Gamer93 Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Det jeg har nå: Skjermkort: Nvidia 9800 Gtx Prosessor: Intel duo e8200 2,66 Ghz Ram: 4 gig Hovedkort: PCi buss(husker ikke navnet) Hvilke deler trenger jeg å oppgradere og hvilke deler skal jeg velge? Tenkte å oppgradere skjermkort og prosessor, da må jeg sikkert ha et nytt hovedkort også. Max pris til sammen: 3500,- Edit: DK Custom Gamer PC ANTEC MIDITOWER ATX NINE HUNDRED U/PSU Altis A-550DX PC strømsforsyning/PSU 550W Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI INTEL Core2Duo E8200 2830MHz LGA775 6MB FSB1333 ATX DT TRAY Asus Geforce 9800GTX PCIE 512MB DDR3 HDMI 2* DVI Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200rpm LITEON 20x8x20xDVD+RW BLK IDE black 2048MB/2GB DDR2 PC6400 800MHz 240-pin Endret 3. desember 2010 av Gamer93 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Og skal du først ha nytt HK må du trolig ha ny RAM også (med mindre du allerede har DDR3 RAM). Så ja, du må isåfall bytte ut alt du lister opp her. Hvor mye strøm gir din PSU? Endret 30. november 2010 av srbz Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Hvis du finner ut hovedkortnavnet kan du sikkert vurdere: Disse brukt: hvis hovedkortet klarer disse: Core 2 duo E8400 Core 2 duo E8500 Core 2 Quad Q6700 Core 2 quad Q9400 core 2 quad Q9550 core 2 quad Q9650 Bruktprisen bør være mellom 1000 kr og 1600 kr for den dyeste modellen. Ellers bør du vudere nytt hovedkort. Skjermkort, er det flere som støtter meg i forslaget av f.eks GeForce GTX 470 1280 MB eller Radeon HD 6870? Stor sansynlighet for trådstarter har DDR2 ram, hvis du har mulighet for 4 GB ram til? (Har du 4x1 GB eller 2x2 GB?) Hva med stømforsyning? Harddisk? Om du har OEM lisens, bør du ungå å bytte hovedkort. Endret 30. november 2010 av LMH1 Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Tror ikke jeg har ddr3 og husker ikke på hva det fulle navnet til hovedkortet mitt er - kan man se dette i enhetsbehandling? Hvis jeg ikke tar feil så har jeg 500W PSU. Jeg skal nok ha quad core som prosessor eller I7, men tror dette kan bli litt dyrt(hørte AMD sine går billig for tiden?) Skjermkortene du foreslo blir litt i det dyreste laget vil helst ikke gå over 1500,- på skjermkortet. Men hvis jeg skal ha RAM og strømforsyning i tillegg så må jeg vel opp en lapp til da? Hmmm, vil helst ikke over 4000. Edit: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575153#reviews kortet her ser vel bra ut? Fine anmeldelser også. Har forresten tenkt å spille Crysis 2. Endret 30. november 2010 av Gamer93 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=612421 eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=615991 i din prisklasse. Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Okei, takk Hva med de andre delene? Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Harddisk er på 500 GB - kanskje litt i minste laget? Har windows 7 ultimate. Endret 30. november 2010 av Gamer93 Lenke til kommentar
phlake Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Oppgraderingspakke i5 Denne er jo fin som bare det, og veldig klokkevennlig, men da kommer riktignok skjermkort i tillegg. Lenke til kommentar
roffenn Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Harddisk er på 500 GB - kanskje litt i minste laget? Har windows 7 ultimate, ArRrRrrr pirate versjon though, så OEM lisens er ikke sååå stress? Rop det ut ROP ! Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Harddisk er på 500 GB - kanskje litt i minste laget? Har windows 7 ultimate, ArRrRrrr pirate versjon though, så OEM lisens er ikke sååå stress? Rop det ut ROP ! He-He Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Flere innspill? Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Fant forresten ut navnet på hovedkortet - agp pci imb usb i2c smbus Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Ikke eff om hovedkortet ditt heter det. agp pci imb (?) i2c smbus Det er tydeligvis en liste over hovedkortets egenskaper. Forøvrig døde vel AGP rundt starten av socket LGA775 (2005-ish), så jeg tviler sterkt på at du finner noen prosessorer som støttes av hovedkortet som er noe særlig til oppgradering, da HK rett og slett er for gammelt. Jeg ville gått for oppgraderingspakken det linkes til lenger oppe, og HD 5770. Ved nærmere ettertanke ville jeg heller gått for denne utgaven enn den jeg selv linket til lenger oppe, fordi den har oppgitt lavere anbefalt PSU, og du har bare 500W. Endret 1. desember 2010 av srbz Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Ikke eff om hovedkortet ditt heter det. agp pci imb (?) i2c smbus Det er tydeligvis en liste over hovedkortets egenskaper. Forøvrig døde vel AGP rundt starten av socket LGA775 (2005-ish), så jeg tviler sterkt på at du finner noen prosessorer som støttes av hovedkortet som er noe særlig til oppgradering, da HK rett og slett er for gammelt. Jeg ville gått for oppgraderingspakken det linkes til lenger oppe, og HD 5770. Ved nærmere ettertanke ville jeg heller gått for denne utgaven enn den jeg selv linket til lenger oppe, fordi den har oppgitt lavere anbefalt PSU, og du har bare 500W. Okei Kjørte en "findyourhardware" test i går og det var den eneste infoen om HK som kom opp. Kunnskapen min PC-deler at minimal. Forresten, hvordan finner jeg ut hvor stor strømforsyning jeg har? Tror den er på 500W men er ikke sikker. Stakk hodet inne i pc'n i går og det stod ingenting på strømforsyningen annet enn forskjellige tester den har vært igjennom, f.eks "vibration test". PC'n blir 3 år gammel i vår btw, just 4 ur info og kostet rundt 10 k. Edit: Sammenliknet oppgraderingspakken til Intel og AMD og ser at man får 0,6 Ghz mer i pakken til AMD. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=432015 Er det noe som lønner seg? Forresten, lønner det seg å kjøpe 6 GB ram med det samme? Og hvor stort forskjell blir det med nytt skjermkort fra 9800 GTX? Endret 2. desember 2010 av Gamer93 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Å se på ytelsesforskjellen mellom AMD og Intel i antall GHz blir omtrent som å måle økonomisk gevinst på en bensinmotor kontra en dieselmotor utelukkende på hvor mange liter den sluker per mil. Det går jo ikke, ettersom diesel og bensin har ulike literpriser En Intel i5 760 er mer eller mindre lik en AMD Phenom II x4 965BE, ihvertfall til spill. Du skal være bra ihuga fanboy for å hevde å merke noen vesentlig forskjell uten benchmarks Endret 2. desember 2010 av srbz Lenke til kommentar
Lch Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Kjør Speccy og se hva som dukker opp under Motherboard. Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Å se på ytelsesforskjellen mellom AMD og Intel i antall GHz blir omtrent som å måle økonomisk gevinst på en bensinmotor kontra en dieselmotor utelukkende på hvor mange liter den sluker per mil. Det går jo ikke, ettersom diesel og bensin har ulike literpriser En Intel i5 760 er mer eller mindre lik en AMD Phenom II x4 965BE, ihvertfall til spill. Du skal være bra ihuga fanboy for å hevde å merke noen vesentlig forskjell uten benchmarks Okei, takker for hjelpen Setter pris på om du besvarer mine andre spørsmål også Nå fikk jeg litt mer info om HK: ASUSTeK Computer INC. P5E (LGA775) Chipset Model X38 Chipset Revision 01 Southbridge Vendor Intel Southbridge Model 82801IR (ICH9R) Southbridge Revision 02 Og ramen sier: 4.0GB Dual-Channel DDR2 @ 400MHz (5-5-5-18) Lenke til kommentar
Lurifax85 Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Ville heller gått for en ny kjøler til cpuen din, en dual core 2.66ghz med 4mb cache holder i massevis til dagens spill og de fleste applikasjoner. tull at man trenger en helt ny cpu for å kjøre dagens spill, kjøp en ny kjøler og ett fresht skjermkort. klokk prosessoren din opp til 3ghz noe som lett vil la seg ordne. min anbefalning til skjermkort er : ati radeon 6870 (godt skjermkort til en billig penge) Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Forresten, hvordan finner jeg ut hvor stor strømforsyning jeg har? Tror den er på 500W men er ikke sikker. Stakk hodet inne i pc'n i går og det stod ingenting på strømforsyningen annet enn forskjellige tester den har vært igjennom, f.eks "vibration test". Normalt står dette på størmforsyningen, noen ganger godt skjult og/eller med liten tekst. Evt. kan du se om du finner varebetagnelsen på den og søke deg frem til ytterligere speccs på PSUen din. Forresten, lønner det seg å kjøpe 6 GB ram med det samme? I utgangspunktet skal det holde med 4GB. Jeg har "kun" 4GB RAM sekv, og kjører Black Ops i fullHD med 4x AA fullstendig spillbart og laggfritt. Husk på at enkelte hovedkort støtter dual channel RAM og enkelte støtter triple channel, hvilket kort og greit vil si at du optimalt sett bør ha parvis like brikker på et hk med dual, og trippelvis like brikker på et hk med triple. Og hvor stort forskjell blir det med nytt skjermkort fra 9800 GTX? Kommer selvsagt an på hvilket kort du isåfall bytter det ut med Jeg forestiller meg at 9800GTX yter på linje med et kort i dagens nedre del av "mid-end", men selv det burde egentlig holde for de aller fleste spill. Spill lages jo ofte for å kunne kjøres også på maskiner som er et par år gamle. Forøvrig virker det som om ditt HK heter Asus P5E. Dette støtter imidlertid ikke AGP (noe som isåfall er positivt, AGP er utdatert for lenge siden). En Q8200 er heller ikke blant de nyeste CPUene, men som innlegget over helt riktig poengterer er ikke CPU den viktigste komponenten til spill. En Q8200 er slett ikke ny, men den bør takle det meste av spill fremdeles. Støtter forslaget om et HD 6870 - og evt. en ny strømforsyning hvis den gamle er for gjerrig. Dette er en ganske betydelig oppgradering fra ditt nåværende 9800GTX. Hvis det likevel ikke hjelper, og du blir nødt å oppgradere resten av systemet, så har du i det minste allerede skjermkort (+ evt PSU). Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Fant forresten ut all info om PC'n min, altså strømforsyningen er på 550 W DK Custom Gamer PC ANTEC MIDITOWER ATX NINE HUNDRED U/PSU Altis A-550DX PC strømsforsyning/PSU 550W Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI INTEL Core2Duo E8200 2830MHz LGA775 6MB FSB1333 ATX DT TRAY Asus Geforce 9800GTX PCIE 512MB DDR3 HDMI 2* DVI Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200rpm LITEON 20x8x20xDVD+RW BLK IDE black 2048MB/2GB DDR2 PC6400 800MHz 240-pin Hvor finner man en slik kjøler til prosessor? Tror ikke det er noe galt med tempraturen, men heller at det er noe med ytelsen. Hvis jeg kjører call of duty black ops så har jeg 100% CPU ytelse og klarer nesten ikke gå ned i windows. Klokking er forresten noe jeg ikke vet noen ting om, bør jeg snakke med en kompis som kan hjelpe meg med dette, eller er det mulig å få til selv? Skjermkortet som ble foreslått er vel kanskje litt i dyreste laget hvis jeg skal ha nytt HK, Ram osv osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå