InnFjording Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Hei eg er ein gut på 17 år som blir 18 i mars. Eg har planar om å ta lappen så tidleg som mogleg, men kva er vell lappen vert uten bil? Så eg treng ein førstegangsbil. Min far setter nokre kriterier: A: den skal har airbagar framme og på sidene B: den skal være driftsikker C: Ikkje være vere ein standard ungdomsbil (golf,240 etc.) fordi dei er ofte i dårleg stand D: helst ikkje bruke mykje bensin Eg har 2 kriterier sjølv og det er: A: at den bør skille seg litt ut B: at den ikkje kostar meir ein 35 000 Er det nokon som teke utfordringa? Med venleg helsing Stryning Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Å tilfredsstille alle kriteriene dine blir nok vanskelig - til den prisen. Tyske biler tror jeg nok du kan utelukke først som sist. Om bilen har airbager spiller fint liten rolle om bilen kollapser totalt i lav hastighet. For å få en bil med god kollisjonssikkerhet må du nok opp på en modell som kom rundt 2000-tallet. Franske biler, spesielt Renault scorer bra her, men hadde noen mindre vellykkede årganger på 2000-tallet som man kanskje bør være litt obs på. Ellers er vel japser det du bør kikke på. Hva legger du i at den bør skille seg ut? Og hvor mange seter trenger du? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Hva med Mistubishi Galant? Ser ikke så altfor verst ut, driftsikre, mener de skal ha airbags på siden (selv om det ikke står på finn.no) og er ikke den mest typiske ungdomsbilen. Største minuset er vel muligens at drivstoff forbruket ikke er top notch, men det finnes langt verre. Edit: Eventuelt Mistubishi Carisma, som er bortimot samme greiene. Endret 1. desember 2010 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Carismaen kan være et godt alternativ, og den har vel også airbager på siden om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
InnFjording Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Eg har sett på nokre franske bilar (Xantia/Xara) og det er ikkje noko spesielle kriterier til sete. Og med å skille seg ut meinar eg i utsjånad, at den ikkje går i eit med dens store mengden Golf og Avensis. Galant og Carisma var slettes ikkje dumt, eg skal ta begge opp til vurdering Takk for raske svar Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Det finnes lite biler til 35.000,- som skiller seg ut fra mengden utseendemessig såfremt du ikke mener negativt. Det er nå slik i dag at i det lavere prissjiktet som du befinner deg i kan du ikke få i både pose og sekk. Jeg anbefaler deg at du ser bort i fra hvor "kul" bilen er og hvor mye den skiller seg ut og heller fokuserer på driftssikkerhet og kvalitet. Det blir fort slik at om en bil er "kul" i en ung manns øyne er den ofte kjørt av andre unge før og har levd et deretter hardt liv. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Xsara er vel omtrent som Carisma hva angår kollisjonssikkerhet, Xantia er rett og slett dårlig på det området. Carisma er nok i toppen når det gjelder å passe dine kriterier. Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) At volvoer (240) er i dårlig stand er jo bare tull. Hvis du kan mekke litt er den gull. Alle delene får du jo fra Sverige for en slikk og ingenting. Men tilbake til det du spør om her har du en bil som ikke bruker mye bensin, og som skiller seg ut. Airbag på sidene er det vel heller dårlig med, men dette er i alle fall noe av det billigste du kan ha. http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=prospect;AdItemId=1242254;Modified=1290077945 Endret 1. desember 2010 av martin808 Lenke til kommentar
InnFjording Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Det finnes lite biler til 35.000,- som skiller seg ut fra mengden utseendemessig såfremt du ikke mener negativt. Det er nå slik i dag at i det lavere prissjiktet som du befinner deg i kan du ikke få i både pose og sekk. Jeg anbefaler deg at du ser bort i fra hvor "kul" bilen er og hvor mye den skiller seg ut og heller fokuserer på driftssikkerhet og kvalitet. Det blir fort slik at om en bil er "kul" i en ung manns øyne er den ofte kjørt av andre unge før og har levd et deretter hardt liv. Vel du har vell rett der, og om eg skal velge mellom utsjånad og sikkerhet/driftsikkerhet så hadde eg valgt det siste. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Spar litt penger og kjøp deg en Audi A2. Sikker og en sparebørse av dimensjoner Lenke til kommentar
InnFjording Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 At volvoer (240) er i dårlig stand er jo bare tull. Hvis du kan mekke litt er den gull. Alle delene får du jo fra Sverige for en slikk og ingenting. Men tilbake til det du spør om her har du en bil som ikke bruker mye bensin, og som skiller seg ut. Airbag på sidene er det vel heller dårlig med, men dette er i alle fall noe av det billigste du kan ha. http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=prospect;AdItemId=1242254;Modified=1290077945 Ikkje akkurat det eg leiter etter den var litt ...uhm .. stor Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 f.eks http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25717421 Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Spar litt penger og kjøp deg en Audi A2. Sikker og en sparebørse av dimensjoner Audi A2? Spare penger og så kjøpe seg en A2? Ta deg sammen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Spar litt penger og kjøp deg en Audi A2. Sikker og en sparebørse av dimensjoner Audi A2? Spare penger og så kjøpe seg en A2? Ta deg sammen. Den dagen du faktisk sparer/tjener på og eie bil, den dagen snør det i helv***. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Var ikke å spare penger på bil han tenkte på, men å spare opp penger for å kjøpe seg en A2. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Var ikke å spare penger på bil han tenkte på, men å spare opp penger for å kjøpe seg en A2. Sikker og en sparebørse av dimensjoner Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Var ikke å spare penger på bil han tenkte på, men å spare opp penger for å kjøpe seg en A2. Sikker og en sparebørse av dimensjoner Ja? Siden billigste A2 på finn.no ligger til 59.000 så må han da spare OPP penger for å KJØPE en A2. En A2 er gjerrig på bensinen, derav "sparebøsse av dimensjoner". Trådstarter er på jakt etter en bil med lavt forbruk. Sånn tolker jeg det i hvert fall. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 At volvoer (240) er i dårlig stand er jo bare tull. Hvis du kan mekke litt er den gull. Alle delene får du jo fra Sverige for en slikk og ingenting. Men tilbake til det du spør om her har du en bil som ikke bruker mye bensin, og som skiller seg ut. Airbag på sidene er det vel heller dårlig med, men dette er i alle fall noe av det billigste du kan ha. http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=prospect;AdItemId=1242254;Modified=1290077945 Ikkje akkurat det eg leiter etter den var litt ...uhm .. stor Berlingoen er riktigknok litt høyere enn de andre bilene nevnt her, men den er ikke mer enn fire meter lang, og dermed av de minste nevnt her i tråden. Gunstig forsikring er det nok også, samt til tider veldig praktisk med varebil. Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Det er jo ikke noe bil du drar damer på, men du kommer bare til å bruke en liten andel av det vennene med verksted syke A4-er gjør Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Ja? Siden billigste A2 på finn.no ligger til 59.000 så må han da spare OPP penger for å KJØPE en A2. En A2 er gjerrig på bensinen, derav "sparebøsse av dimensjoner". Trådstarter er på jakt etter en bil med lavt forbruk. Sånn tolker jeg det i hvert fall. Poenget mitt var at det er feil å se på en bil som en "sparebøsse", da det er tapsprosjekt i lengden uansett. Han kan jo bruke relativt mye bensin på f.eks. Galanten som jeg linket til før han sparer noe på en Audi A2 som har gått 220 000 til den doble prisen. Er alltid morsomt å se noen som skal komme med forslag i dette forumet som er av en helt annen dimensjon en det TS ønsker opprinnelig og det ser jeg ofte. Alltid noen som kommer med den "vist du bruker mer penger", selv om det kanskje er snakk om den dobbelte sum. Bør vel egentlig bare merkes som offtopic, og så slipper vi disse diskusjonene i tillegg til den helt irrelevante informasjonen som TS får. Tilbake til selve tråden: hadde styrt unna eldre fransk mtp. driftsikkerhet. Ja kanskje ganske generaliserende, men har dårlig erfaring både med Renault og Citroen ca. 94-00 årgang. Ikke noe virkelig ille som har røket, men det er alltid masse småting, elektrisk, skruer og bolter som er ryker og osv. Har også det inntrykket at slitedeler generelt ryker fortere på franske biler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå