Filflu Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Hei! Har lest en del på nettet ang. opphavsrett på bilder/fotografier, men er fortsatt litt usikker på reglene. Sånn jeg har fortstått det har fotografen alltid opphavsretten på et bilde. Men hva hvis det er jeg som er avbildet? Er et firma som har tatt bilder av meg, og jeg vil gjerne bruke bildene. Har jeg noen rettigheter på bildene? Kan jeg publisere dem på internett? Takker for svar Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Nei, fotografen eier alle rettighetene. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Fotografen har rettigheten på bildet, men fotografen får ikke lov til å offentliggjøre bildet av deg uten ditt samtykke. 6. kapitel. Forskjellige bestemmelser. § 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. edit: men opphavsmannen kan selvsagt gi deg lov til å gjøre det hvis han ønsker. Ser ikke helt hvorfor fotografen skal nekte deg å bruke et bilde av deg men... Endret 30. november 2010 av r2d290 Lenke til kommentar
Filflu Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Takk så mye! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå