Gå til innhold

Virkeligheten vs Gran Turismo 5


Beritaron

Anbefalte innlegg

Selv har jeg ikke testet ut stort av de bilene man får bryne seg på i GT5, og de bilene jeg har kjørt har jeg uansett ikke fått lekt meg med på grus, snø, våt asfalt, eller vanlig vei for den saks skyld, og aner dermed ikke hvordan lyd, utseende og kjørefølelse er i GT5 sammenlignet med virkeligheten.

 

Og hvor mye varierer alt dette på standardbilene og premiumbilene? Håper i det minste de har lagt mye vekt på kjørefølelsen i de vanlige standardbilene.

 

Noen som har lyst til å hjelpe til med litt research?

 

Når vi skal poste lengre deler av artikler, bilder og videoer kan det nok være lurt å gjemme dem i spoilere så de ikke tar opp alt for mye plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om noen bilentusiaster som har god greie på biler har anmeldt spillet? Som f.eks Top Gear.

 

I en anmeldelse fra CNN så sies det at spillet nesten er så realistisk at det kommer litt i veien for å spillopplevelsen ( http://edition.cnn.com/2010/TECH/gaming.gadgets/11/30/gran.turismo.5/ ):

 

The "devil is in the details" and GT5's detail with each car is painstakingly accurate. Cars not only look and feel like the real thing, but sound like them as well.

 

While I was playing with the Cooper, my wife wandered into the room because she heard what sounded like her car and was amazed how much it resembled what sits in our garage.

 

The vehicles behave as they should, reacting to weight shifts and (new this year) sustaining damage that actually matters a little. Cars can also be tuned to change their suspension, power or grip on the road.

 

However, it may not be a racing-game nut's dream. The realism almost gets in the way of making this an experience that will reach out to virtual racers.

Lenke til kommentar
Driving a virtual near race-spec Lexus IS F in a just-completed GT5 version of the Nurburgring's full 24-hour race course (a world-first and highlight of the new game), which links the legendary Nordschleife (north loop) to the F1 GP track, Yamauchi did two qualifying laps. One, at 100 percent "game" speed, pushed the IS F to its limits and beyond on some corners. His time? Try 9 minutes 38 seconds.

 

"In the game," explains Yamauchi, "you have the luxury of being able to push the car to 100 percent, and not worry about going off. But in the real world, you must tone that down to somewhere around 95 percent, so that you retain a small margin for error. You must remember that you are racing against REAL cars at speeds topping 150mph with REAL hazards and REAL guard rails." So on his second GT5 qualifying lap, he drove as if he was qualifying for the real world, and posted a time of 9 minutes 48 seconds.

 

During the actual Nurburgring 24-hour race on the following day, behind the wheel of the World Car Awards' Lexus IS F race car, Yamauchi posted a fastest lap time of... you guessed it: 9 minutes 48 seconds, an unbelievable feat that had us all doing a double-take. His performance shows GT5 is as close to real world racing as you can get, without actually jumping into a real race car.

Artig artikkel.

http://www.motortrend.com/features/consumer/1009_gran_turismo_5/index.html

Lenke til kommentar

Dette er en av grunnene jeg mener det blir feil å sette spillet opp mot virkelighetens rundetider, da det for det første er et spill og man kan gi litt mer gass og ta mer sjanser enn vanlig. Og når flere millioner kan gjøre dette daglig skal vi ikke se bort ifra at rundetidene i et slikt spill vil ende opp lavere enn i virkeligheten.

 

At rundetidene kommer så tett opp mot virkeligheten når ekte sjåfører prøver å forholde seg til spillet slik de ville gjort i de virkelige banene er derimot meget interessant. Dette er riktignok kun et løp, blir interessant å se om senere løp viser samme trenden.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Røykeffektene er godkjent:

 

 

 

 

Lyden derimot har meget varierende kvalitet, en del av bilene har noe støvsugerlydpreg over seg, mens noen av bilene lyder nokså bra. Hvordan bilene høres ut i virkeligheten var litt vanskelig å sammenligne da det var vanskelig å finne de samme bilene med lyd tatt opp fra samme sted, kommer nok flere klipp som sammenligner dette etter hvert da mange klager over dette. De fleste klippene jeg kommer over på YouTube viser stort sett god lyd.

 

 

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Den eneste bilen jeg har som grunnlag for sammenligning er Toyota Celica ST162 og ST185, disse opplevdes som noe understyrte i GT5.

Gamlebilen (ST162) låg som klister i svingene og det gjør også den nye (ST185) i "real life". Litt synd at det bare er Carlos Sainz versjonen i spillet og ikke den "vanlige" som jeg har :p

 

 

EDIT: Jeg misforstod visst litt da jeg trodde det var snakk om å kjøre bilen på ekte vs GT5... Men lyden er ikke særlig bra laget i spillet. Den bilen som har råest lyd er desidert Cizeta V16 :)

Om den låter likt på ekte driter jeg i, digger lyden uansett.

Endret av TanteEdgar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...