Gå til innhold

Nye deler til PC'n

Anbefalte innlegg

Hvor finner man en slik kjøler til prosessor? Tror ikke det er noe galt med tempraturen, men heller at det er noe med ytelsen.

Fordelen med en "ordentlig" kjøler er at den gir lavere temperatur, som øker potensialet for overklokking. Skal du overklokke prosessoren din er det temperaturen som setter begrensninger, og jo bedre kjøler, jo bedre potensiale (satt på spissen). Overklokking kan imidlertid bryte evt. garanti og gjøres på eget ansvar.

Hvis jeg kjører call of duty black ops så har jeg 100% CPU ytelse og klarer nesten ikke gå ned i windows.

Mulig du har noen lumske bakgrunnsprossesser kjørende? Kanskje en formattering + reisntallering av OS hadde hjulpet, for å renske ut evt. unødvendige/uønskede prossesser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

min anbefalning til skjermkort er : ati radeon 6870 (godt skjermkort til en billig penge)

Vil jeg kunne kjøre dette skjermkortet med HK'et jeg har nå? Og kan jeg kjøre SLI med 9800 gtx?

Mulig du har noen lumske bakgrunnsprossesser kjørende? Kanskje en formattering + reisntallering av OS hadde hjulpet, for å renske ut evt. unødvendige/uønskede prossesser?

På oppgavebehandling kan jeg ihvertfall ikke se noen prosesser som tar mange kB. Kanskje det kan lønne seg med en formatering.

Lenke til kommentar

Anyways, sier dere at PC'n er god nok som den er? Kun skjermkort som trenger en boost?

Vel, en Q8200 er ikke det jeg hadde kjøpt nytt i dag, men jeg ser ikke for meg at den skal ha problemer med noen av dagens spill nei.

9800GTX i SLI hadde kanskje ikke vært en dum idé om du fikk det ekstra kortet for rundt 1200 kr maks, men hovedkortet ditt støtter dessverre ikke SLI. Imidlertid har det dobbel x16-støtte for Crossfire :\

Jeg ville beholdt maskinen, men satt inn 4 GB ekstra RAM (dersom du faktisk kun har 2GB fra før, slik det står i din siste post), nytt skjermkort og muligens ny PSU avhengig av hvilket skjermkort du går for. Du kunne evt. også ha satt inn en SSD-disk, men det vil ikke ha noen reell effekt på selve spillytelsen.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=867243&su=3C7BA648-C227-4511-A202-AA53DB14238F

Skjermkortet der har anbefalt wattage på 500W, så du klarer deg nok med din nåværende PSU. Evt. kan du bytte til et 2GB kit med RAM og spare ca 300 kr (DDR2 er dyrere enn DDR3 om dagen), men da vil du ha brukt opp dine RAM-slots dersom du allerede har to brikker i dag, slik at du ikke har plass til enda mer skulle det bli nødvendig. RAM-brikker kan du evt. prøve å få tak i brukt, du kan f.eks. spørre denne karen om han selger sine (ta det via PM isåfall). Sørg for å få med originalkvittering hvis du kjøper brukt, det skal være temmelig enkelt for selger å få tak i dersom han har kjøpt det på en nettbutikk i utgangspunktet.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

"Jeg ville beholdt maskinen, men satt inn 4 GB ekstra RAM (dersom du faktisk kun har 2GB fra før, slik det står i din siste post)"

Har 2x2 GB, glemte å skrive det.

Og btw, hvis jeg velger å klokke prosessoren er jeg nødt til å kjøpe ny kjøler? Aldri prøvd overklokking før. Har temmelig gode vifter i PC'n fra før (tror jeg).

Takker for hjelpen så langt! Setter pris på det.

Endret av Gamer93
Lenke til kommentar

min anbefalning til skjermkort er : ati radeon 6870 (godt skjermkort til en billig penge)

Vil jeg kunne kjøre dette skjermkortet med HK'et jeg har nå? Og kan jeg kjøre SLI med 9800 gtx?

Ja, du vil kunne kjøre dette skjermkortet i pcen din, du kan tryggt handle dette skjermkortet, det vil takle det meste du vil kjøre på det. jeg har 4870 og spiller black ops fint, dette skjermkortet er mye bedre og nyere. og jeg garanterer deg at det takler det ;)

alle "nyere" hovedkort bruker en port (eller bus) som kalles pciE. det er en bedre version av den gamle grafikk bus`en som het agp. og hovedkortet ditt har ett x38 chipset som er relativt nytt og har en pciE port. derfor kan jeg love deg at skjermkortet passer og at det er nok "juice" i det til å spille black ops =)

Endret av Lurifax85
Lenke til kommentar

Er du sikker på at det er kun disse to prosessene som slurper i seg CPU-kraft, ingen bakgrunnsprosesser?

Har du mange faner åpne i Chrome? Diverse Flash-applikasjoner? Dette krever litt mer av maskinen enn eksempelvis to faner med ren tekst.

Kan du evt. sette Chrome til å kjøre på to av kjernene og Wow på de to andre? Dette gjøres via oppgavebehandling. Jeg regner med du tar dette opp fordi det oppleves som et problem, prøv dette og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det er kun disse to prosessene som slurper i seg CPU-kraft, ingen bakgrunnsprosesser?

Har du mange faner åpne i Chrome? Diverse Flash-applikasjoner? Dette krever litt mer av maskinen enn eksempelvis to faner med ren tekst.

Kan du evt. sette Chrome til å kjøre på to av kjernene og Wow på de to andre? Dette gjøres via oppgavebehandling. Jeg regner med du tar dette opp fordi det oppleves som et problem, prøv dette og se om det hjelper.

Hmm, bakgrunnsprosesser. Tror ikke det, hvis ikke det er noen som man ikke ser i oppgavebehandling?

Kjører vanligvis 4-5 faner. Youtube, facebook osv.

Jeg har bare dual core så den muligheten har ikke jeg.

Lenke til kommentar

Oh, som du kanskje ser tidligere i tråden leste jeg tydeligvis "Q8200" :\

Vel, med en E8200 blir det en liten tanke verre. Hvis du ikke har behov for å ha Chrome åpen mens du spiller burde du imidlertid klare deg fint. Wow er ikke veldig krevende, og utnytter heller ikke mer enn to kjerner.

Lenke til kommentar

Hmm, yeye

Men greia er vel at jeg har lyst til å kjøre litt mer krevende spill også. Da blir vel nytt gear den eneste utveien.

Har du kunne hjulpet meg med å sette opp ett greit PC-del-oppsett til 3500,-? Kan kanskje gå opp til 4000 spørs hvor mye det utgjør.

Takker så langt for hjelp :new_woot:

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=479156

Njaa... eller dette:

CPU: http://www.dustinhome.no/pd_5010443622.aspx?

RAM: http://www.dustinhome.no/pd_5010544500.aspx?

HK kan være greit å finne et med maks støtte for Crossfire eller SLI, mtp. fremtidige oppgraderinger igjen.

CF: http://www.dustinhome.no/pd_5010484614.aspx?

SLI: http://www.dustinhome.no/pd_5010487011.aspx

Dustin gir deg også gratis frakt ved kjøp over 2000 kr dersom du registrerer deg med studentepostadresse.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ingen skjermkort i tillegg til dette som går innenfor budsjettet totalt. Skal du først oppgradere så er det lite vits i å legge mye ekstra penger i en marginal ytelsesforbedring, eller?

9800 GTX er kanskje ikke allverden i dag, men det bør takle wow helt greit, og forsåvidt også nye spill dersom du ikke er nødt å spille på høyeste oppløsning. Kommer an på hva slags spill det er snakk om egentlig. 512 MB GPU-RAM kan også potensielt bli flaskehals i enkelte få tilfeller, men igjen kommer det nok an på hvilke spill.

Gode kjøp i dag er GTX 460 1GB (ca 1400,- og opp) og HD 6870 (ca 1900,- og opp).

Du kan også klare deg med et rimeligere hovedkort enn de jeg har satt opp dersom det er uaktuelt å kjøre CF/SLI i denne maskinen i fremtiden. Merk at CF/SLI vil kreve en kraftigere PSU enn 500W (men også et kraftigere skjermkort enn de jeg har foreslått her vil ha godt av mer strøm enn dette).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okay

Da tror jeg at jeg har kommet fram til dette så langt:

CPU: AMD PHENOM II X6 1055T

RAM: KINGSTON DDR3 HYPERX BLU XMP 4GB 1600MHZ CL9 DIMM (2X2GB)

Skjermkort: HIS Radeon HD 6850 1GB GDDR5 (enda litt usikker, lurer på hva som gjør at dette kortet er bedre enn f.eks dette kortet? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619139 kan meg lite på skjermkort(eller hardware generelt).

Hovedkort: Her trenger jeg enda litt hjelp, skal ha ett HK som holder et par år frem i tid, slik at jeg slipper å kjøpe nytt HK neste gang jeg skal kjøre en oppgradering. SLI'en som du linket så vel grei ut, men tror ikke jeg har tenkt å kjøre SLI :D.

Trenger vel ikke overgå 1000 lappen for å få ett slikt HK?

Endret av Gamer93
Lenke til kommentar

Jeg ville tittet på enten HD 6870 eller GTX 460 1GB, alt etter hva slags budsjett du har.

SLI fungerer kun med Nvidiakort, Crossfire fungerer kun med AMD/ATI-kort. Så lenge du ikke kommer til å benytte noen av delene trenger du ikke bry deg med dette når du kjøper hovedkort. Det som kan være kurant å se på ved valg av HK er bl.a. støtte for USB3 og ikke minst støtte for sekskjerneprosessor dersom du ender opp med det, men HK har i bunn og grunn ikke noe (særlig) å si for systemytelsen generelt. Et kort til 700 kr yter mer eller mindre likt i spill som et kort til det dobbelte.

Forslag til HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=596850

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...