-Just-Me- Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Hei! Har en Toyota Corolla 1.4 liter (diesel) 2005 modell og lurer på hvor lang tid det skal ta før den skal begynne å varme kupeen. Når det er kaldt pleier jeg å la bilen stå 5-10 minutter med tilleggsvarmer på som jeg skrur av når jeg skal kjøre (vet ikke om den skal stå på eller ikke?). Eberspäche hetern. Men når de 5-10 minuttene er over og jeg skal kjøre og skrur den av så varmer ikke bilen i det hele tatt før over 5 minutter etter jeg har begynt å kjøre. Det er jo så kaldt å kjøre når det er 8 kuldegrader her på Sørlandet. Kanskje jeg er dramaqueen, hvertfall noob når det gjelder bil, men er det normalt? Liksom viftene foran i kupeen gir ikke tegn til liv før over 5 minutter etter, det høres ikke så mye ut, men føles mye lengre (har ikke tatt tiden) Takker for serriøse svar Hilsen bilnoob Endret 30. november 2010 av The Catalyst Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 helt normalt, kjølevæska må bli varm før varmeapparatet fungerer. det kan gjerne ta sin tid på vinteren Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 helt normalt, kjølevæska må bli varm før varmeapparatet fungerer. det kan gjerne ta sin tid på vinteren Okei synes bare det tar så lang tid Men den tilleggsvarmeren, kan den stå på når jeg kjører og, eller er det lurt å skru den av når jeg skal begynne å kjøre? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Slet litt selv med dette. Løsningen min: Skru på at lufta skal komme kun ut fra konsollet (torso/hode høyde) Skru på at knappen for resirkulering av luften inne i kabinen Lukk igjen alle luftslusene Sett max varme + middels vifte hastighet Er nok et kjerringråd, så vil ikke garantere at det fungerer i akkurat din bil. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Stå opp fem minutter før, gå ut, start bilen, gå inn og gjør deg klar, dra med varm bil. Problem løst. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Stå opp fem minutter før, gå ut, start bilen, gå inn og gjør deg klar, dra med varm bil. Problem løst. I tillegg til de 5-10 minuttene han allerede bruker? Tolket det iallefall som om bilen stod i 5-10 min med tillegsvarmer, før han kjørte. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Stå opp fem minutter før, gå ut, start bilen, gå inn og gjør deg klar, dra med varm bil. Problem løst. I tillegg til de 5-10 minuttene han allerede bruker? Tolket det iallefall som om bilen stod i 5-10 min med tillegsvarmer, før han kjørte. Har ikke lest alt så nøye, men om han varmer bilen på tomgang i ti minutter før start og den ikke er varm trenger man ikke være rakettforsker for å forstå at da må den stå lenger. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 I tillegg til de 5-10 minuttene han allerede bruker? Tolket det iallefall som om bilen stod i 5-10 min med tillegsvarmer, før han kjørte. Riktig Har ikke lest alt så nøye, men om han varmer bilen på tomgang i ti minutter før start og den ikke er varm trenger man ikke være rakettforsker for å forstå at da må den stå lenger. Ja, hvis jeg er veldig trøtt og vil ha god og varm bil må den stå lenger, men det jeg lurte på var om det var normalt i en såpass ny bil. Men det var det da tydeligvis. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Men så kan det hende at jeg ikke har på optimale innstillinger på klimaanlegget og da (bilen har automatisk klimaanlegg) Mine innstillinger: -Luftinntak fra utsiden av bilen -Luft på gulvet og frontruta (ikke den knappen for tining av frontruta) -Autoknappen for klimaanlegget er som oftest på og velger automatisk for gulv og frontrute for å unngå dogg på ruta. -Temperatur: 24 grader. Kanskje jeg skal prøve IT-Henrik sitt kjerringråd.. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Også er det en ting til jeg lurer på. Når jeg skal starte bilen etter den har stått natta over, så vrir jeg nøkkelen som vanlig bare at jeg må holde den leeeenge før motoren klarer å starte. Den bare brom brom brom og dauer hvis jeg slipper nøkkelen for tidlig. Det er dieselbil, men er det normalt? Endret 1. desember 2010 av The Catalyst Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Hvis det har vært kaldt uten motorvarmer, alternativt at varmeren ikke har stått på lenge nok, så er det ganske normalt å måtte kinne ei stund. Husket å vente til glødelampa slukker? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Ikke dra en dieselbil på starteren når det er kaldt. Vent til lampa for gløding slukker, og dra motoren et par ganger rundt. Starter den ikke da, skrur du tenningen helt av og på igjen, slik at glødelampa lyser igjen, når den slukker igjen prøver du noen runder til. Fortsett slik til bilen starter. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Prøvde å ta på tenningen for så å vente til de greiene slukka så vred jeg om etterpå, og den starta med en gang Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Prøvde å ta på tenningen for så å vente til de greiene slukka så vred jeg om etterpå, og den starta med en gang Seriøst?? Har du pleid å starte i kulda uten å gløde først? Er forøvrig 100% normalt at Toyotas nyere dieselmotorer bruker evigheter på å bli varme. Har selv Yaris D-4D (1,4 diesel) og kan kjøre 1 mil før kald-lampa slukker og det blir litt lunk i varmeapparatet. Toyota-verkstedet bekreftet at det er helt normalt. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Det er helt normalt at en moderne dieselmotor bruker "evigheter" på å bli varm. Dette er ikke fordi de er "dårlige", men snarere tvert imot. En dieselmnotor utnytter varmen (dieselen) vesentlig mye bedre enn en bensinmotor mhp intern virkningsgrad. En dieselmotor gir rett og slett ifra seg mindre spillvarme (som må transporteres vekk av kjølevannet) enn en bensinmotor. Da Rudolf Diesel lanserte dieselmotoren i 1897 hevdet han at den var så effektiv at den ikke trengte kjøling i det hele tatt. Vel, vi vet i dag at det er en sannhet med modifikasjoner Men, dieselmotoren trenger vesentlig *mindre* kjøling enn en bensinmotor (Ottomotor). Jeg har aldri sett eller hørt om større bensinmotor med kun luftkjøling. Bortsett fra motorsykkelmotorer, boblemotor og den delvis luftkjølte porchemotoren (som også kjøles vha olje) er det ikke praktisk mulig å transportere vekk spillvarmen fra særlig større bensinmotorer. Magirus-Deutz laget (lager) digre 6-700HK store V12 lastebilmotorer med luftkjøling. Men, som sedsberg sier, du *MÅ* gløde en dieselmotor før start. Dette er spesielt viktig om vinteren. Det er ikke umiddelbart "farlig" å *ikke* gjøre det, men du vil samle opp en masse uforbrent diesel i eksosrøret. Dette vil etterhvert kokse og eksosrøret vil bli tett. I tillegg kan det ta fyr, og *da* ødelegger du motoren. 1 Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Seriøst?? Har du pleid å starte i kulda uten å gløde først? Er forøvrig 100% normalt at Toyotas nyere dieselmotorer bruker evigheter på å bli varme. Har selv Yaris D-4D (1,4 diesel) og kan kjøre 1 mil før kald-lampa slukker og det blir litt lunk i varmeapparatet. Toyota-verkstedet bekreftet at det er helt normalt. Nei, faktisk ikke, prøvd det med tenninga først, men venta ikke lenge nok Endret 3. desember 2010 av The Catalyst Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Eg har en Combo med 1.3 CDTI motor og der får eg varme i bilen etter 2-3 minutt. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Eg har en Combo med 1.3 CDTI motor og der får eg varme i bilen etter 2-3 minutt. Da har du sikkert en elektrisk booster i varmapparatet. La oss si at motoren din veier 100 kg. Den må bli 45 grader for at du får varme. Det er -5 grader ute. Vi tar tiden i 2,5 min. Beregning effekt: 100 kg * 500 [j/(kg*C)* (45+5 C) /2,5 min/ 60[sek/min]= 15000W = 15 kW 15 kW / 1000 [K/M] / 42 MJ/kg *3600 [sek/h]* 0,86 [kg/l]=1,5 l/ timen på tomgang. Tja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå