Gå til innhold

HJELP! Canon 550D eller Sony A33?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ny på dette forumet og trenger hjelp fra dere erfarne!

Er i et fryktelig dillema om jeg skall velge Conon 550D eller Sony A33!

Etter mye om og men, har jeg da klart og koke ned det store utvalget ned til disse 2.

Er veldig fersk anngående fotografering generelt, men har lyst og innvistere i et kamerea i prisklassen rundt 6000,-.

Om mitt bruk vil jeg si at det i første omgagn vil være veldig enkel fotgrafering det er snakk om, men ønsker og ha muligheten til og kunne bruke det litt mere avansert etter hvert.

Så for meg er selve bilde kvaliteten mye viktigere enn at det er mest mulig avanserte funskjoner på kameraet.

Ønsker også bra video, da vi tenker og filme en del med dette kamerae!

Så hva skall jeg velge????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mye om og men, har jeg da klart og koke ned det store utvalget ned til disse 2.

Er veldig fersk anngående fotografering generelt, men har lyst og innvistere i et kamerea i prisklassen rundt 6000,-.

uansett hvem du velger av disse to er det ikke "feil", begge er knallgode kjøp. canon er et lite hakk bedre på stillbildekvalitet, sony er kanskje best på sportsfoto i og med den har svært rask skuddtakt til prisen. canon har best batterilevetid, men ingen av de er spesielt bra på akkurat det. sony er mer behagelig å filme med håndholdt da den har utflippbar skjerm, skikkelig autofokus mens du filmer og du kan også filme mens du ser i søker. dette mangler på canon. ellers er de begge lette plastbokser som er greie å ha med på tur. skal du kjøpe med "kit" objektiv, dvs standard zoom, er sonys kitoptikk et hakk hvassere optisk enn canon. svært skarpt på fullåpen blender til prisen.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger så langt.

Visst det er som du sier helgea at stillbilder er bare litt bedre på canon, heller jeg nok litt mot sony.

Er forskjellen ubetydelig eller vil det være "merkbart"?

Virker som sony er noe bedre på film, samt raskere!

Vil 14megapixel kontra 18 ha noe betydning for meg? fortsørrer vel adri noe særlig over A3?

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger så langt.

Visst det er som du sier helgea at stillbilder er bare litt bedre på canon, heller jeg nok litt mot sony.

Er forskjellen ubetydelig eller vil det være "merkbart"?

Virker som sony er noe bedre på film, samt raskere!

Vil 14megapixel kontra 18 ha noe betydning for meg? fortsørrer vel adri noe særlig over A3?

Antall pixler har neppe mye å si og jeg vil også tro forskjellen i stillbildekvalitet er marginal.

Det du uansett bør gjøre er å ta en tur i butikken og kikke på begge og ta det du liker best. Du kan uansett ikke gjøre noe feil her.

For min egen del gikk jeg over fra Canon til Sony tidligere i år og angrer ikke på det, men det er fordeler og ulemper med begge.

Lenke til kommentar

Når du kjøper et kamera merke så kjøper du/investerer i et kamera system som du kan, om fotointeressen holder seg bygge videre på.

Kamera er av "minst interesse" da det vil alltid komme nye modeller. Investeringen gjelder først og fremst objektiver, men også andre "accessories".Alt som kan brukes sammen med dine fremtidige kamera modeller.

Derfor blir det ganske dyrt om du vil bytte kamera merke i fremtiden hvis du har opparbeidet deg en stor objektiv park f.eks.

Så tenk deg nøye om hvilket kamera merke du starter med!

Grunner til å velge Canon fremfor "et av de andre";

1: Verdens største og mest brukte kamera merke!

2: Verdens fremste og største utvikler av sensor teknologi for egne kameraer. (andre merker kjøper ofte sensorer fra tredjeparts utvikler/produsenter)

3: Verdens største utvikler og produsent av Objektiver for eget kamera system. (andre merker kjøper ofte optikk utviklet og produsert av tredje parts produsenter)

4: Største utvalg av Objektiver i alle prisklasser.

5: Mest brukte kamera system av alt fra nybegynner amatører til profesjonelle, derfor vil du finne mest litteratur og nettbasert informasjon, hjelp og tips med et Canon kamera enn noen annet merke.

Fem gode grunner til å velge Canon fremfor Nikon; eller et av alle disse "fringe camera systems" som nybegynnere ofte har en tendens til å kjøpe.   :w00t:

Hvorfor ikke gjøre som pro fotografer, for dem er det bare Canon og Nikon som gjelder.

Lenke til kommentar

Det var da noen underlige grunner? Vel - den ene var en god grunn, da:

4: Største utvalg av Objektiver i alle prisklasser.

Stort optikkutvalg er en god ting. Men - skal man bare ha noen få basisobjektiver, så er ikke det så farlig heller.

Trådstarter: Dra ned i butikken og klå. Kjøp det som ligger best i hånden og du kunne tenke deg å bruke. Kjøp det. Merket er egentlig ikke så viktig. Alle merkene kan gi deg gode bilder.

Lenke til kommentar

Ser poengene dine arthon. På en annen side er jeg nok ganske sikker på at utvalget av opptikk samt annet ekstrautstyr er langt over det jeg vil ha bruk for.

Men ser jo poenget med at det også blir verre og bytte siden, visst man blir bitt

av basilen:)

Ellers virker det som kameraene er forholdsvis like, så blir vel sikkert og følge magefølelsen da!

Har sett på de en gang, men må vel ta en tur til:)

Angrer vel på at jeg spørr, da jeg sikkert blir bare mer forvirret,,,,

Er det andre aktuelle kamera i denne prisklassen(6000, med kit 18-55)??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...