TaZ Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg har et hus fra 60 tallet som det ikke er isolert i taket på i dag.. Sånn som det er i dag er det 2x8" sperrer med 25 mm(ca.) bord oppå,så er det papp,sløyfer(23mm) og lekter (36mm) og ståltak på toppen.. Hvordan skal jeg gå frem her?Med lufing o.l Tenkte å isolere 25/30cm Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Skal du isolere mellom sperrene? Da bør du ha minst 50 mm lufting mellom undertaket (bordene) og toppen av isolasjonen. Det må også være "inntak" for luften i raftekassen, og "uttak" for luften langs mønet eller ev. på kaldloft. Innenfor isolasjonen (varm sone) må du ha dampsperre. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Hva skal jeg bruke til å lage luftingen?Det er 60cm mellom taksperrene. Sette opp lekter og bruke asfaltplate til dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Det er 60cm mellom taksperrene. 60 cm mellom sperrene, eller 60 cm c/c? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 (endret) 60 mellom,var kjipe i gamle dager,sparte sikker en sperr på dette.. c/c er ca. 66cm+ Endret 30. november 2010 av taz Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Da spørs det om løsningen det linkes over til kan brukes. Grunnen til at jeg spurte er at jeg selv har hus fra 60-årene, og der er det også minst 60 mellom hver sperre. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Hva er den beste løsningen da? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Da spørs det om løsningen det linkes over til kan brukes. Grunnen til at jeg spurte er at jeg selv har hus fra 60-årene, og der er det også minst 60 mellom hver sperre. Jeg er ikke tømrer, så noe mer kan ikke jeg bidra med. Men hvordan haddet det vært og slå på 2"x2" og feste i de? Avhenger av at det 60 mellom alle da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg er heller ikke tømrer, men ville kanskje slått på 1"x2" eller 1,5"x2" og festet plater eller noe annet i dette. Hva slags plater eller annet som passer best vil nok en byggevareforretning kunne svare på, men den må være diffusjonsåpen, men ganske vindtett, slik at fukt i isolasjonen luftes ut, samtidig som det ikke blir mye trekk i isolasjonen. Kanskje vanlig vindpapp for bruk bak utvendig bordkledning kan brukes? Neste problem er å finne isolasjon i passe bredde. De fleste plater og ruller jeg har brukt har vært ca 57 cm brede. Kanskje noen leverandører har bredder som passer for gamle hus. En annen ting er at det kan være ulik bredde / unøyaktig tilpasning, slik at bredden mellom takstolene varierer, noe som krever individuell tilpasning for isolasjonen og ev. plater for hver åpning. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Hva skal jeg bruke til å lage luftingen?Det er 60cm mellom taksperrene. Sette opp lekter og bruke asfaltplate til dette? Ja. Eller, vindsperre på rull som du stifter rimelig stramt til lektene. De brukte i alle fall det da de isolerte et loft/2. etasje med skråtak i bygg&bedrag. Tyngdekraften gjør nok at isolasjonen ikke vil presse mot en vindsperreduk, slik at den ikke klemmer flat de fem cm med lufting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå