HrSteen Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Egentlig er det kun helhjem som duger når man flyr. Det er så fort gjort å tryne og slå ansiktet mot steiner e.l Og det kan føre til alvorlige hodeskader. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 En hel helg i Aurland ass, klager ikke akkurat! Er sikkerhets kurs der nå, og jeg er bare med som hjelper. Fly litt, sitte i båt et par timer også fly litt igjen. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Heihei folkens, jeg lurte på hvor mye det vil koste for å gradere seg videre? Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Er samme boka som benyttes som på "grunnkurset" som videre opp i gradene. Jeg betalte 0 kr for å avlegge eksamen. Sikkerhetskurset bruker å koste rundt 1000kr. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Takk for svar, hva må man gjøre for å gradere seg videre? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Samle timer, ta sikkerhetskurs og bestå på eksamen som du må ta mellom trinnene.. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Noen som vet om en ok flyskole sydpå? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Hallo! Veldig grunnleggende nybegynnerspørsmål. Hvordan sitter man når man flyr tandem? Hva koster det å være med på en prøvetur? Får man leid utstyr? Ca. pris? Er det like skummelt som det ser ut? Når man behersker slik flygning som i videoen til Hotel Papa, hva er neste utfordring/læringstrinn? Hva er forskjellen på paragliding, basehopping og fallskjermhopping? Er det vektbegrensing for "piloter"? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Hallo! Veldig grunnleggende nybegynnerspørsmål. Hvordan sitter man når man flyr tandem? Du sitter i en egen sele foran piloten. Hva koster det å være med på en prøvetur? Varierer vel fra sted til sted, men de jeg har snakket med, har tatt et sted mellom 900-1500kr for en tur. Får man leid utstyr? Ca. pris? Vi fikk leie utstyr på kurset, dette var inkludert i kurset som kostet 9000kr (8000kr om du er under 25 og student). http://www.opk.no/in...MN_position=5:5 Er det like skummelt som det ser ut? Nei, det er faktisk ganske morro Når man behersker slik flygning som i videoen til Hotel Papa, hva er neste utfordring/læringstrinn? Som PP2 skal du hovedsakelig fokusere på start og landing, etter 60 turer og min. 3 turer på 20min, så avanserer du til PP3 hvor du får lov til å gjøre litt mer os Scroll ned til utdanningskompendiet: http://www.nlf.no/sites/default/files/hangglidingparagliding/dokument/sikkerhetssystem_6.1_hp_nlf_0.pdf Hva er forskjellen på paragliding, basehopping og fallskjermhopping? Paragliding løper du ut fra en start og flyr en vinge til du lander. Basehopping - står vel for buildings, antennas, spans (bro) og earth, altså du hopper fra feks en fjellside, ligger i frittfall, trekker skjermen og lander. Fallskjermhopping - blir med et fartøy opp i luften, hopper ut i frittfall og lander. Er det vektbegrensing for "piloter"? Om du veier mye må du vel ha spesiallaget utstyr. Vingen min, som er størrelse L, går fra 100-130kg i startvekt. Endret 8. september 2012 av Hotel Papa Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Kan forøvrig nevne at store personer kan bruke en tandemvinge for å fly solo. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Ble halvveis kjent med en islending på kurset i sommer, og han hadde fått spesiallaget vinge og seletøy, men han er også en stor person. Men ja, sikkert billigere å kjøpe en tandemvinge, hvis man får plass i et vanlig seletøy. Tror du skal være veldig stor før f.eks Velvet 2 blir for liten.. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Har bestilt meg Advance Easiness seletøy nå.. Venter spent Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Lettvekter? Kjøpte ikke du akkurat Voyager Plus? Var ute og sjekket forhold i dag, endte opp med å traske ned igjen. Litt sketchy når vinden snur 180° på veldig kort tid. Startet med å ha god vind inn på start, så snudde det til bakvind i løpet av sekunder, også tilbake igjen. Et par andre piloter som tok av, men det så heller humpete ut.. Kan ikke være kult når vindretningen skifter opptil flere ganger på vei ned Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Har hatt Voyager Plus par år, men på de lange turene så blir det fortsatt for tungt. Gikk nesten 1000 høydemeter med den i går, og det kjentes på ryggen. Advance Easiness vrengbart seletøy er 1,3kg. 270gram til så har man airbag. Dette er seletøyet til nye Advance Pi.. (Som er 3,14kg ink vinge og seletøy). Ustabil vind så er det som oftest greit å bare tusle ned og gjøre noe annet isteden Lenke til kommentar
siberianlikeyou Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Har dere tips til hvordan jeg forsiktig kan TIPPE min flyvekt? Veier nå 87kg. Jeg ser folk skriver at man gjerne er rundt 20kg tyngre med "vanlig" utstyr på, såfremt man ikke har lightweight vinge/seletøy. Ser mest på Ozone Buzz Z3 som først vinge etter kurs. Om jeg legger på 20kg er flyvekten min 107kg. Antar at da er rett valg for Buzz Z3 å ta L, som er 95-115kg. Går jeg for Nova Ion 2, blir det en L-vinge, som er 100-130kg, eller en M, som er 90-110? Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Du som leter etter vinge på salg og kjøp på facebook? 20 kg er en vanlig regneregel. Så kommer det an på om du har lyst å ligge i øvre sikt eller nedre vektområde på vingen. Men let frem utstyret du har lyst på , legg sammen alle tyngdene så finner du ut hva du trenger. Å være mellom to størrelser er litt slitsomt. Jeg var 200 gram overvekt i min nye vinge, så da var det bare å hive seg på slankern. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Jeg veier 90ish uten utstyret, så jeg gikk for en vinge i large, har funnet ut at utstyret veier 17kg (ion2, hjelm, voyager +, støvler osv), så jeg ligger i nedre del av vektområdet. Hadde jeg gått for medium, så ville jeg nok ligget ganske tett på øvre grense.. Tenkte det kan være greit å ha med litt forskjellig stæsj uten å bekymre seg over vekten. Kanskje en god unnskyldning til å starte med trening, eller spise litt ekstra mat i jula Edit: så kommer det ann på hvor du vil ligge, er du lett i vingen vil du få andre egenskaper enn om du er tung i vingen.. Endret 24. september 2012 av Hotel Papa Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Når det gjelder flyvekt i forhold til vinge, så kommer det litt an på hvordan forhold man flyr i. Er det ofte marginalt og lite løft kan det lønne seg å være lett, da man får lavere vertikalhastighet, og større mulighet for en lengre flytur. Er det kraftige forhold ønsker man ofte å være tung i vingen, da man får høyere flyhastighet og høyere indre trykk i vingen, som da fører til en mer klappstabil vinge. Man får også bedre handling, og kan lettere komme seg inn i hard termikk. Er man for lett føler man ofte at man blir kastet ut av termikken. For min egen del ønsker jeg helst å være så tung som mulig innenfor klassifisert vektområde. Vingen jeg har nå går fra 75-100kg og jeg ligger fra 90-95 avhengig av camelbak og annet utstyr. Allikevel føler jeg at jeg gjerne kunne vert tyngre i vingen. Når man er fersk og på vei mot PP3 i sin første vinge så er det greit å ligge midt i vektområdet da man som regel bare flyr i rolige forhold. Å være fanboy i paraglidersporten er ikke en direkte bra greie, da de forskjellige produsentene opererer med vidt forskjellige vektområder. Om man ønsker å være tung i vingen så må man finne en produsent som treffer spot on i forhold til hvilken vekt man har med alt utstyr. Det samme gjelder samme hvor i vektområdet man ønsker å ligge. Selvfølgelig har de forskjellige produsentene ofte sin egen "handling" og følelse av lufta, noe som fører til at man ofte går tilbake til det man er vant med, eller bytter fordi man har funnet noe man liker bedre. Den beste regelen er å prøve det man tror man har lyst på, og i tillegg gjerne prøve andre vinger også, da det kan være veldig stor forskjell på vingene selvom de har samme klassifisering. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 noe flyging for tiden? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Lite.. Teite skolen tar opp alt for mye tid. Dog booket 10 dager hos en guide/flyskole i Tenerife i juleferien, det blir ikke feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå