Gå til innhold

Test: LG P500 Optimus One

Anbefalte innlegg

Testa angry birds, fruit slice og slice it på denne i går, fungerer helt finfint...

Høres bra ut. Men flyter Angry Birds bra hele veien? Har lest et par utenlandske nettsider som mener at prosessoren er for svak til å kjøre Angry Birds uten problemer.

testa bare 2-3 første bretta, ingen antydning til at det ikke skulle flyte bra der...

Ah, ok! Er det din første smartmobil? For jeg har alltid brukt iPod touch, og eier nå en siste generasjons iPod touch, og har nå tenkt å bytte denne, samt mobilen ut med en LG Optimus One. Så hvis du har eid en touch-mobil tidligere, hvordan er denne i forhold? Hvordan oppleves skjermen og menyresponsen? Og hva vil du si er de sterkeste og svakeste sidene ved denne telefonen?

Endret av Bullet in the Head
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testa angry birds, fruit slice og slice it på denne i går, fungerer helt finfint...

Høres bra ut. Men flyter Angry Birds bra hele veien? Har lest et par utenlandske nettsider som mener at prosessoren er for svak til å kjøre Angry Birds uten problemer.

testa bare 2-3 første bretta, ingen antydning til at det ikke skulle flyte bra der...

Ah, ok! Er det din første smartmobil? For jeg har alltid brukt iPod touch, og eier nå en siste generasjons iPod touch, og har nå tenkt å bytte denne, samt mobilen ut med en LG Optimus One. Så hvis du har eid en touch-mobil tidligere, hvordan er denne i forhold? Hvordan oppleves skjermen og menyresponsen? Og hva vil du si er de sterkeste og svakeste sidene ved denne telefonen?

Jeg har sikkert testa mellom 20-50 touchtelefoner de siste 3 årene, så du kan trygt si jeg har sammenligningsgrunnlag. Akkurat nå bruker jeg en HTC Desire som jeg har hatt i daglig bruk siden den kom. (Ikke spør meg om hvordan den er i forhold til iPhone, det har jeg aldri brukt personlig.)

Sammenlignet med Desire (Android 2.2):

• Skjermresponsen er like bra.
  • Ved å bytte ut LGs launcher med launcherpro er også hjemmeskjerm og menyer like responsive som Desire.
  • Har ikke testet skjerm i sollys. Farger ser bra ut, men ikke på høyde med AMOLED på Desire.
  • Merker at den er tregere når den må gjøre tyngre oppgaver (merker forskjell på denne og Desire når jeg spiller f.eks. fruit slice), laster applikasjoner noe tregere.
  • Merker at den har dårligere oppløsning når man leser liten tekst. F.eks. når man ikke har zoomet inn i browser.

Sammenlignet med Samsung Galaxy Spice (Android 2.1):

• Vesentlig bedre og mer presis respons i skjermen
  • Føles som det er bedre byggekvalitet
  • Endel kjappere
  • Skjermen oppfattes som ganske lik

Sammenlignet med Sony Ericsson X10 Mini (Pro) (Android 1.6):

• Vesentlig bedre skjerm, både farge, oppløsning og respons
  • Bedre respons i menyer
  • Kunne sikkert skrevet mer

Konklusjon: Til denne prisen er det et kupp, men merk at jeg har brukt den som telefon nummer 2 kun et par dager, så jeg har ingen erfaringer med hvordan samtalekvalitet, stabilitet ved mye bruk etc. er på denne. I følge testen virker det likevel ikke som det er noe å bekymre seg for.

/Espen

Endret av MrEspen
Lenke til kommentar

Noe annet en Nokia 3220 classic!

Utrolig god :)

Men får ikke installert noe apps/spill fra android amrket, noe tips?

Lag deg en konto, så ordner det seg. Kjøpte denne i går på Elkjøp. Kostet 2299 kr, men jeg var observant nok til å få med meg at den kostet 1799 kr på nettbutikken deres, så jeg fikk den for samme pris. Det kostet 699 kr for et 16 gb MicroSDHC der, men fikk den for 349 på grunn av - nok en gang - nettbutikken deres. Så jeg anbefaler dere å sjekke med nettbutikken først, og deretter dra til den fysiske butikken. Da kan de ikke annet enn å la deg få produktet til den billigste prisen, så fremt det ikke er spesialpris bare tilgjengelig på nett.

Men over til telefonen. Det er virkelig mye valuta for pengene. Men den er ikke akkurat en kraftpakke. Den takler ikke Angry Birds bra nok til at spillopplevelsen er god, og i hvert fall ikke mer kompliserte spill sånn som Reckless Racing, NOVA osv. Men Fruit Ninja takler den bra! Den henger også litt etter når man skriver melding, surfer og diverse tyngre oppgaver. Føler også at man må presse litt i for at telefonen skal reagere på, men lurer på om dette er fordi jeg fortsatt har plastikken på skjermen (skal gi den i julegave til søstra mi, men skal allikevel teste den frem til jeg kommer hjem i ferien)?

Denne mobilen gir mest igjen hvis dere er ute etter teknologi for en billig penge, men ikke kjøp denne hvis formålet er å ha en spillmaskin.

Endret av Bullet in the Head
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg har begynt få så store kostnader i datatrafikk etter at jeg tok i bruk Optimus One? Jeg bruker Facebook, surfer, sjekker mail og andre nettjenester bare når wi-fi er på, så jeg fatter ikke hvorfor jeg har brukt så mye datatrafikk via 3G :dontgetit:

Fordi endel av disse tjenestene også jobber på synkroniseringsintervaller, dvs at de henter data uavhengig av om du ber om det eller ikke. Disse innstillingene kan som regel endres i menyene til de aktuelle tjenestene.

Hvis du ønsker å forsikre deg 100% om at telefonen ikke benytter nett utenom WiFi kan du f.eks. benytte deg av ApnDroid for å sperre mobildata.

Er dette vanilla froyo, eller er det noe ala Sense fra HTC?

Selve laucheren er laget av LG og fungerer helt greit. Men de har ikke gått like langt som HTC Sense, og man kan enkelt skifte ut launcheren med f.eks. launcherpro fra Market, og man kan da fortsatt bruke LGs widgets. Altså ikke helt vanilla froyo, men mindre integrert i systemet enn det HTC Sense er!

/Espen

Lenke til kommentar

Hatt denne en stund og er en sann fornøyelse mot min tidligere HTC Tattoo (skulle bare mangle, hehe).

Men i det siste har den koblet til og fra minnekort ganske ofte av seg selv.

Har på enkelte programmer ofte fått feilmld ved oppstart ("denne applikasjonen er installert på din telefon") og deretter avsluttet. Antar at disse har en sammenheng? Gjelder kun apps fra market installert i etterkant, f.eks. angry birds med flere.

Synes også batteritiden er et stort pluss i forhold til andre mobiler med android jeg selv har prøvd

Lenke til kommentar

Har brukt denne i tre dager nå, og har ikke mye annet enn positive ting å si om den. Imponert over den generelle kvaliteten. Nå er dette min første smartphone, så det er en stor overgang for meg. Men det er ikke vanskelig å sette seg inn i systemet. Virker som den tåler en støyt og. Som alle mobiler har den en tendens til å skli ut av lomma. Har mistet den et par ganger allerede på parkettgulv, men det virker som at den er designet for å absorbere støtet.

Batteriet er også bra. 1 og 1/2 dag siden forrige lading, og fortsatt 15% igjen. Og da har jeg brukt den en hel del.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...