Glassflasken Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 hey. jeg skal skrive novelle på tentamen er jeg pretty sure på.. hvordan bør jeg begynne og hva bør den inneholde? skal satse på 5+/6- takk for hjelp! Lenke til kommentar
Sir.abnouy Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 hey. jeg skal skrive novelle på tentamen er jeg pretty sure på.. hvordan bør jeg begynne og hva bør den inneholde? skal satse på 5+/6- takk for hjelp! Det er ganske komblisert å få en god karakter i Norsk, hvertfall i Novellen. Novelle er ofte vanskelig å skrive. Mange som sliter på det. Det er bra at du satseer på en god karakter. Noveller starter direkte på handling. F.eks: Per sparket ballen i vinduet. såå... bl bla bla. dama bla bla.... Tips: Du kan få noen ideer ved å lese en novelle.... eller spørre faglæren din..... Lenke til kommentar
Hanemann Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Viktig at du ikke blanner inn for mange karakterer i novellen din, maks 4. Prøv også å unngå og la handlingen foregå over et større tidsrom. Husker læreren sa det var et 'NO, NO!'. Selv, elsket jeg å skrive noveller på videregående, og jeg vil anbefale å ha en twist på slutten av historien. En twist ala the usual suspects. Kort vei til toppkarakter da Lenke til kommentar
littleyellow Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Hm, læreren vår er veldig nøye på det at vi er for direkte i novellene våre. Det skal gi rom for leserne å fantasere og tenke selv. Budskapet skal være imellom linjene, noe som oftest er veldig vanskelig. Man skal helst bruke indirekte hint og ha en veldig åpen novelle, spesielt slutten. Håper det hjalp litt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå