X3Mer Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Hei, jeg har en idè til et treningslog program ... er nybegynner i Visual Basic, og bruker Visual Basic 2010 Express .. Jeg har for 10-15 år siden kodet lidt i C++ .. men det er alt glemt .. da må man starte på nytt ... og da syns jeg Visual Basic Express så spiselig ut .. må bare få hjernen på rett vei igjen Jeg antar at man skal ha 2 tabeller i databasen .. en for deltagere, og en for trenings runder man deltar i Se gjerne vedlegg .. den bør beskrive mer en jeg kan med ord Problemet mit er .. jeg vet nogenlunde hvordan jeg rent GUI messig vi ha det til å se ut (se vedlegg) .. men jeg er ikke helt sikker på hvordan man får displayd de riktige data, og hvilke visual basic elementer som kunne gjøre oppgaven På den "form" hvor man legger inne en ny treningsrunde, da bør man kunne velge multiple deltagere som deltar i dagens trening ... og på samme tid bør man kunne tildele et spesielt trenings apperat til hver person Hvis man ser på trenings log form .. da bør den kunne ta vare på disse generelle opplysninger for hver trenings økt .. specielt viktig er det at man kan markere flere brukere ex. med en "list checkbox" Hver deltager får da tildelt et individuelt trenings apperat for den enkelte trenings økt, som kan ha forskjellig sværhetsgrad .. men trenings tid, og ex. km vil være samme for alle detagere, det er ex. kun forskjell på hvor mye motstand hvert trenings apperat gir Man bytter da trenings apperat for hver økt .. og ex over 8 økter bør man ha sittet på hvert apparat 2 gange. Til slutt bør hver enkelt trenings økt reflekteres på hver enkelt deltagers egen "form" .. som oppsummerer hva den enkelte har deltat i Jeg forventer ikke å få noe ferdig kode servert i det hele tatt .. men mottar gjerne hint/tips til hvor mange tabeller jeg bør bruke .. gjerne hvordan de bør linkes .. hvordan jeg tar vare på valgte deltagere i "listed check box" .. og hvilke Visual basic elementer jeg skal bruke for å liste data og slike ting På forhånd takk for gode råd og tips Per Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Jeg vet ikke helt hva vi kan hjelpe med... har du noen mer konkrete problemer? Generelt sett vil du bruke databindings i Visual Studio til å gjøre mesteparten av jobben her, så skal du slippe å måtte tenke stort på hvordan checked listbox fungerer osv. http://msdn.microsoft.com/en-us/beginner/bb308870.aspx http://msdn.microsoft.com/en-us/beginner/bb308829.aspx http://www.exforsys.com/tutorials/vb.net-2005/vb.net-simple-data-binding.html 1 Lenke til kommentar
X3Mer Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Hmmmm ja kanskje dette var for generelt .. du kan ha rett i det .. kanskje mer konkrete problemer ville være lettere å angripe .. good point ! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Lag diagrammeer av hvordan programmet skal oppføre seg, sett opp database-idé, og så kan du ta det derifra. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Dette er det klassiske "The attendance problem" -hvem har deltatt på hvilke kurs- som introduserer normalisering av databaser. Så la oss kalle en felles treningsrunde for et kurs. The attendance problem løses med tre tabeller: En inneholder alle kursene, løpende nummerert, m kursdetaljer (tid, kilometer, ...) 1 12.desember Styrketrening 2 14.desember Løp 3 16.desember Styrketrening osv En annen inneholder personer og personopplysninger (adrese, telefon, ..) 1 Johnny 2 Bigitte 3 Jane osv Den tredje kobler personer og kurs: Kurs Person (+Detaljer om motstand osv...) 1 1 1 2 2 1 2 2 2 3 3 1 osv Dermed kan du koble og trekke ut alle på kurs 1, alle Birgittes kurs etc etc. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå