Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel - Kupevarme på vinteren. Hva er mest skånsomt for motoren?


ChristR

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det er mulig at det finnes tråder om dette allerede, men jeg finner ingen. Det er jo mange måter å formulere spørsmålet på, så det kan jo være mye av grunnen.

 

Det jeg lurer på er hvilke scenario som er mest skånsomme for motoren mtp. kupevarme om vinteren.

 

Bilen min rekker nemlig ikke å nå arbeidstemperatur på vei til skolen. Noen ganger, når jeg har god tid, tar jeg en lengre vei, slik at den rekker å nå arbeidstemperatur.

 

Ellers må jeg gå for en av disse løsningene:

 

1. Slå av alt av kupevarme, og fryse på vei til skolen. Når jeg parkerer utenfor skolen ligger bilens temperatur på 55C.

 

2. Kjøre kupevarme på fullt, og ha det behagelig. Når jeg parkerer utenfor skolen ligger bilens temperatur på 40C.

 

Hvilken av disse metodene er mest skånsomme for motoren?

 

Takk for svar! :)

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde kjøre de minuttene med minimum på kupevifta, og deretter gå over til full styrke (du kan ikke slå den helt av pga risiko for neddugging). Det går litt raskere da du slipper å kaste bort en masse varme som du uansett ikke får brukt i starten. Det kan også være en idè å unngå å forsøke å koke kupèen, da det uansett bare kaster bort varme.

 

Sjekk at kupèfilteret er i orden og ikke tett forresten. Kan ha veldig mye å si for hvor effektiv oppvarming som er mulig å få til.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Så for å dra dette litt videre:

Avstanden til jobben min er ca. 4-5km. Turen tar ca. 5 minutter, det er for det meste flatt og jeg rekker ikke å nå 60 grader engang som er minste temperatur som instrumentet viser. Kupevarmen kommer når jeg er ca. 2km unna jobben, altså litt over halvveis.

Er det best å kjøre som vanlig eller hadde det beste vært å kjøre en liten omvei/installert motorvarmer for å nå 90 grader?

 

Har det noe å si for metalldelene i motoren når det blir mange raske temperatursvingninger i forhold til kilometer, eller spiller det ingen rolle? Vet jo selvfølgelig at motoren ikke får tilstrekkelig smøring, klaringer er ikke riktige osv.

Lenke til kommentar

Så lenge du kjører pent og ikke drar den ut på gir når den er kald så har det ingen praktisk betydning for levetiden på motoren, og kjøre omveier for og oppnå 90C er hvertfall helt unødvendig.

Har du tilgang til motorvarmer så bruk den.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid i forveien skal man sette på en motorvarmer da? Om man kjøper et slikt kit med motorvarmer og kupevarmer, går begge samtidig da, når man kobler til strøm?

2 timer i -10 bør den stå på.

 

Du kan ikke styre motor- og kupe varmer uavhengig av hverandre med den enkleste varianten du skisserer.

 

Går du for den komplette Defa pakka kan du få ett ekstra rele som styrer kupevarmeren uavhengig

av motorvarmeren(med fjernkontroll). Men så var det prisen da........ kan tippe 6-7000,- + evt.montering.

 

Har komplett pakke men uten det ekstra releet, har vel egentlig ikke bruk for det.

T.

Lenke til kommentar

Hvor lenge vil da selfølgelig komme an på hvilken type varmer det er, hvilken motor den monteres på og temperatur, men grunnregelen er uansett at den ikke skal stå på i mer enn to timer.

 

Ang. hvorvidt man skal kjøre lengre for å få motoren varm, så vil jeg si nei. Kjør så langt som nødvendig, og heller kjør en ekstra tur litt lengre et par ganger i måneden for å varme den skikkelig opp (dette gjelder spesielt på biler med partikkelfilter).

 

Det kan nok lønne seg å kjøre _litt_ ekstra turtall når motoren er kald istedet for å belaste den hardt på lave gir. Høyere turtall = Mer effektiv varmedistribusjon.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Var nede og sjekka opp motorvarmer til bilen min i går, hvor jeg fikk vite at jeg skulle ha slangevarmer (?) til bilen. Slik at man kutter av en del av slangen, hvor kjølevæsken går.

 

Er det egentlig noen fordeler/ulemper med dette, kontra en man plugger inn i blokken? Slik jeg forstod det, kunne jeg kun ha slangevarmer til min, da han søkte opp med nummerplata til bilen min.

Lenke til kommentar

Fordelen med slangevarmer kontra blokkvarmer er at den er enklere å montere, men den er nok hakket mindre effektiv. Flere har også opplevd å få brent varmeelementet når det har stått på for lenge.

 

Uansett slange/blokkvarmer, du vil merke stor forskjell i forhold til å ikke ha noe. ;)

Lenke til kommentar

Varme etter en halvtime med motorvarmer, med starttemperetur på mange kuldegrader? De fleste elementer er på rundt 500-700W, så det hørtes merkelig ut.

 

Ser ut som at jeg kun kan ha slangevarmer.. Men er det ikke bare å sørge for at man holder seg under 2t? Med kupevarmer blir det vel godt og varmt i bilen.

Du trenger ikke holde deg under to timer. Jeg ser flere har i motorvarmeren konstant, og det er nok da sjansen er størst for å brenne elementet, samt dersom man aldri bytter kjølevæsken slik at dett kan samle seg mye groms på elementet. F.eks. to timer i 10 kuldegrader og tre timer ved 20 kuldegrader og kaldere kan være en grei tommelfingerregel. Kupèvarmeren derimot trenger ikke stå på mer enn halvparten av denne tida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...