Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høyt bensinforbruk - Ordnes det på service?

toretang5

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Opel Vectra, 1998 modell. Jeg kjører den hovedsakelig til og fra jobb hver dag, ca 3 mil i hver retning. Om morgenen er det 4 starter grunnet levering av barn forskjellige plasser. Den bruker i overkant av literen på mila, har jeg funnet ut, selv om ejg forsøker å kjøre "rasjonelt" som bare det. Er det ikke mye? Den har ikke vært på service på en evighet. Skifter man bensinfilter på service? Reduserer det bensinforbruket? Kan jeg gjøre noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Hei. Jeg har en Opel Vectra, 1998 modell. Jeg kjører den hovedsakelig til og fra jobb hver dag, ca 3 mil i hver retning. Om morgenen er det 4 starter grunnet levering av barn forskjellige plasser. Den bruker i overkant av literen på mila, har jeg funnet ut, selv om ejg forsøker å kjøre "rasjonelt" som bare det. Er det ikke mye? Den har ikke vært på service på en evighet. Skifter man bensinfilter på service? Reduserer det bensinforbruket? Kan jeg gjøre noe annet?

Sånn umiddelbart vil jeg anbefale deg og oppgi hvilken motor du har i Vectra'en din.

Edit: Dette fordi, f.eks. 2,5 bensin v6 motoren på 170hk bruker fort over 1 liter mila den.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Hvis den ikke har vært på service på evigheter burde du absolutt få tatt det snart. Det skal helst gjøres en gang i året om man ikke overskrider kjørelengdeintervallen.

Ellers så er det jo ikke så rart at de fleste biler bruker en del ekstra nå i den kalde årstida. En kald bruker mye mer drivstoff enn en driftsvarm, og mye start og stopp og småkjøring hjelper jo ikke akkurat på å få forbruket ned. Det kan også være en idé å sjekke drivverk/bremser, slik at det ikke er noe som sørger for økt friksjon og dermed høyere forbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...