Gå til innhold

Netcom - Problem: Garanti eller Forsikkring?


Zepticon

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk et problem med min iPhone for en måned siden, snakket med en person hos netcom, forklarte hva som var galt (en stripe med døde piksler på skjermen), og fikk beskjed om å sende denne på service.

 

På service hos Moobi får jeg beskjed om at telefonen er "Klemskade på indre display" (vedlegg)

 

Det jeg gjør da er å ringe tilbake til Netcom, og forteller dem dette. Jeg får da beskjed om å kontakte forsikkringsavdelingen demmes, og ta saken der, siden jeg har ulykkesforsikkring. Jeg forklarer følgende til den jeg får snakke med:

 

"Moobi har konkludert med at telefonen er klemskadet. Jeg har bedt om å få bildebevis, men ahr så langt ikke fått dette. Netcom ga meg beskjed om å snakke med dere" Jeg svarer vidre på spørsmål: " Jeg har så vidt jeg veit ikke behandlet telefonen uforsiktig og aldri mistet den. JEg kan heller ikke huske noen tilfeller der den skal ha kommet i klem"

 

Jeg får da beskjed fra forsikkringsfyren om at: "Vi kan desverre ikke hjelpe deg her da det ikke har skjedd en "ulykke", og du må ta saken med serviceavdelingen."

 

 

Men hva faen er det!? Hva skal jeg gjøre videre i saken. Som du ser på bildet så er alt Moobi har gjort er å slå på telefonen. Jeg kan få den tilbake slik den er nå uten å betale noe for det som er gjort. MEN jeg har jo krav på ny eller reparert telefon, da det enten er et garantiproblem eller en forsikkringssak? Men jeg blir kasteball mellom disse to "avdelingene".

 

Hva bør jeg gjøre vidre?

post-49061-0-40275700-1291169177_thumb.jpeg

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er min personlige mening at hvis en telefon kan få klemskader på det indre displayet uten at noe rundt er knust så er det en konstruksjonsmessig svakhet og en mangel. Særlig hvis en telefon ikke tåler vekten/trykket av at man setter seg med telefonen i lommen selv med veldig trange bukser.

 

Jeg ville krevd at serviceavdelingen beskrev nøyaktig hva som må til for at det indre displayet skal få en slik klemskade og hvilke merker på utsiden av telefonen som indikerer at det er det som har skjedd.

Lenke til kommentar

Er det mer enn 6 mnd siden du kjøpte den? De 6 første mnd har nemelig forhandler/verksted all bevisbyrde. Og det svaret fra Mcare var vagt for å si det pent.

Snakked med dem pånytt i dag, og traff en triveligere kundebehandler (som jeg fikk navnet på for vidre kontakt). Han skule spørre verkstede om mer nøyaktig beskrivelse av skaden, og så skulle det vurderes om det var forsikkring eller garantisak (om jeg slipper egenandel eller ikke).

 

Den første telefonen blie kjøpt da den var "ny", dvs ca 3 år siden, men den som er på reprasjon er litt over 1år gammel, da jeg fikk ny på forsikringen etter å ha tryna skikkelig på sykkel.

Lenke til kommentar

Telefonene er ikke konstruerte for å tåle klem og vridninger. Hovedkort er ikke bøybart. Det er heller ikke de tynne glassplatene i display. Det har ingenting med konstruksjonsmessig svakhet eller mangel å gjøre slik som BlueEagle mener. Det er uhyre sjeldent det er tilfelle. Jeg har reparert mobiltelefoner i over 9 år, så jeg har sett på endel telefoner. I farten kan jeg komme på 2 modeller der det var en konstruksjonsmessig svakhet som kunne føre til skadet display. Dette var svakheter som produsent raskt tok tak i og kom med løsninger.

 

Angående forsikring så dekker disse stort sett bare plutselige og uforutsette hendelser. Dvs når du sier til forsikringsselskapet ditt at du ikke vet hvordan skaden har oppstått så er dette en god nok grunn for at du ikke får godkjent skaden som en forsikringssak. Se i vilkårene du har godtatt når du fikk forsikringen.

Lenke til kommentar

Angående forsikring så dekker disse stort sett bare plutselige og uforutsette hendelser. Dvs når du sier til forsikringsselskapet ditt at du ikke vet hvordan skaden har oppstått så er dette en god nok grunn for at du ikke får godkjent skaden som en forsikringssak. Se i vilkårene du har godtatt når du fikk forsikringen.

Den forsikringen jeg har på den er den jeg tegnet når telefonen var ny. 40kroner måneden, og ble anbefalt av selger. I de dokumentene som jeg finner på netcoms sider for tilsvarende forsikkring i dag står det "Forsikringen omfatter ikke: Apple iPhone. Alle modelltyper."

 

Og da jeg ikke har blitt informert om noen endringer i avtalen som ble ingått for 3 år siden så regner jeg emd at den fremdeles gjelder, og ikke den som ligger ute nå.

 

Vidre står det i samme dokument:

6. UNNTAK FRA DEKNINGEN Forsikringen dekker ikke skade/tap

....

• når skaden/tapet skyldes slitasje, gradvis forringelse, feil eller mangel ved mobiltelefonen

 

Nå har jeg da fått dokumentert fra Moobi, at det skyldes en klemskade, derfor er det ikke en slitasje, eller gradvis forringelse?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...