Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger hjelp. Bestevenn deprimert

Gjest WayneRooney10

Anbefalte innlegg

Gjest WayneRooney10

Hei. Jeg er en gutt på 17 år. Jeg har en veldig god venninne (som også er 17) som sliter med depresjoner. Hun er ofte lei seg, pga mangel på venner og hun har også dårlig selvtillit. Hun er verdens nydeligste jente, og jeg har lyst å gjøre alt for at hun skal få slippe å være så mye lei seg, samt at jeg vil at hun skal vite hvor herlig hun faktisk er. Jeg er med hun omtrent hver dag, og trøster hun, men jeg har lyst å gjøre noe spesielt for hun, slik at hun kan føle seg verdsatt og spesiell. Hadde vært veldig fint om dere hadde hatt noen tips å kommet med, eller noe. Unngå useriøse innlegg. Takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel Wayne, hvis du inkluderer henne når du er med andre venner så er jeg sikker på de også vil se hvor flott hun er. Det er ingen enkel måte å tvinge selvtillit inn i noen som ikke er klar for å ta imot. Du må rett og slett få andre til å se hva du ser, å du må støtte henne så godt du klarer.

Hvis du foreksempel har en bestevenn i tillegg til henne kan dere være dere tre sammen, ikke i noen formell sammenheng men helt vanlig. Rett og slett utvide hennes vennekrets, slik får hun venner og når hun får venner får hun forhåpentligvis selvtillit også :)

Det som kan være vanskelig er at hun får nok selvtillit til å fortsette ta kontakt med folk uten deg, så dette er ikke noe som er gjort på en uke. Har hun andre venner enn deg? Venninner?

Er hun utstøtt på skolen? Hvorfor sliter hun med depresjoner? Synes hun selv at hun er stygg, dum, tjukk eller noe slikt? Eller ligger det noe dypere under? :)

Hvis hun sliter veldig med depresjon, burde du snakke med henne om det. Hvis der er alvorlig, så burde du anbefale henne å ta kontakt med helesøster, foreldre, lærere eller psykolog. :)

Lenke til kommentar

Først må jeg si Du høres ut som en god venn som er der så mye for henne! :) og jeg må si meg enig med Kjetil her, prøv å inkludere henne med i din venne gjeng, av og til å trenger enkelte jenter mer bekreftelser fra enda flere om at dem faktisk er vakkre på alle måter. Og oppfordre henne til å snakke med en psykolog eller helse søster kan hjelpe henne til å slipe på enda mer føleser og begyne å jobbe med seg selv for å bli bedre i humøret.

jeg slet sev mye med ekstremt dårlig selvbilde og deppresjon da jeg var 17år, de beste for meg var:

- å kutte ut kvinne blader med photoshopede bilder og artikler om hvordan man skal være "perfekt" '

- begynte å trenne! :) Når man er depprimert så føler man ofte at man ikke har kontrol over kroppen siden humøre kan være så langt nede eller svingende uten kontrol! Med trening så ser man etterhvert hvordan kroppen former seg og de gir en følese av kontrol over kroppen igjen + Trening utløser hormoner som man mangler når man er depprimert,stoffer som man og får i sjokolade, sex og lyke piller. Dette vil hjelpe på humør og selvtilit

- Tips til treningen kan være Zumba, yoga eller dans, trening som krever konsentrasjon vil gjøre de lettere for henne å gjøre de bra i skolen eller jobb da man trenner konsentrasjonen regelmesig, bra resultater vil bedre selvtiliten hennes.

- Meditasjon, de er ikke let å bruke de om de ikke er den helt store intressen for de, men de har hjulpe meg en god del.

- oppmuntre henne til å dyrke intresse, eller at hun får seg en hobby som gjerne er lit sosialt, er mer naturligt og lettere å møte mennesker på den måten for henne da.

de meste av jobben må hun gjøre selv, de du kan gjøre er å oppmuntre og oppfordre henne til å hjelpe seg selv. Noe spesielt du kan gjøre for henne må være noe sosialt, hvor du vet hun vil få mange komplimenter, kan være en fest eller en aktivitet med venner.

Håper hun finner ut av det :) og ikke glem å ta vare på deg selv.

Endret av linsol1991
Lenke til kommentar

Hei. Jeg er en gutt på 17 år. Jeg har en veldig god venninne (som også er 17) som sliter med depresjoner. Hun er ofte lei seg, pga mangel på venner og hun har også dårlig selvtillit. Hun er verdens nydeligste jente, og jeg har lyst å gjøre alt for at hun skal få slippe å være så mye lei seg, samt at jeg vil at hun skal vite hvor herlig hun faktisk er. Jeg er med hun omtrent hver dag, og trøster hun, men jeg har lyst å gjøre noe spesielt for hun, slik at hun kan føle seg verdsatt og spesiell. Hadde vært veldig fint om dere hadde hatt noen tips å kommet med, eller noe. Unngå useriøse innlegg. Takk:)

Bytt bestevenninne.

Det fins andre jenter som er vakre, og som man kan være i friend zone med også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...