salamishit Skrevet 22. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2011 Noen som vet noe om å gå Y-veien? Tror det heter det. Tenkte å snakke litt med rådgiveren om det, kanskje jeg slipper påbygg Lenke til kommentar
norgi Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Har lest her at noen slitt å for jobb med bare IKT servicearbeider fagbrev er det sant?. Har løst å går denne veien, men ikke noe særlig på enda mer skole(høgskole og slikt) Ikke slit egentlig men tror det er mye lettere å få jobb i byer enn distrikter, da det meste It relaterte er der. for håpe det, må likevel flytte til byen for å går IKT Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Noen som vet noe om å gå Y-veien? Tror det heter det. Tenkte å snakke litt med rådgiveren om det, kanskje jeg slipper påbygg Y-veien krever at du har fagbrevet. I tillegg til vanlig utdannelse innenfor en gren, vil du få fag som du får på et påbyggingsår(R1/R2 og fysikk1 i tillegg da) etter det jeg vet. Blir endel arbeid etterhvert etter det jeg har hørt fra folk. Har lest her at noen slitt å for jobb med bare IKT servicearbeider fagbrev er det sant?. Har løst å går denne veien, men ikke noe særlig på enda mer skole(høgskole og slikt) Selvfølgelig kan du få jobb som IT-konsulent i en bedrift med bare fagbrevet. Men om du skal ha høyere lønn uten ansiennitet er høyere utdannelse(høgskole/uni) en fin vei å gå. Endret 30. januar 2011 av Lednar Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Noen som vet noe om å gå Y-veien? Tror det heter det. Tenkte å snakke litt med rådgiveren om det, kanskje jeg slipper påbygg Y-veien krever at du har fagbrevet. I tillegg til vanlig utdannelse innenfor en gren, vil du få fag som du får på et påbyggingsår(R1/R2 og fysikk1 i tillegg da) etter det jeg vet. Blir endel arbeid etterhvert etter det jeg har hørt fra folk. Har lest her at noen slitt å for jobb med bare IKT servicearbeider fagbrev er det sant?. Har løst å går denne veien, men ikke noe særlig på enda mer skole(høgskole og slikt) Selvfølgelig kan du få jobb som IT-konsulent i en bedrift med bare fagbrevet. Men om du skal ha høyere lønn uten ansiennitet er høyere utdannelse(høgskole/uni) en fin vei å gå. Takk for svar :-) Da ser det ut til at jeg kommer til å ta påbygg Edit: har forresten søket på IKT nå, regner med at jeg kommer inn siden snitten var bare på 2,6-2,8 for å komme inn. Endret 30. januar 2011 av Ownbeef Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Selv har jeg gått Elektro -> Data og Elektronikk -> Påbygging -> Lærling IKT (får et halvt år ekstra + tverrfaglig eksamen jeg må ta før fagbrevet). Tok påbyggingsåret i samme slengen da jeg skal ta høyere utdannelse en eller annen gang. Mangler R1/R2 og Fysikk1, men jeg vet det finnes flere skoler som har 3-semester hvor du får de vanlige fagene + disse. Alternativet er fokurs (frister lite) eller Y-veien hvor jeg slipper endel fag. Er ikke enkelt å velge. EDIT: glemte en detalje. Endret 31. januar 2011 av Lednar Lenke til kommentar
Thomas1979 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Hei Jeg jobber idag med kursing, rekruttering av utleie av IT-personell og det er mange av mine kunder som synes IKT kandidater fra videregående med avlagt fagbrev er attraktitivt. Skal man satse på IT så er dette et flott sted å starte. Man begynner gjerne da som support, men er man flink kan man jobbe seg opp til spennende konsulentstillinger og bygge på kompetansen sin med sertifiseringer. Her er en typisk stilling man fort kan komme inn i med et par års erfaring og IKT-utdannelse. Det er en gulljobb for mange som er interessert i intern IT-drift og ansvar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå