snozzlee Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Jeg har da dette problemet. Nå som det er extra kaldt ute sliter jeg med å varme opp leiligeheten. Og årsaken til det er at pcn min kjøler ned hele stedet virker det til, den vifta er virkelig et monster. Jeg sitter og er kald. Den blåser kald luft på meg hele tiden! Hva kan jeg gjøre for at den skal roe ned den kjølinga? Moderator har flyttet tråden fra "Maskinen fungerer ikke" Endret 30. november 2010 av Hårek Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Så lenge PCen er på så produserer den varme og viften bare blåser denne varmen ut i rommet. Det blir mao. varmere i rommet så lenge PCen kjører. Du vil nok ikke oppnå noe temperaturstigning i rommet ved å endre kjølingen, men om du kan snu noe slikt at viften ikke blåser på deg så hjelper vel det litt. Ellers, alt etter hvilken PC dette er så finnes det programmer som styrer viften, evt kan det vel kanskje i noen tilfeller styres fra BIOSen. 2 Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Du skal ha ganske kald pc for at den skal kjøle NED deg og rommet du sitter i. Som Ekko sier, produserer pcen din varme, og kun det. Skaff deg en ovn å ha på rommet, eller flytt pcen så den ikke blåser kald luft på deg. At pc-viftene går på full guffe bør du ikke uroe deg for. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Jeg har da dette problemet. Nå som det er extra kaldt ute sliter jeg med å varme opp leiligeheten. Og årsaken til det er at pcn min kjøler ned hele stedet virker det til, den vifta er virkelig et monster. Jeg sitter og er kald. Den blåser kald luft på meg hele tiden! Hva kan jeg gjøre for at den skal roe ned den kjølinga? Det at du blir kald skyldes nok inaktivitet.Som de andre nevner så blir all energi pcen bruker avgitt rommet som varme. Men hvis viftene står slik at de blåser rett på deg så kan det føre til at den opplevde temperaturen blir lavere. I så fall ville jeg flyttet på den eller byttet ut viftene med noen som er større og mer saktegående. Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Sett på 3-4 versjoner av samme spill elns så pcn må arbeide litt, så blir det vel litt varmere luft fra den. Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Vet dere ikke at han har en i7 klokket til 20GHz med aktiv innsprøyting av tørris på vifta? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Da ville jeg anbefalt å justere på innsprøytningen. Endret 3. desember 2010 av Ekko Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Vet dere ikke at han har en i7 klokket til 20GHz med aktiv innsprøyting av tørris på vifta? Hva skal det bety? Hva skal han med en super-clocket pc når han kun spiller wow? Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Som de andre i tråden allerede har sagt: Den siste tilstanden energi tar er termisk energi. Det ligger sentralt i termodynamikken (egentlig alt av naturfag) at alt som skjer fører til høyere temperatur. PCen din tar inn elektrisk energi, og kjører dette igjennom kretskortene. I den prosessen, blir den elektriske energien gjort om til termisk energi (med unntak av høytalere og skjerm som sender ut lysenergi og lydenergi), altså høyere temperatur. Dette er også noe man kan bruke mot foreldre/samboere som klager på at PCen står på når man ikke bruker den. Dersom man har på panelovner som står på termostat, vil den energien / de pengene som går inn PCen ikke gå inn i ovnen. Dog: Du nevner vifte. Grunnen for at det virker kaldt når det blåser, er at luften rundt kroppen din byttes ut. Luft isolerer. Luften som er rett rundt kroppen din er vesentlig varmere enn romtemperaturen. Dersom det er mye bevegelse av luft i rommet der du er, vil denne varmere luften hele tiden forsvinne, og kroppen din må bruke energi på å varme opp den nye luften som hele tiden slipper til. Derfor virker det kaldere når det blåser. Det du altså kan gjøre for å holde deg selv (les: ikke rommet) varmere er å plassere PCen slik at luften fra viftene ikke fører til at det er bevegelse av luften rundt der du sitter. Apropos strømregning. Mye bevegelse av luft er lite gunstig for oppvarming av boliger. Veggen er typisk relativt kald grunnet nedkjøling utenfra. Dermed er også luften helt inntil veggen kald. Hvis du har vifter ol. som gjør at den luften nærmest veggen byttes ut konstant, vil veggen kjøle ned mer av luften i rommet, og man må bruke mer energi/strøm/penger på å varme opp boligen. Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Jeg har da dette problemet. Nå som det er extra kaldt ute sliter jeg med å varme opp leiligeheten. Og årsaken til det er at pcn min kjøler ned hele stedet virker det til, den vifta er virkelig et monster. Jeg sitter og er kald. Den blåser kald luft på meg hele tiden! Hva kan jeg gjøre for at den skal roe ned den kjølinga? Moderator har flyttet tråden fra "Maskinen fungerer ikke" Er du helt fjern eller? :!: En pc kjøler ikke rommet du sitter i!! . Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Vet dere ikke at han har en i7 klokket til 20GHz med aktiv innsprøyting av tørris på vifta? Hva skal det bety? Hva skal han med en super-clocket pc når han kun spiller wow? Det betyr at Ayb kom med en såkalt spøk. Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Det betyr at Ayb kom med en såkalt spøk. Noen har skjønt det 1 Lenke til kommentar
Special P Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Vist du går på den lokale elektrobutikken din, så kan du kjøpe en sånn ting som produserer varme og gjør at det ikke blir kaldt i leiligheten din... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå