Xandathrii Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Abstinenser!!! Hell Yeah! Sitter å ser på gamle videoer og hører vannet dryppe utenfor huset : Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Værmeldinga for morgendagen ser grei ut her. "para-skiing" i såfall. Blir nistirring på vindvarselet i morgen. Med knapt 2 timer med dagslys så er timingen viktig. 2 Lenke til kommentar
Xandathrii Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Været her har vært ufint i hele desember.... usj! Lenke til kommentar
Captain Morgan Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Har noen grunnleggende nybegynner spm til dere som er inni i gamet. 1. Hvordan er sikkerheten i denne sporten. Skjer det ofte ulykker? Er det mulig og ha fallskjerm i backup hvis liner skulle ryke eller noe?2. Og er det vanskelig?3. Hvilket vær er ideelt? Varmt sommervær med relativt lite vind? 4. Og kan en fly alene uten instruktør med PP2? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 (endret) Har noen grunnleggende nybegynner spm til dere som er inni i gamet. 1. Hvordan er sikkerheten i denne sporten. Skjer det ofte ulykker? Er det mulig og ha fallskjerm i backup hvis liner skulle ryke eller noe? 2. Og er det vanskelig? 3. Hvilket vær er ideelt? Varmt sommervær med relativt lite vind? 4. Og kan en fly alene uten instruktør med PP2? 1. Hvor sikkert det er, er litt opp til deg selv egentlig. Mange flyr hundrevis av timer, kanskje flere tusen, uten ulykker. Hvis du setter deg inn i hvordan vær og vind funker, samt ikke overvurderer dine egne evner til å fly, så tror jeg du kommer ganske langt uten de alvorlige ulykkene. De aller fleste flyr med en reserveskjerm som kan løses ut hvis uhellet skulle inntreffe. Mener å ha hørt at det er påbudt med to reserver for dem som flyr i world cup fra i år (?). Det skal sies at det er veldig sjeldent at en line ryker! 2. Er det vanskelig å kjøre bil? Er det vanskelig å spille spill? Er det vanskelig å sykle? Øvelse gjør mester. Men nei, jeg vil ikke påstå at det er spesielt vanskelig. Det begynner kanskje å bli litt komplisert når du skal fly distanseturer, hvor du må lese terrenget, kunne skru termikkbobler (varm oppadstigende luft) og kunne ta de rette valgene til rett tid. Men det tar ofte noen år og en del timer før man begynner å fly distanse. 3. Det kommer helt an på hvor flink du er. En varm sommerdag kan være ganske brutal med tanke på termikk og overutvikling av vær, da skal du vite hva du holder på med for å si det sånn. Meteorologi er en stor del av denne hobbyen, og det er mye å sette seg inn i hvis du vil bli en dyktig pilot. Lite vind kan være en fordel hvis du flyr termikk, men hvis du vil fly på heng (soaring) så er du avhengig av en jevn og laminær vind. Det går også fint an å fly om vinteren. 4. Ja, men det krever at du har utsjekk på det stedet du vil fly. Jeg er PP3 og ser helst at jeg flyr sammen med noen. Det er alltid greit å kunne diskutere vær- og vindforhold med en annen, kanskje h*n har et annet syn på det enn deg. Gjør det litt mer sikkert også at du har en i nærheten om det skulle skje et eller annet. Syns egentlig en del av fjellvettreglene appelerer veldig mye til dem som flyr paraglider. Endret 22. februar 2014 av Hotel Papa Lenke til kommentar
Captain Morgan Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Har noen grunnleggende nybegynner spm til dere som er inni i gamet. 1. Hvordan er sikkerheten i denne sporten. Skjer det ofte ulykker? Er det mulig og ha fallskjerm i backup hvis liner skulle ryke eller noe? 2. Og er det vanskelig? 3. Hvilket vær er ideelt? Varmt sommervær med relativt lite vind? 4. Og kan en fly alene uten instruktør med PP2? 1. Hvor sikkert det er, er litt opp til deg selv egentlig. Mange flyr hundrevis av timer, kanskje flere tusen, uten ulykker. Hvis du setter deg inn i hvordan vær og vind funker, samt ikke overvurderer dine egne evner til å fly, så tror jeg du kommer ganske langt uten de alvorlige ulykkene. De aller fleste flyr med en reserveskjerm som kan løses ut hvis uhellet skulle inntreffe. Mener å ha hørt at det er påbudt med to reserver for dem som flyr i world cup fra i år (?). Det skal sies at det er veldig sjeldent at en line ryker! 2. Er det vanskelig å kjøre bil? Er det vanskelig å spille spill? Er det vanskelig å sykle? Øvelse gjør mester. Men nei, jeg vil ikke påstå at det er spesielt vanskelig. Det begynner kanskje å bli litt komplisert når du skal fly distanseturer, hvor du må lese terrenget, kunne skru termikkbobler (varm oppadstigende luft) og kunne ta de rette valgene til rett tid. Men det tar ofte noen år og en del timer før man begynner å fly distanse. 3. Det kommer helt an på hvor flink du er. En varm sommerdag kan være ganske brutal med tanke på termikk og overutvikling av vær, da skal du vite hva du holder på med for å si det sånn. Meteorologi er en stor del av denne hobbyen, og det er mye å sette seg inn i hvis du vil bli en dyktig pilot. Lite vind kan være en fordel hvis du flyr termikk, men hvis du vil fly på heng (soaring) så er du avhengig av en jevn og laminær vind. Det går også fint an å fly om vinteren. 4. Ja, men det krever at du har utsjekk på det stedet du vil fly. Jeg er PP3 og ser helst at jeg flyr sammen med noen. Det er alltid greit å kunne diskutere vær- og vindforhold med en annen, kanskje h*n har et annet syn på det enn deg. Gjør det litt mer sikkert også at du har en i nærheten om det skulle skje et eller annet. Syns egentlig en del av fjellvettreglene appelerer veldig mye til dem som flyr paraglider. Takk for svar! Har noen spm til svaren dine igjen; 1. Så liner ryker sjelden. Har sett på youtube at skjermen av og til bare kollapser plutselig. Hva skyldes det. 2. Greit nok at øvelse gjør mester, men nå er det litt tryggere å trene på ting på bakken, enn for en nybegynner i lufta. Du kan vell ikke akkurat trene paragliding på bakken... 3. Så hva er det ideelle været for en nybegynner? Trodde varm vær uten nevneverdig var best da du bare kunne seile på termikken? 4. Så jeg må opp til PP3 før jeg kan gå opp på hvilket som helst fjellknaus å kaste meg ut? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Har noen spm til svaren dine igjen; 1. Så liner ryker sjelden. Har sett på youtube at skjermen av og til bare kollapser plutselig. Hva skyldes det. 2. Greit nok at øvelse gjør mester, men nå er det litt tryggere å trene på ting på bakken, enn for en nybegynner i lufta. Du kan vell ikke akkurat trene paragliding på bakken... 3. Så hva er det ideelle været for en nybegynner? Trodde varm vær uten nevneverdig var best da du bare kunne seile på termikken? 4. Så jeg må opp til PP3 før jeg kan gå opp på hvilket som helst fjellknaus å kaste meg ut? 1. Det kan skyldes flere ting. Skjermen kan kollapse grunnet kraftig termikk og lite aktiv flyving. Aktiv flyving er kontinuerlige inputs via bremseliner/styreliner, litt som når du hele tiden korrigerer mens du kjører bil. Den kan også kollapse grunnet feil inputs i vingen, ved at du feks drar for mye brems og "steiler" vingen. Dette lærer du alt om på kurs og etter en stund anbefales det at du tar et såkalt SIV kurs (sikkerhetskurs), hvor du går gjennom forskjellige øvelser. Eksempler her er at du med vilje steiler vingen, øver på spin, spin-stop, asymmetrisk kollaps osv. Har sett at øvelsene du må gjennom kan variere ut i fra hvor du tar kurset. Søk opp "SIV Course" på youtube. Første som kom opp: https://www.youtube.com/watch?v=qZjvEwrMEJ0 2. Du kan faktisk trene på bakken. Det sies vel at det skjer flest ulykker under start og landing. Det å mestre en god start kan trenes på ved "ground handling". Det er å stå og kite med vingen på bakken, bli kjent med hvordan den oppfører seg når du drar i de forskjellige linene osv. Men jeg har inntrykk av at de fleste kursene har et ganske bra opplegg. Man starter som regel i en liten bakke hvor du får et par meter under beina, også avanserer du ettersom du føler deg komfortabel. Til slutt flyr du fra et sted, hvor høydeforskjellen er min. 400m mellom start og landing. Her er min fjerde høydetur under kurset: 3. Ideelle forhold forhold er vel når du kan fly i fin og lite turbulent luft. Det kan fort bli ganske humpete når sola har stått på og det har blitt veldig termisk. Så tidlig på dagen og ut på ettermiddagen er nok best når man er PP2. 4. Ja, med mindre du har med deg en litt mer erfaren pilot. Lurer på om han ikke må være instruktør (?). De fleste klarer å avansere til PP3 i løpet av en sesong, litt avhengig av hvor aktiv du er og hvor tidlig du tar kurset. Lenke til kommentar
Xandathrii Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 En liten bump av tråden :-) Er det noen som har fått flydd litt i det siste, nå som endelig regn og snø er borte? Jeg fløy sist i Januar, på sundvollen, så det klør godt i armer og bein nå... :-) Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) Fire turer hittil :-D en topptur i Sykkylven og tre fra bondalseidet skisenter. Satser på godvær til helgen! Tenkt deg til utlandet i år da? Endret 15. april 2014 av Hotel Papa Lenke til kommentar
Xandathrii Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Nja, ser klubben har satt opp tur til Portugal i år, i september/oktober, men har en nyfødt da, så det passer nok dårlig i år også. Det samme med løkkenturen som var planlagt 17mai helgen..Hadde gledet meg til litt sanddyne-heng :-) du da Papa? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Løkken er gøy! Fikk bare en kort tur der i fjor, men fikk noen timer i lufta på et par andre heng litt lengre syd i landet. Danmark er et ganske bra PG-land egentlig, tro det eller ei. Årets høydare blir Mexico med Termikk og Rotor i Desember, ellers skal man ikke se bort i fra at jeg tar en uke eller to i Danmark. Litt avhengig av jobbsituasjonen her hjemme. Hvor er det dere særpinger flyr egentlig? Drar dere til Oslo og Hvittingfoss når dere skal fly, eller har dere noen lokale spots? Lenke til kommentar
Xandathrii Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Hørtes deilig ut med Mexico, er noen i klubben som pleier og være med på de truene der :-) Tja, vi har en lokal spot, Bjønnåsen, Ise, i Skjeberg (Sarpsborg), en gammel hangliderrampe. http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=22&country_id=160&start_id=339 Ellers bli det Sundvollen, Hvittingfoss, Stokkelia, Grøtterud... Så vi må ut av fylket for å komme oss litt opp i høyden :-) Danmark har jo en nydelig vestkyst, med mye flott laminær vestavind, så landet er egentlig helt perfekt for PG :-) Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Bjønnåsen så jo ikke så dum ut. Mest heng dere flyr der da? Jeg har enda til gode å prøve stedene rundt Oslo, får satse på at jeg får litt tid til overs når jeg kommer hjem til sommern. Har jo endelig blitt PP3, så nå kan jeg i teorien fly fra disse stedene med stupstart. Det er like før man klarer en dagstur til Danmark. Om man reiser tidlig, rekker fergen fra Gøteborg og rasker seg fra Hirtshals over til andre siden av Jylland. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Marginalt på henget på Nesna idag. Det ble å fly nært terrenget for å suge til seg det løftet man kunne finne. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Hurra! Ny vinge på vei, Rush 4 i mine egne farger Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Er det noe liv i dere? Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Noen som vet hvor lenge en motorisert hangglider klarer å holde seg i lufta ? Skjønner at det kommer an på oppdrift og slikt. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Motorisert hangglider? Så lenge det er drivstoff i tanken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå