salami007 Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 I 3.etasje har jeg loftsetasje med tv-stue, toalett og bod. Sikringskap har to jordfeilbrytere, kurs 1-12 og 13-16, begge 30mA. I går slo jordfeilbryteren ut på første del og jeg har fått feilsøkt til at det er kurs 12 som går til 3.etasje som forårsaker dette. Jeg har koblet fra ALT som er koblet i stikkkontaktene, men allikevel slår jordfeilen ut. Eneste som er koblet til nå er en lampe over speilet på toalettet. Er det mulig for meg å kjøpe et multimeter og sjekke kontaktene selv for å finne ut om det er det som er årsaken? Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Du kan måle spenningen mellom fase og jord. Den skal være rundt 110-130V. Ved jordfeil vil den ene vise 230V og den andre 0V. Edit: Det vil gå mot 230V og 0V, alt etter hvor stor overgangsmotstanden til jord er. Edit 2: Sikker på at en varmtvannstank ikke er koblet på den kursen? Endret 30. november 2010 av unik42 Lenke til kommentar
salami007 Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Du kan måle spenningen mellom fase og jord. Den skal være rundt 110-130V. Ved jordfeil vil den ene vise 230V og den andre 0V. Edit: Det vil gå mot 230V og 0V, alt etter hvor stor overgangsmotstanden til jord er. Edit 2: Sikker på at en varmtvannstank ikke er koblet på den kursen? Tja, 100% sikker er jeg ikke. Jeg bare refererer til det som står i koblingskjemaet for sikringsskapet, antar at elektrikerne som har skrevet det vet hva de gjør ;-) Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Hehe. En skulle tro det. Uansett så kommer jordfeil som oftest fra apparater som er i bruk. Det er sjelden kablene plutselig får jordfeil, selv om det kan skje. Om du har koblet fra alt, bortsett fra lyset på toalettet så kan det være en ide å koble det fra. Det er også sannsynlig at det allerede er en topolt bryter forankoblet lampen, så det skal holde å skru av lyset. Har du fremdeles jordfeil, så kan det være at under en oppussing (om huset er av litt eldre standard) så har det blitt tatt noen snarveier, f.eks. at det har blitt koblet på en varmtvannstank eller et utelys og. l. uten at kursfortegnelsen er oppdatert. I verste fall må du begynne å koble fra stikkontaktene og finne bruddpunktet, men det er noe en elektriker skal gjøre. Lenke til kommentar
salami007 Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Hehe. En skulle tro det. Uansett så kommer jordfeil som oftest fra apparater som er i bruk. Det er sjelden kablene plutselig får jordfeil, selv om det kan skje. Om du har koblet fra alt, bortsett fra lyset på toalettet så kan det være en ide å koble det fra. Det er også sannsynlig at det allerede er en topolt bryter forankoblet lampen, så det skal holde å skru av lyset. Har du fremdeles jordfeil, så kan det være at under en oppussing (om huset er av litt eldre standard) så har det blitt tatt noen snarveier, f.eks. at det har blitt koblet på en varmtvannstank eller et utelys og. l. uten at kursfortegnelsen er oppdatert. I verste fall må du begynne å koble fra stikkontaktene og finne bruddpunktet, men det er noe en elektriker skal gjøre. Det jeg lurte på er om kulden kan ha noe å i forhold til dette? Det er jo kaldt nå i Stavanger-området og jeg har ikke noe særlig med oppvarming i denne lofts-etasjen utenom når det er i bruk. Det er skråtak og ledningsnett går i yttervegg, husker ikke helt om det er noe særlig isolasjon i de ytterveggene. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Kablene tåler temperaturforandringer. Typiske plasser med jordfeil er i lamper på bad, utelys og ikke minst snarveier under oppussing.. Lenke til kommentar
salami007 Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Lampen var årsaken, koblet den fra og da fungerer kursen igjen. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Ser man det. Bra det ordnet seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå