Gå til innhold

Tråden for skjegg og annet ansiktshår!

Tunky

Anbefalte innlegg

Vil det være forskjeller i hvor fort hvert enkelt ansiktshår vokser? Altså at dersom jeg lar skjegget gro en 5 mm og trimmer det ned til 3 mm, så vil det se jevnere og tettere ut enn dersom jeg barberer alt ned til huden og lar det gro ut til 3mm igjen?

Om du vil ha det tettere så gjelder det å trimme det. Barberer du det ned så er du tilbake til "square one", trimmer du det til en middels lengde ~3mm så vil de saktere voksende hårene ta igjen de lengre, så skjegget blir jevnere i lengden og tettere.

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Jeg må stille et par spørsmål, siden jeg er helt amatør når det kommer til skjeggvekst.
- Er det forskjell på skjeggtrimmer og barbermaskin?

Jeg ønsker i hovedsak å fjerne noe og så trimme deler av det. 
8877165641758.jpg
Slik ser jo en ordinær "skjeggklipper" ut. Kan denne justeres i høyden slik at man kan trimme noe og fjerne noe? Eller må jeg da ha to forskjellige maskiner? De på elkjøp visste naturligvis ingenting.. 

DSC_0663.jpg
Ønsker noe i denne stilen  :ph34r:  Hilsen en som bare har raka alt med høvel tidligere..

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

@Mantoius, ja det er to ulike apparat. Det du har lagt ut bilde av er en barbermaskin. Den tar vekk alt ansiktshår og du kan ikke regulere lengden på skjegget.

Du trenger noe ala det lals linker til. Den trimmer skjegg og har mulighet for å regulere hvor kort du vil ha skjegget. 

Lenke til kommentar

@Mantoius, ja det er to ulike apparat. Det du har lagt ut bilde av er en barbermaskin. Den tar vekk alt ansiktshår og du kan ikke regulere lengden på skjegget.

Du trenger noe ala det lals linker til. Den trimmer skjegg og har mulighet for å regulere hvor kort du vil ha skjegget. 

Takk for svar :) Da ble jeg litt klokere.

http://www.lefdal.com/product/helse-trening-og-velvare/barbermaskin-og-trimmer/BRA190/braun-barbermaskin

Er dette en som gir mulighet for å regulere lengde på skjegget? 

http://www.lefdal.com/product/helse-trening-og-velvare/barbermaskin-og-trimmer/QT4005/philips-skjeggtrimmer-qt4005-15

For sånn som denne tar jo bare ned til 0,5mm.

Beklager om jeg framstår som veldig dum nå. Ønsker altså en maskin som kan ta alt og som kan regulere - om det finnes  :huh:

Lenke til kommentar

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare arrogante svar. :-)

Jeg tror ikke det finnes en maskin som kombinerer de to funksjonene du ser etter.

Du ser det er satt en sko på trimmeren, det er den som regulerer lengden på hårene. Men selv om du tar av den, så klarer du ikke å få vekk alt, og neppe få alt jevnt. 

Og barbermaskinen har bare ett stille; skrella potet. 

Så om du vil ha todagersskjegg kan du enten barbere deg og vente i to dager, eller ta trimmeren på kortest mulig innstilling.

Lenke til kommentar

Takk igjen for godt svar :) Da vet jeg det.

Har da tenkt meg til at en kombinasjon av skjeggtrimmer og barberhøvel er det som må til for å dandere en skjeggfrisyre.
Er dette noe man burde legge penger i? Ser maskinene varierer i alt fra 200,- til 4.000,- kroner. 

http://www.elkjop.no/product/helse-trening-og-velvare/barbermaskin-og-trimmer/QT4005/philips-skjeggtrimmer-qt4005-15
Denne virker grei ved første øyekast - rimelig var den også. Går helt ned til 0,5

http://www.lefdal.com/product/helse-trening-og-velvare/barbermaskin-og-trimmer/QT4022/philips-trimmer-stubble-trimmer-pro-qt4022#tab-store-availability-trigger
Litt høyere pris, men kom godt ut på TV2 hjelper deg sin test av skjeggtrimmere.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Den gang jeg hadde skjegg brukte jeg en fra Philips, grei den. Litt større enn denne. Før brukte jeg Braun, men den skvatt i vasken en gang og ville siden ikke samerbaide mer.

OK at den har mulighet til å regulere trimmelengden tilstrekkelig og at den er god til å ta kantene: halsen og kinnene og der du vil at skjegget skal slutte. Noen trimmere har en funksjon der du kan vippe frem et ekstra sett med kuttere for dette. Det gir bedre resultat.

Du bør vel gå i en butikk og se hva du liker og som ligger godt i hånen.

Lenke til kommentar

Jeg har både skjeggtrimmer og barbermaskin, en trimmer og en barbermaskin fra Phillips, og en trimmer fra Braun. Fornøyd med alle, og de varte vel og lenge før de takket for seg. Nå er det bare trimmeren fra Braun som fungerer, men det går greit, for jeg har ikke vært glattbarbert siden før jeg kjøpte den (i fjor sommer).

Vil si det var verdt pengene jeg betalte (rundt 2000 kr for hver av dem) for dem, og de har vært flittig brukt. Det være seg når jeg har følt for å rake meg, eller når jeg bare vil stusse.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som vet hvor jeg kan finne en god skjeggebørste?

Har sjekka Barbershop.no, men syns de har litt drøye priser. Den billigste koster 329,-. Vurderte også å bestille fra The Beard Baron, men også der blir det noe dyrt.

Er det noen butikker i Oslo som har gode produkter til rimelige priser?

Lenke til kommentar

Jeg har en veldig god skjeggkam som jeg bruker etter å ha påført skjeggolje. Den er sammenleggbar så har den i lommen og bruker den utover dagen og.

Får bare spare litt og investere i en god børste og.

Er det noen spesielle merker du kan anbefale? Jeg så på en fra R.S. Stein som ser fin ut.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har begynt å spare til skjegg nå men ser jeg har en krøll/virvel i skjegget. Det er formet som en sirkel og det er ikke noe skjeggvekst i midten. Noen som vet hvordan jeg kan få bort virvelen?

Det tror jeg er ingenting å gjøre med, slike hårvirvler er naturlig i all hårvekst. Det er nok bare å vente til skjegget er langt nok så det dekker over.

Lenke til kommentar

Jeg er 29 og har fortsatt den virvelen i skjegget (selv etter at jeg ikke har gjort annet enn å stusse skjegget i 2 år, ikke barbert det), og en forferdelig skjeggvekst generelt sett (men ikke så ille som barteveksten, den er helt håpløs, så den har jeg gitt opp). Noen har dessverre ikke anlegg til å gro et brukbart skjegg, og jeg er en av dem, har jeg etter hvert innsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...