Gå til innhold

Er beklager greit? Feil kreditering av bilde

Anbefalte innlegg

Jeg har gitt et par bilder til en større og internasjonal, kommersiell publikasjon og hadde med det kun ett vilkår; at om de brukte bildet mitt skulle det krediteres undertegnede med © navn.

Flere av mine bilder ble plukket ut, men ett av disse er kreditert en annen fotograf. Jeg har påpekt dette, men får som svar "Beklager, det var en feil. Det er for seint å gjøre noe med, det har alt gått i trykken".

Skal jeg bare la det bli med det? Er et beklager nok?

*sur*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner det føles ganske "surt", også fordi du dermed ikke kan bruke en "tear out" av publikasjonen på foto CV'n din.

Er det verdt å bruke en advokat?

Du har vel liten sjanse for å stoppe publikasjonen, men en re-publisering av bildet med beklagelse og rettelse i neste utgave er vel et minimum pluss økonomisk kompensasjon.

Du kan jo også be om at de trykker ekstra sett med siden med bildet(ene) med riktig kreditering for deg som "tear out".

I tillegg at de setter opp en rettelse/beklagelse på publikasjonens nettside.

Hvor langt du burde gå med dette er opp til deg kontra det at dere blir "fiender" og du ikke vil få publisert der mer?

Lenke til kommentar

En slikt vedlegg ville jo markedsført min egen surhet og vanskelighet, det vil jeg ikke.

Jeg ser poenget med økonomisk kompensasjon, men lar det gå denne gangen i håp om at de bruker meg også til neste år. Det er som sagt snakk om en stor og internasjonal publikasjon, fint å ha på den fotografiske CV-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...