salamishit Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Hei Jeg går første året på elektro nå, men jeg tror ikke det er noe for meg. Derfor så lurer jeg litt på å gå IKT-Servicefag neste år. Jeg har alltid vært interessert i pc og hardware, alt innen pc egentlig. Har sjekka litt ut på vilbli.no, men det er alltid greit å få noen innspill. Jeg lurer på om det er noen som går/har gått IKT- servicefag som kan fortelle litt om det, litt om hva dere driver med osv. Hvis dere vet så kan dere si litt om karakterer for å komme inn. Tenkte å snakke litt med rådgiveren en dag angående videre utdanning til dataingeniør eller lignende. Ville blitt glad om noen gadd å svare :-) Endret 30. november 2010 av Ownbeef Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Problemet er vel at du mangler eventuell realfag fordypning for Barchelor / ingeniørstudier senere? Og må isåfall bygge på med et forkurs? Hvilken matte elektro har? P? R1? S1? Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Problemet er vel at du mangler eventuell realfag fordypning for Barchelor / ingeniørstudier senere? Og må isåfall bygge på med et forkurs? Hvilken matte elektro har? P? R1? S1? Hvis jeg vil gå videre til dataingeniør så må jeg ta påbygg. tror vi har p1 matte. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Du må ikke gå påbygg, og påbygg i seg selv kvalifiserer ikke til ingeniørstudier. I tillegg til generell studiekompetanse trenger du R1, R2 og Fysikk 1. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) okei, men er det noen her som har gått/går som kan fortelle litt om IKT-Servicefag? Endret 1. desember 2010 av Ownbeef Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Er det ingen ?:-S Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 For å holde motet ditt på tråden oppe kan eg si at eg lurer på samme, men I TAF Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Har gått IKT-Servicefag. Det dere gjør er somregel opp til dere selv, enten kan dere spille CS, surfe på internett eller følge med i timen. Utenom vanlige fag har man "Bruker og drifts-støtte" ,"drift og vedlikehold" og "virksomhetsstøtte". i Bruker og drifts støtte lærte vi blandt annet Office (word,excel osv), også litt access (database), vi lærte litt html og batch, samt en del om sikkerhet og antivirus, skrev dokkumentasjoner og veiledninger osv. I Drift og vedlikehold lærte vi om maskinvare, lærte om operativsystem, servere, nettverk. Virksomhetstøtte er somregel kjedelig. Man setter opp regnskap, og ting relatert til orginissasjonsvirksomet, samt litt om identitetstyveri. Når det gjelder TAF (som jeg ikke har gått) så går dere i lære samtidig som dere tar skolen i en persiode på 4 år. Ved vanlig IKT-Service-linje fag tar man først 2 år skole (random+IIKT-Service) og så to år i lære. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 27. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2010 Har gått IKT-Servicefag. Det dere gjør er somregel opp til dere selv, enten kan dere spille CS, surfe på internett eller følge med i timen. Utenom vanlige fag har man "Bruker og drifts-støtte" ,"drift og vedlikehold" og "virksomhetsstøtte". i Bruker og drifts støtte lærte vi blandt annet Office (word,excel osv), også litt access (database), vi lærte litt html og batch, samt en del om sikkerhet og antivirus, skrev dokkumentasjoner og veiledninger osv. I Drift og vedlikehold lærte vi om maskinvare, lærte om operativsystem, servere, nettverk. Virksomhetstøtte er somregel kjedelig. Man setter opp regnskap, og ting relatert til orginissasjonsvirksomet, samt litt om identitetstyveri. Når det gjelder TAF (som jeg ikke har gått) så går dere i lære samtidig som dere tar skolen i en persiode på 4 år. Ved vanlig IKT-Service-linje fag tar man først 2 år skole (random+IIKT-Service) og så to år i lære. Takk for svar Hei, takk for svar :-) hva skal du gå etter lærling årene? Har lest et sted at når du går IKT-Servicefag så kan du gå videre på en høyskole som driver med It og bli It konsulent eller noe sånt. Vet du om det stemmer? Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Går Elektro selv og tenker på å gå IKT til neste år så må ha tråden her i mine innlegg Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Har gått IKT-Servicefag. Det dere gjør er somregel opp til dere selv, enten kan dere spille CS, surfe på internett eller følge med i timen. Utenom vanlige fag har man "Bruker og drifts-støtte" ,"drift og vedlikehold" og "virksomhetsstøtte". i Bruker og drifts støtte lærte vi blandt annet Office (word,excel osv), også litt access (database), vi lærte litt html og batch, samt en del om sikkerhet og antivirus, skrev dokkumentasjoner og veiledninger osv. I Drift og vedlikehold lærte vi om maskinvare, lærte om operativsystem, servere, nettverk. Virksomhetstøtte er somregel kjedelig. Man setter opp regnskap, og ting relatert til orginissasjonsvirksomet, samt litt om identitetstyveri. Når det gjelder TAF (som jeg ikke har gått) så går dere i lære samtidig som dere tar skolen i en persiode på 4 år. Ved vanlig IKT-Service-linje fag tar man først 2 år skole (random+IIKT-Service) og så to år i lære. Takk for svar Hei, takk for svar :-) hva skal du gå etter lærling årene? Har lest et sted at når du går IKT-Servicefag så kan du gå videre på en høyskole som driver med It og bli It konsulent eller noe sånt. Vet du om det stemmer? Det stemmer, dog personlig gidder jeg ikke gå mer på skole, men ja du kan det. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 For å holde motet ditt på tråden oppe kan eg si at eg lurer på samme, men I TAF finnes det IKT TAF Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 28. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2010 For å holde motet ditt på tråden oppe kan eg si at eg lurer på samme, men I TAF Hva er TAF egentlig? Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 For å holde motet ditt på tråden oppe kan eg si at eg lurer på samme, men I TAF Hva er TAF egentlig? Er 4årig skole der man tar 4årig utdanning med både almenn og et yrkesfag Liste over forskjellige Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Hei, noen lærere snakket med klassen idag om IKT- Servicefag, Jeg syntes det hørtes spennede ut og kommer til å velge det neste år :-) Kommer også til å ta påbygg vg3 og gå videre til høyskole. Takk til dere som har svart :-) Lenke til kommentar
norgi Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Har lest her at noen slitt å for jobb med bare IKT servicearbeider fagbrev er det sant?. Har løst å går denne veien, men ikke noe særlig på enda mer skole(høgskole og slikt) Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Det er konkurranse om jobbene innen IT, og siden et fagbrev er en relativt lav utdannelse så vil det logisk nok være litt vanskelig å få en god jobb. I det minste i starten. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) har avslått et par jobbtilbud for og ta ferdig lærlingetiden, så skjønner ikke hvor denne jobbmangelen er o.O men ikt pensummet i reformen nå er vel såpass tynt at ikke verdt særlig mye egentlig. Virker egentlig mer som om det er mangel på kvalifiserte, men kan gjerne variere etter hvor i landet samt hva innen ikt du har som ditt spesialfelt. Endret 19. januar 2011 av cruzader Lenke til kommentar
Balli Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Det er konkurranse om jobbene innen IT, og siden et fagbrev er en relativt lav utdannelse så vil det logisk nok være litt vanskelig å få en god jobb. I det minste i starten. spørs nok veldig på området. (måtte si noe for å få denne tråden i mine innlegg da jeg også har tenkt å søke ikt linjen) Endret 19. januar 2011 av Balli Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Har lest her at noen slitt å for jobb med bare IKT servicearbeider fagbrev er det sant?. Har løst å går denne veien, men ikke noe særlig på enda mer skole(høgskole og slikt) Ikke slit egentlig men tror det er mye lettere å få jobb i byer enn distrikter, da det meste It relaterte er der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå