Gå til innhold

Hvilket meglerhus/langsiktig aksjer


stili83

Anbefalte innlegg

Hei!!

 

Har et par spørsmål som jeg håper noen kan ta seg tid til og svare på.

 

Er i dag fullstendig ny og uerfaren når det gjelder aksjer, men vurderer og investere en plass mellom 50 000-100 000 kr i aksjer isteden for og sette dem på høy rente konto.

 

Så først og fremst lurer jeg på om dere kan anbefale et meglerhus som kan passe meg.

Har ikke tenk til og kjøpe og selge ofte, kommer nok til og finne meg 3-5 forskjellige aksjer og la pengene stå i en 3 års tid. Ser det er flere som nevner Netfonds og Nordnet, hvor det påpekes kurtasje og årlig gebyr selv om dette ikke seier meg så mye. Hvilket meglerhus tror dere passer meg best?

 

Har sittet nå i noen uker og lest litt på forum og andre nettsteder om forskjellige aksjer, og blitt nysgjerrig på følgende aksjer: REC, Aker Solutions, Norsk Hydro, Aker Biomarine, Marine Harvest og Gjensidige.

Tror slik det ser ut til nå, så synes jeg REC ser veldig spennende ut.

 

Noen kjenner til disse eller som har noen andre anbefalninger, tenker som sagt litt langsiktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Annen anbefaling: les litt om hvordan privatpersoner typisk gjør det på aksjemarkedet, les så litt om forskjellige aksjefond. Konklusjonen bør for de fleste være å holde seg unna investering i enkeltaksjer og kjøpe et passivt forvaltet indeksfond.

 

Om du er ute etter spenning, les en bok eller reis til Kongo. Aksjehandel er tørre greier, om penger ikke er motivasjonen er det på tide å skygge banen.

Lenke til kommentar

Land med gjeld oppetter ørene og finanssektor som kan rakne når som helst, spill iallfall ikke med mer penger en du kan miste. Foreslår at du prøver Askjespillet (laget av Skandiabanken) på Facebook. Dette er ganske virkelighetsnært og du får prøvd deg litt. Liker du ikke at pengene forsvinner i potten din på Facebook? Da kan jeg love deg at du ikke vil like at verdiene svinger på børsen.

 

Passive fond er ikke en dum ide, du får børsens avkastning samtidig som du slipper unna dyre forvaltningsgebyrer. Dessuten får du en særdeles diversifisert investering. Men husk, mye lusker i buskene og det er en viss risiko.

Lenke til kommentar

Jeg har det aller meste i fond, og er mest fornøyd med Skagen KonTiki som har gitt meg godt utbytte på pengene mine. Har også passive og rimelige indeksfond uten at jeg kan se at de klarer å gi noe bedre avkastning enn gode aktive fond. Men les litt før du velger fond.

 

Har prøvd meg litt med aksjer med vekslende hell, men med mindre du er flinkere/heldigere enn gjennomsnittet klarer som regel fondene seg bedre enn du klarer selv.

 

Har forresten tegnet meg for endel aksjer i Gjensidige som jeg tror kan gi brukbar avkastning på et par år siden det gies rabatt og bonusaksjer i tillegg til et visst utbytte.

 

Med 50-100000 kroner ville jeg anbefalt å sette dem i et par-tre fond, og gjerne ikke kjøpe alt på en gang. Det minsker risikoen.

 

En annen ting du bør tenke på er at du snakker om tre års sparing. Det blir gjerne anbefalt at man sparer i minst fem år for å anbefale fond. Med kortere horisont øker du risikoen.

Lenke til kommentar

Hei igjen og tusen takk for grundige svar, kanskje litt for grundig til og med ;)

 

Må innrømme det er ikke alt dere skriver her som jeg skjønner som f. eks passive fond. Men har bestilt boken aksjekjøp og daytrading av Oddmund Grøtte for og prøve og få basis kunnskaper.

 

Men mulig jeg sikkert provoserer og oppfatter oss uerfarne som "snørrunger" når vi kommer inn og skal prøve og satse på aksjer i håp om og tjene store penger. For det er klart at aksje markede er ufattelig mye mer en og bare finne en aksje som er kjent og tro den skal stige slik at du selv sitter igjen med en enorm avkastning.

 

Men ta meg f. eks, har funnet meg noen aksjer som er langt nede ifra det de en gang var, men som jeg selv anser som om at fremdeles har stort potensial pågrunn av at denne teknologien er det stort behov for fremover som f. eks REC. Det er så klart er der ufattelig mange parametre der ute i aksjemarkede som man ikke vet om eller kan kontrollere, men dette er penger som ikke er belånt som jeg er villig til og gamble i håp om at det kanskje kan dobble seg over tid dersom jeg har is i magen.

 

Har alleredde satte 20 000 inn i gjensidige, men vurderer også og gå inn med like mye eller mer i REC!?

Lenke til kommentar

Passivt forvaltede indeksfond forsøker å replikere en aksjeindeks, f.eks. OSEBX. Dette står i motsetning til fond som forsøker å «plukke» vinneraksjer – det viser seg stort sett at forvaltere ikke klarer dette. Privatpersoner gjør det systematisk enda dårligere.

 

Før du går inn i REC, spør deg selv: hvorfor har jeg bedre kunnskap om dette enn institusjonelle investorer som bruker tusenvis av timer på å analysere selskapet? Kommer du opp med et fornuftig svar er det glitrende for deg.

 

Grøttes bok er artig nok, men det hadde ikke gjort noe om han nevnte at de aller fleste som holder på slik han beskriver taper penger på det.

 

@Mythos: du har selvfølgelig rett i at gode aktive fond er verdt kostnadene, problemet er at de færreste fond er gode og at det er svært vanskelig å ex ante vite hvilke fond som vil gjøre det bra. Spent på å se hvordan Skagens fond utvikler seg fremover, mye av den meravkastningen de har levert ser for meg ut til å være basert på en kombinasjon av smådriftsfordeler og mildt sagt skitten måling av risiko. Taktikken har ofte vært å være eksperter på ekstremt smale områder, men etter hvert som fondene øker i størrelse finnes det ikke tilstrekkelig små områder å fokusere på, og konkurransen i bredere markeder er hardere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!!

 

Har et par spørsmål som jeg håper noen kan ta seg tid til og svare på.

 

Er i dag fullstendig ny og uerfaren når det gjelder aksjer, men vurderer og investere en plass mellom 50 000-100 000 kr i aksjer isteden for og sette dem på høy rente konto.

 

Så først og fremst lurer jeg på om dere kan anbefale et meglerhus som kan passe meg.

Har ikke tenk til og kjøpe og selge ofte, kommer nok til og finne meg 3-5 forskjellige aksjer og la pengene stå i en 3 års tid. Ser det er flere som nevner Netfonds og Nordnet, hvor det påpekes kurtasje og årlig gebyr selv om dette ikke seier meg så mye. Hvilket meglerhus tror dere passer meg best?

 

Har sittet nå i noen uker og lest litt på forum og andre nettsteder om forskjellige aksjer, og blitt nysgjerrig på følgende aksjer: REC, Aker Solutions, Norsk Hydro, Aker Biomarine, Marine Harvest og Gjensidige.

Tror slik det ser ut til nå, så synes jeg REC ser veldig spennende ut.

 

Noen kjenner til disse eller som har noen andre anbefalninger, tenker som sagt litt langsiktig?

 

Jeg vil anbefale at du kikker på finansportalen. Hvis jeg skulle investert penger nå hadde jeg nok gått for ODIN Norge. Mest pga lav volalitet og helt OK avkastning.

Lenke til kommentar

Det er så typisk at folk snakker om å investere i aksjer ETTER at vi har hatt en gedigen oppgang på et år eller to. Børsen stod i 190 for litt over to år siden, nå står den i 437. En oppgang på 130 %. Hva med å kjøpe når det ser som mørkest ut?

 

Nå snakker du vel og merke kun om Oslo Børs og det er viktig å merke seg, det finnes fortsatt børser som har selskaper som er veldig godt priset. Norge/Sverige/Danmark er derimot ikke en av de.

Lenke til kommentar

Det er så typisk at folk snakker om å investere i aksjer ETTER at vi har hatt en gedigen oppgang på et år eller to. Børsen stod i 190 for litt over to år siden, nå står den i 437. En oppgang på 130 %. Hva med å kjøpe når det ser som mørkest ut?

 

Nå snakker du vel og merke kun om Oslo Børs og det er viktig å merke seg, det finnes fortsatt børser som har selskaper som er veldig godt priset. Norge/Sverige/Danmark er derimot ikke en av de.

 

Joda, men jeg ville nok anbefalt at man begynner med Oslo Børs om man er helt fersk i gamet, om man skal gå for enkeltaksjer.

Lenke til kommentar

At folk får sansen for aksjer etter en stor oppgang er bare naturlig. Det er da fokus settes på skyhøy avkastning, osv. Ingen som er fersk vil finne "gjeldsslave" og "tapte alle pengene" særlig fristende.

 

Alt det dere sier er riktig. Fond er tryggest, ikke sats mer enn du har råd til å tape, osv. Velmenende råd, men koman. Alle har vært ny i gamet. Hvorfor skremme gutten/jenten vekk fordi han/hun har lyst å lære seg om aksjemarkedet? Alle dere andre begynte også en gang, og dere gjorde det forhåentligvis bra. Er så ufattelig typisk at nye bare skal finne seg et fond eller noe. Det er jo ikke litt spennende engang i forhold til aksjer. Klart risken er større, men det er utrolig mye mer givende.

 

Og ingen svarte egentlig på spørsmålet hans. Blir helt frustrert her jeg sitter. Nordnet, netfond og evt. skandiabanken er veldig fine for nybegynnere. Lav kurtasje er kanskje det viktigste for deg i startfasen :)

Sats på aksjer. Aksjer er gøy. Men, ta til deg det gutta sier, for det ligger mange skjær i sjøen.

Lenke til kommentar

Selvsagt greit å kjøpe aksjer som hobby, men da bør det klassifiseres slik med en bevissthet om at det nok vil være et tapsprosjekt. Å bruke penger på hobbyer er helt normalt, for min egen del gidder jeg ikke koke DCFer om det ikke ramler ned en tusenlapp eller tre i timen, adspredelser finner jeg på andre fronter.

Lenke til kommentar

Jeg har det som hobby, og det har vært alt annet enn et tapsprosjekt. Man må jo begynne et sted. Warren Buffet satt ikke på mangfoldige milliarder av dollar når han begynte i aksjemarkedet. De fleste feiler, men noen klarer det. Derfor blir det i mine øyne helt feil å avfeie fyren før han har fått prøvd. Klart man kan komme med velmenende råd om at aksjemarkedet er brutalt og at mange taper penger, men ja, la han få prøve først.

 

Å lage en DCF tar ikke så fryktelig lang tid om man har kommet inn i rutinen. Og om man da regner virkelige arbeidstimer (der man lager modell og gjør research), vil jeg tro at man enkelt kan tjene en tusenlapp eller tre i timen.

 

Lykke til i hvert fall, og god jul :)

Lenke til kommentar

Å lage en DCF tar ikke så fryktelig lang tid om man har kommet inn i rutinen. Og om man da regner virkelige arbeidstimer (der man lager modell og gjør research), vil jeg tro at man enkelt kan tjene en tusenlapp eller tre i timen.

 

Og hvor mange tror du har ressurser, tid og kunnskap til å researche og modellere?

 

Jeg er enig med euskild. Indeksfond er veien å gå hvis man vil bare tjene litt ekstra kroner uten å legge nevnverdig innsats i det.

 

Allikevel hvis man vil begynne med aksjer vil jeg anbefale Grøttes bok. Sett bort i ifra tradingsstrategier kapitlet gir boka en god innføring i akjsemarkedet (selv om det samme kunne blitt skrevet 1/3 av så mye som det er nå).

Lenke til kommentar

Det er ikke opp til meg, deg eller noen andre på et forum å vurdere om han har ressurser til det. Det finner han ut selv. Han lurte på hvilket "meglerhus" som er best for å begynne med aksjer, ikke hvor man får best avkastning med minst mulig risiko. Det du beviser med innlegget ditt er bare at du ikke har lest hva han skriver og bare henger deg på alle som mener at nybegynnere ikke har noe i et aksjemarked å gjøre. Det skal du få være i din fulle rett til å mene, men jeg er ikke enig. Hadde ikke folk utforsket som nybegynnere, hadde vi aldri fått gutter som Warren Buffet, Spetalen, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...