Gå til innhold

Akambrukerenes bilder - Desember 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God jul, da!

5289605691_5360682311_b.jpg

 

Flere eksponeringer? Jeg merker jeg sliter litt når det er mye snø å få "perfekt" eksponering - det er alltid noe som går litt skeiss.

Jeg har sluttet med dobbel eksponeringer. Bruker enten et Lee GND 3-stops eller et Lee GND 2-stops. Er mye greier og går mye raskere å bruke filtrene, med tanke på post-process og infield. Er man uheldig så flytter jo skyene på seg, da blir det en tendensiøs opplevelse i PS. På dette brukte jeg forøvrig et GND 3-stopps. Høyere iso kan og hjelpe på det dynamiske omfanget, men jeg ville holdt den under 400.

Lenke til kommentar

Jeg har sluttet med dobbel eksponeringer. Bruker enten et Lee GND 3-stops eller et Lee GND 2-stops. Er mye greier og går mye raskere å bruke filtrene, med tanke på post-process og infield. Er man uheldig så flytter jo skyene på seg, da blir det en tendensiøs opplevelse i PS. På dette brukte jeg forøvrig et GND 3-stopps. Høyere iso kan og hjelpe på det dynamiske omfanget, men jeg ville holdt den under 400.

 

Var det jeg frykta. Jaja, da får bankkontoen min et møte med enten Cokin eller Lee og filtrene deres.

Lenke til kommentar

Jeg har sluttet med dobbel eksponeringer. Bruker enten et Lee GND 3-stops eller et Lee GND 2-stops. Er mye greier og går mye raskere å bruke filtrene, med tanke på post-process og infield. Er man uheldig så flytter jo skyene på seg, da blir det en tendensiøs opplevelse i PS. På dette brukte jeg forøvrig et GND 3-stopps. Høyere iso kan og hjelpe på det dynamiske omfanget, men jeg ville holdt den under 400.

 

Var det jeg frykta. Jaja, da får bankkontoen min et møte med enten Cokin eller Lee og filtrene deres.

Lee sine får man desverre ikke tak i for øyeblikket. Cokin ville jeg holdt meg langt unna, de gir fargeskjær. Singh-ray er et godt alternativ til Lee, om ikke bedre.

Lenke til kommentar

Lee sine får man desverre ikke tak i for øyeblikket. Cokin ville jeg holdt meg langt unna, de gir fargeskjær. Singh-ray er et godt alternativ til Lee, om ikke bedre.

 

Aha. Takk for tips! For å avspore enda mer i juletida - finnes det en norsk forhandler for Singh-Ray?

Nei, det tror jeg desverre ikke at det er. Men det tar ikke lang tid å få sendt fra usa. Regn med en 2-3 uker. Det er bedre enn å vente 4mnd på et Lee filter.

Lenke til kommentar

Fikk i går endelig lurt meg ut på en liten fototur*) - men kom kjapt på at det er en dårlig ting å hverken ha med lue eller hansker i hard vinterkulde. Så meg om etter mer å skyte kjapt før fingrene forfrøs - and lo, there were ducks:

post-71211-0-91963200-1293378688_thumb.jpg post-71211-0-13563500-1293378288_thumb.jpg

 

I dag var jeg bedre kledd - temperaturen hadde steget såpass at man kan ta småtasser på trilleturer, og da kan man like gjerne ta med en 125mm og forevige den lokale hoppbakken, som er i drift igjen:

post-71211-0-40362500-1293378297_thumb.jpg

 

 

*) Evt "lurt med kameraet på kjøretur".

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...