oab-1966 Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg har en stasjonær pc som jeg overhodet ikke får startet. Jeg er redd maskinen har tatt kvelden. Maskinen har XP home edition. Jeg har tenkt å kjøpe ny maskin med Windows 7 operativsystem. Hvordan skal jeg overføre viktige filer, bilder og dokumenter fra harddisken til den nye jeg har tenkt å kjøpe. Finnes det mulighet til å gjøre dette og hvordan ? Glem det der med cd-brenning og usb-minne ! Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Prøv med å sette inn disken i den nye datamaskinen. Dette skal gi deg muligheten til å bruke den som ein heilt vanlig disk. Muligens du vil støte på problemer med att du ikkje har tilgang ol. men prøv dette først. En annen ting er å bruke en live cd med linux da man ikkje trenger tilatelser slik som i windows. Men dette krever litt kunskaper tror eg, har ikkje testet sjølv. Men de fleste refererer til slikt ved uthenting av filer fra hardisker. Edit, har du ide hardisk og ikkje ide ingang på hovedkortet i den nye datamaskinen kan dette by på litt problemer, usb kabinetter kan muligens fungere da. Endret 30. november 2010 av ThaBear Lenke til kommentar
oab-1966 Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Jeg har en pc som har tatt kvelden og får ikke startet den i hele tatt. Den ødelagte har XP home. Skal kjøpe en ny med Win 8. Har masse verdifulle filer og bilder som jeg vil overføre til den nye pc'n. Glem det der med cd brenning og usb-minne. Lar det seg gjøre med kabler? Harddisken på den ødelagte pc'n er en Seagate Barracuda 7200.7. Spesifikasjoner: SATA, 7200rpm, 160gb. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Den nye PC'en har sikkert tilgjengelige SATA-kontakter som du kan plugge deg rett innpå. (Hvis det ikke er en laptop, da.) Hvis disken ikke er altfor skadet vil du kanskje se alle filene dine der du lagret dem, og da er det bare å kopiere alle filene over til en frisk disk. Litt større skader - f.eks. på partisjonstabellene - kan også fikses med rett software. Har du problemer med å få kontakt med disken kan dette skyldes bitfeil på sektorene som gjør at disken selv prøver igjen og igjen å lese dataene, og det kan pågå "i evigheter". I slike tilfeller kan SpinRite ($89) være til hjelp - men det kan gå flere dager før den blir ferdig med jobben. Lenke til kommentar
oab-1966 Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Prøv med å sette inn disken i den nye datamaskinen. Dette skal gi deg muligheten til å bruke den som ein heilt vanlig disk. Muligens du vil støte på problemer med att du ikkje har tilgang ol. men prøv dette først. En annen ting er å bruke en live cd med linux da man ikkje trenger tilatelser slik som i windows. Men dette krever litt kunskaper tror eg, har ikkje testet sjølv. Men de fleste refererer til slikt ved uthenting av filer fra hardisker. Edit, har du ide hardisk og ikkje ide ingang på hovedkortet i den nye datamaskinen kan dette by på litt problemer, usb kabinetter kan muligens fungere da. Kikket nærmere på harddisken. Det er en Seagate Barracuda 7200.7. Spesifikasjoner: 3,5" (intern) 160GB, 7200rpm, SATA. Harddisken på den nye pc'n er på 1,5TB, SATA, 3G, 7200rpm. Endret 1. desember 2010 av oab-1966 Lenke til kommentar
oab-1966 Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Den nye pc'n jeg skal kjøpe har en 1,5tb harddisk, SATA, 3g og 7200rpm. Den gamle pc'n har en 160gb harddisk, SATA og 7200rpm. Er det bare å plugge den gamle enheten i den nye? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Ja, det er helt kurant. Har slått sammen de to trådene dine til en. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Bare å koble den til på hk og strøm selfølgelig, og du kan da mest sansynlig kunne hente ut filene som om de faktisk var på en annen hardisk i dataen. ( Som de faktisk er.) Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Last ned Ubuntu , brenn ut og kjør i "live modus" - nei det er ikke noe hokus pokkus i 2010 :-) Hvis begge diskene er koblet til maskinen vil de komme opp når du har startet opp og da er det bare å dra filene over - akkurat som i Windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå