir spennende å se Han holdte på å ramle av stolen da jeg fortalte om kostholdet. Lang utgreining av maagen skal det i allefall bli Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 (endret) 90+ inneholder hvertfall langt mere laktose enn proteinshakes vanligvis bør inneholde. Den inneholder også bare ~70 % protein i følge en lab-analyse. Etiketten sier vel bortimot 90 % et sted. Med kun 70 % protein kan du tenke deg at den inneholder en del andre ting som IKKE er protein Du kan jo prøve M-Factor, et billig og bra proteinpulver som er laget av erteprotein, så det er helt fritt for melk og laktose. Selv bruker jeg MyoProtein fra samme produsent, som jeg kan anbefale i høyeste grat mtp smak og kvalitet. Dette inneholder så lite laktose at det fint kan drikkes av folk som er laktoseintollerante. Litt dyrt tho... Du får sjekke ut mandelmel da. Det er jo laget av mandler, ikke korn. Populært blant de som driver med lavkarbo. Du må poste dietten her da! Endret 28. desember 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 28. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2010 90+ inneholder hvertfall langt mere laktose enn proteinshakes vanligvis bør inneholde. Den inneholder også bare ~70 % protein i følge en lab-analyse. Etiketten sier vel bortimot 90 % et sted. Med kun 70 % protein kan du tenke deg at den inneholder en del andre ting som IKKE er protein Du kan jo prøve M-Factor, et billig og bra proteinpulver som er laget av erteprotein, så det er helt fritt for melk og laktose. Selv bruker jeg MyoProtein fra samme produsent, som jeg kan anbefale i høyeste grat mtp smak og kvalitet. Dette inneholder så lite laktose at det fint kan drikkes av folk som er laktoseintollerante. Litt dyrt tho... Du får sjekke ut mandelmel da. Det er jo laget av mandler, ikke korn. Populært blant de som driver med lavkarbo. Du må poste dietten her da! Ja, en jeg kjenner skal ordne et pulver fra sverige han går på. Så skal sjekke ut litt, må sende mail om smaksprøver først da, det er viktig Ja, mandelmel har jeg nettopp oppdaget. Lagde allergivennelige marsipankuler til jul 4 eggehviter 180 g mandelmel 120 g sukrinmelis 5 dråper mandelsessens konditorfarge Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 OMG, nå trenger jeg virkelig hjelp. Var hos legen i dag og fikk en lang utredning av matallergien. Ser ut til at jeg aldri skal klare å komme meg over 900 kcal per dag, sånn som resultatene ble. Dette KAN jeg spise: Grønnsaker Fisk Resten må jeg holde meg unna! Slimhinnene mine i mage og tarm er helt ødelagte, og jeg tåler ikke noe kjøtt! Nesten ALT er for hardt for magen akkurat nå. Så på mandag starter 8 uker med grønnsaker og fisk. Hvordan skal jeg klare dette?? Trenger motivasjon og tips asap. Tåler ikke noe som helst sukker eller salt. Det er for stert. Da blir det potet og fisk og brokkoli i 8 uker......... Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Laksefillét! Namnamnnam! Med masse gode sauser, poteter og grønsaker. Du tåler vel fett? Lenke til kommentar
Fidd3 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Når du har så mange restriksjoner for hva du kan og ikke kan spise synes jeg det beste du kan gjøre er å oppsøke en ernæringsfysiolog eller en lege som kan hjelpe deg med å sette opp ett riktig kosthold. Dersom du trener på et treningsstudio er det sikkert mulig å få hjelp der også? Jeg har ikke mye erfaring og kunnskap om dette temaet, men jeg mener å søke hjelp fra profesjonelle er veldig viktig. Fastlegen din burde vel også kunne hjelpe deg med dette? Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Sir-Andy: Det blir nok laks med potet og grønnsaker hele tiden i 8 uker ser jeg for meg. Saus går ikke fordi det er så mye jeg ikke tåler i det. Fidd3: Jeg tenkte å kjøpe meg en vegetarkokebok, rett og slett, sånn at jeg kan bruke de oppskriftene som utgangspunkt. Jeg er veldig flink til å lage mat, men blir bare litt deperimert. Kanskje jeg kan bruke seltin i stedet for salt? Det er vel ok? Jeg må nok det, fordi jeg sliter jo FRA FØR AV med å spise nok om dagen..... Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Forstår ikke hvordan det går an å være allergisk mot "alt".. Men jeg forstår at du sliter hvis dette er tilfellet. Slitsomt nok å holde et variert kosthold selv når du kan spise det meste. Uansett ville jeg ikke brydd meg om dietten din nå, heller bli så frisk som mulig og vende deg litt til hva du kan og ikke kan spise. Da vil det nok være lettere å få en god diett senere. Som sagt før, du ligger i underskudd. Så for at du skal gå ned i fett, må du først komme deg opp i KCAL. Det var en på iform.no sitt forum som laget kokebøker, mener at han laget noen som passe for de med allergier. Mener at han kalte seg Thomas eller noe slikt, skal se om jeg finner linken hjemme. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg syns faktisk at makrell er noe av det beste som finnes av fisk. Makrellfile dynket i mele, stekt på panne, grill eller i ovnen er helt syyykt herlig. I tillegg er det en veldig feit fisk. Samme med laks og ørret. Hva med skalldyr? Tåler du det? Mye proteiner og næring i krabbe, reker, skjell ++ Noe av det kan være dyrt, men ikke noe særlig dyrere enn vanlig rødt kjøtt koster i butikkene. Egg og nøtter da? Nøtter uten salt inneholder mye sunn fett og vitaminer + mange av dem inneholder også en del proteiner. Melk? Havregrøt? Risgrøt? Ris? poteter? Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Forstår ikke hvordan det går an å være allergisk mot "alt".. Men jeg forstår at du sliter hvis dette er tilfellet. Slitsomt nok å holde et variert kosthold selv når du kan spise det meste. Uansett ville jeg ikke brydd meg om dietten din nå, heller bli så frisk som mulig og vende deg litt til hva du kan og ikke kan spise. Da vil det nok være lettere å få en god diett senere. Som sagt før, du ligger i underskudd. Så for at du skal gå ned i fett, må du først komme deg opp i KCAL. Det var en på iform.no sitt forum som laget kokebøker, mener at han laget noen som passe for de med allergier. Mener at han kalte seg Thomas eller noe slikt, skal se om jeg finner linken hjemme. Vel, jeg kan gå grundig hvis du vil det. Hos friske mennesker er det en slimhinne i mage og tarm som gjør at næringsstoffene i maten fraktes til lever. Der brytes proteinstrukturene ned og bygges om til byggestener vi kan bruke. Men om man ikke har en fullstendig slimhinne, vil proteinene (uten å være omformulert) gå rett ut i blodsystemet. Dette fører til at ingen av næringsstoffene blir tatt i bruk på riktig måte. Denne legen jeg var til nå er en sertifisert lege, så det er ingen heksedoktor. Derfor velger jeg å høre på hva han sa. Faktum er egentlig at jeg var til 3 leger i går, som studerte og utførte div. prikketester samtidig, og kom til en enighet. Hullene i slimhinna gjør at jeg blir multiallergisk, eller det vil si at jeg må spise mat som ikke påvirker magen mye. Bare enkel, ren mat som ikke er hardt for magen. Derfor skal jeg nå starte på 0 med denne dietten, slik at slimhinna bygger seg opp igjen. Jeg må derfor gå 8 uker på en slags detox, om du vil, sånn at jeg får renset ut det som magen ikke takler på dette punktet. Driter jeg i dietten vil jeg bare bli verre, som jeg har blitt de siste 4 årene. Det er uutholdelig å leve sånn lenger, så jeg føler jeg bør prøve det. Desverre er det problemer med både økonomi og tid, så jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til. Når slimhinna er tilbake til normal, kan jeg sakte introdusere disse matvarene igjen. Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg syns faktisk at makrell er noe av det beste som finnes av fisk. Makrellfile dynket i mel, stekt på panne, grill eller i ovnen er helt syyykt herlig. I tillegg er det en veldig feit fisk. Samme med laks og ørret. Hva med skalldyr? Tåler du det? Mye proteiner og næring i krabbe, reker, skjell ++ Noe av det kan være dyrt, men ikke noe særlig dyrere enn vanlig rødt kjøtt koster i butikkene. Egg og nøtter da? Nøtter uten salt inneholder mye sunn fett og vitaminer + mange av dem inneholder også en del proteiner. Melk? Havregrøt? Risgrøt? Ris? poteter? Det hadde vært utrolig greit om du hadde lest skikkelig. Jeg tåler ingenting av det jeg fetet ut nå, så det hjelper litt lite. Jeg får prøve å handle inn litt skalldyr osv, men hovepproblemet mitt er ikke middagen, men resten av dagen. Hva skal jeg spise til frokost? Hva kan jeg spise til lunch? Stekt eggeplomme og avocado? Da er jeg jo helt avhengig av å være hjemme med kjøkkenet. Hvordan blir det nå som jeg skal i praksis? Er mikrovarmet laks noe særlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå