Skonnert Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Dette er to svært viktige egenskaper for at det frie marked skal fungere i henhold til hensikten. Egenskapene er dessuten nødvendige for å holde fast ved kontinuerlig velstandsutvikling. Det er ikke slik fordi naturlover gjør krav på dette, men fordi langvarig erfaring med menneskers evne til å la seg motivere sørger for en slik konklusjon. Enkelt sagt består forklaringen i at det gjengse mennesket er lat. Ikke alle mennesker har behov for hverken misunnelse eller grådighet for å fungere som sunne deltagere i det frie marked, men den gemene hop trenger disse to ekstra motivasjonsfaktorer. Det er ikke nok for bermen å se en fin bil i et butikkvindu og reflektere over hvilken stor innsats tankekraft som ligger til grunn for et slikt produkt, eller et tilsvarende flott hus. Bermen reflekterer ikke. Det får ikke bermen til å ville gjøre en ekstra innsats på jobben for å ha råd til disse edlere gjenstander for å berike sitt liv. Bermen må i tillegg være belemret med både misunnelse og grådighet. Ærefulle mennesker på den annen side, er i besittelse av hverken av disse egenskaper ei heller har de behov for dem, for å oppføre seg på en heldig måte i henhold til det frie marked. Det ærefulle mennesket gjør sitt beste i alle situasjoner fordi det for ham er en æresak å gjøre ting skikkelig og riktig. Bermen får først lyst til å anstrenge seg ekstra når den ser at naboen har skaffet seg noe bermen ikke selv har. Bermen liker ikke å være dårligere enn andre i gata. Den lider av velutviklet mindreverdighetskompleks. Der hvor den ærefulle medvirker til velstandsutvikling ved å handle nye flotte varer og tjenester motivert av at han setter pris på godt utført arbeide, der medvirker bermen til det samme ved misunnelse og grådighet. Når bermen er på handletur i butikken så utøver bermen sin grådighet ved å ville ha mest mulig for pengene sine. Dette er den sunne grådighet som medvirker til å opprettholde det frie marked og uten for store innslag av inflasjon. Riktignok er bermen også i besittelse av en usunn grådighet som går ut på at andre skal betale for hva de selv har lyst på, eksempelvis ved omfordeling. Den usunne del av bermens grådighet medvirker til å holde produksjonen på et sunt nivå og med dette får vi masseproduksjonens heldige virkninger. På den annen side motvirker riktignok bermen til en viss grad de samme markedsmekanismer ved at vi vet at en ikke er like fornuftig i bruk av penger som er rappa fra andre. Utover dette reagerer markedet ikke negativt, da markedet kun gjenkjenner forbruk. Det er noen etiske betenkeligheter med å godta at bermen får tillatelse til å stjele for at bermen skal gjøre sitt for opprettholde markedet, men det hefter vi oss ikke med i spørsmål om hvilke heldige effekter der er i misunnelse og grådighet all tid det finnes berme. Hvis det ikke av bermen var etterspørsel etter penger som er rappa fra andre så ville de sannsynligvis ikke lenger ha karaktertrekkene til bermen, men søke å oppføre seg som ærefulle mennesker og dette ville marginalisere viktigheten av dette mitt innleggs konklusjon. Jeg ville i et samfunn uten berme føle meg tvunget til å innrømme at hverken misunnelse eller grådighet er nødvendig for hverken velstand eller marked. Skjønt, jeg ville fremdeles ha fått sagt hva jeg ønsket å si. Hvilken grådighet er vel større enn den grådighet der ligger i å ville ha andres penger, uten deres samtykke? Derfor er det komisk at det er nettopp venstresidens pakk som benytter "grådighet" som et skjellsord. Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Tips før du lager en tråd: Ikke skriv med større skrift enn nødvendig, føles som om du holder en tale. Ikke kall venstresiden for pakk uten å ha noen argumenter for det. Ikke snakk så mye om ære og grådighet, får dårlige assosiasjoner til muslimer (hoho, tipper den svei). 2 Lenke til kommentar
Skonnert Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Tips før du besvarer en tråd: ****** Slettet innlegg pga uhøflig tone og personangrep. Endret 30. november 2010 av Hårek Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Hmm ... - Jeg bare gjetter, men tror denne tråden får en brå og plutselig død. Trådstarter: Det er vanlig å trå litt varsomt frem, til man blir, iallefall litt, husvarm. Personlig har jeg liten interesse av å bli kalt "Berme", "Grådig" eller "Misunnelig". Lenke til kommentar
Skonnert Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Hmm ... - Jeg bare gjetter, men tror denne tråden får en brå og plutselig død. Trådstarter: Det er vanlig å trå litt varsomt frem, til man blir, iallefall litt, husvarm. Personlig har jeg liten interesse av å bli kalt "Berme", "Grådig" eller "Misunnelig". Jeg kan glede deg med at det ikke er på trass jeg kaller venstresidens døgeniktere for de stygge ordene, men fordi jeg liker å sette rett navn på bikkja. Hvor godt navnene passer følger av mine resonnementer. Ytterligere utdyping unødvendig for ethvert menneske hvis hjerne fungerer nogelunde etter hensikten. Endret 30. november 2010 av Skonnert Lenke til kommentar
Decline Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Alltids like underholdende med elitistiske høyreekstremister som forbanner seg over folk flest og forguder den rike eliten. God gammeldags Ayn Rand-sekterisme? 3 Lenke til kommentar
Skonnert Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Uintelligente søpleoperatører som åpenbart burde være fratatt enhver meningsberettigelse klarer ikke å la være å slette dette innlegg. Dette er to svært viktige egenskaper for at det frie marked skal fungere i henhold til hensikten. Egenskapene er dessuten nødvendige for å holde fast ved kontinuerlig velstandsutvikling. Det er ikke slik fordi naturlover gjør krav på dette, men fordi langvarig erfaring med menneskers evne til å la seg motivere sørger for en slik konklusjon. Enkelt sagt består forklaringen i at det gjengse mennesket er lat. Ikke alle mennesker har behov for hverken misunnelse eller grådighet for å fungere som sunne deltagere i det frie marked, men den gemene hop trenger disse to ekstra motivasjonsfaktorer. Det er ikke nok for bermen å se en fin bil i et butikkvindu og reflektere over hvilken stor innsats tankekraft som ligger til grunn for et slikt produkt, eller et tilsvarende flott hus. Bermen reflekterer ikke. Det får ikke bermen til å ville gjøre en ekstra innsats på jobben for å ha råd til disse edlere gjenstander for å berike sitt liv. Bermen må i tillegg være belemret med både misunnelse og grådighet. Ærefulle mennesker på den annen side, er i besittelse av hverken av disse egenskaper ei heller har de behov for dem, for å oppføre seg på en heldig måte i henhold til det frie marked. Det ærefulle mennesket gjør sitt beste i alle situasjoner fordi det for ham er en æresak å gjøre ting skikkelig og riktig. Bermen får først lyst til å anstrenge seg ekstra når den ser at naboen har skaffet seg noe bermen ikke selv har. Bermen liker ikke å være dårligere enn andre i gata. Den lider av velutviklet mindreverdighetskompleks. Der hvor den ærefulle medvirker til velstandsutvikling ved å handle nye flotte varer og tjenester motivert av at han setter pris på godt utført arbeide, der medvirker bermen til det samme ved misunnelse og grådighet. Når bermen er på handletur i butikken så utøver bermen sin grådighet ved å ville ha mest mulig for pengene sine. Dette er den sunne grådighet som medvirker til å opprettholde det frie marked og uten for store innslag av inflasjon. Riktignok er bermen også i besittelse av en usunn grådighet som går ut på at andre skal betale for hva de selv har lyst på, eksempelvis ved omfordeling. Den usunne del av bermens grådighet medvirker til å holde produksjonen på et sunt nivå og med dette får vi masseproduksjonens heldige virkninger. På den annen side motvirker riktignok bermen til en viss grad de samme markedsmekanismer ved at vi vet at en ikke er like fornuftig i bruk av penger som er rappa fra andre. Utover dette reagerer markedet ikke negativt, da markedet kun gjenkjenner forbruk. Det er noen etiske betenkeligheter med å godta at bermen får tillatelse til å stjele for at bermen skal gjøre sitt for opprettholde markedet, men det hefter vi oss ikke med i spørsmål om hvilke heldige effekter der er i misunnelse og grådighet all tid det finnes berme. Hvis det ikke av bermen var etterspørsel etter penger som er rappa fra andre så ville de sannsynligvis ikke lenger ha karaktertrekkene til bermen, men søke å oppføre seg som ærefulle mennesker og dette ville marginalisere viktigheten av dette mitt innleggs konklusjon. Jeg ville i et samfunn uten berme føle meg tvunget til å innrømme at hverken misunnelse eller grådighet er nødvendig for hverken velstand eller marked. Skjønt, jeg ville fremdeles ha fått sagt hva jeg ønsket å si. Hvilken grådighet er vel større enn den grådighet der ligger i å ville ha andres penger, uten deres samtykke? Derfor er det komisk at det er nettopp venstresidens pakk som benytter "grådighet" som et skjellsord. Lenke til kommentar
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Hva er det vi skal diskutere her? Jeg finner ikke annet enn det sedvanlige psykotiske mumlepjatt som pleide å poppe opp på diverse nettfora ifra en viss Chris Joy, og en del andre alias. 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Eders ærbødige høyhet skulle da ikke være påkrevd at menge dem med slik berme, som vanker på slikt medium om dette. Dog finner jeg det underfundig at eder velger at benytte deg av et slikt ord som "rappe". Dette er da langt under eders verdighet? 4 Lenke til kommentar
Skonnert Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Jada, jeg er ganske vant med at bermen forsøker å diskvalifiserer meg med begrunnelse i at jeg er for flink og aktverdig når de ellers ikke finner feil eller mangler i mine resonnementer. Er det virkelig tilfredsstillende å oppføre seg som argumentasjonstekniske evnukker? Endret 1. desember 2010 av Skonnert Lenke til kommentar
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Jada, jeg er ganske vant med at bermen forsøker å diskvalifiserer meg med begrunnelse i at jeg er for flink og aktverdig når de ellers ikke finner feil eller mangler i mine resonnementer. Er det virkelig tilfredsstillende å oppføre seg som argumentasjonstekniske evnukker? At du aldri blir lei denne sosiopat-trollingen din, Chris... Forøvrig ser jeg ikke argumenter, men påstander med heller... ræva underbygning lite annet enn mindre flatterende karakteristikker av folk du er uenig med... før debatten i det hele tatt har begynt. Lenke til kommentar
Skonnert Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Jada, jeg er ganske vant med at bermen forsøker å diskvalifiserer meg med begrunnelse i at jeg er for flink og aktverdig når de ellers ikke finner feil eller mangler i mine resonnementer. Er det virkelig tilfredsstillende å oppføre seg som argumentasjonstekniske evnukker? At du aldri blir lei denne sosiopat-trollingen din, Chris... Forøvrig ser jeg ikke argumenter, men påstander med heller... ræva underbygning lite annet enn mindre flatterende karakteristikker av folk du er uenig med... før debatten i det hele tatt har begynt. Noe er ikke dårlig underbygget bare fordi du påstår det, lillegutt. Lær deg å argumentere holdbart. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Det er ikke nok for bermen å se en fin bil i et butikkvindu og reflektere over hvilken stor innsats tankekraft som ligger til grunn for et slikt produkt, eller et tilsvarende flott hus. Jeg kjenner flere mennesker som tjener nok penger til en bil mens de er på treukers ferie i Canada. For ikke å nevne at alle barna til rike mennesker, blir født rike uten å måtte arbeide for det, selv om foreldrene deres gjerne arbeidet hardt. Dessuten finnes det hundretusener av hardtarbeidende mennesker som aldri blir rike, fordi de arbeider hardt med for eksempel eldreomsorg, bygging av hus og legging av veier. Man kan ikke bli søkkrik ved å arbeide, men ved å få andre mennesker til å arbeide for seg eller ved å produsere luksusprodukter med godt omdømme. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå