Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rør som er frossent

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Rørene med vann opp til bad/dusj i 2 etg har vært frossent i 3 dager. Alt annet av vann funker bra. Noen tips til å tine det opp? (Er en slik gammel kjeller under huset, der rørene er) Varmer opp med ovn og vifte, men tror det er der rørene går opp i veggen det er frossent. Har satt en vifte opp som blåser dit nå. Står kansje 1-2 meter unna. Noe mer man kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifteovn /hårføner/ varmluftpistol går, men ikke åpen flamme.

Du må stenge hovedkrana under tining da rørene er 10% utvidet og kan ha slått sprekker.

Når alt er tint så åpne forsiktig og sjekk etter lekasjer.

Edit/ øke romtemp fungerer om rørene ligger åpent.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Har du rør-i-rør eller "gamle" kobberrør?

Tror nok det er gamle kobberrør ja. Vannet er enda frosset, vifta har stått å blåst mot rørene over et døgn nå.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Er det noen måte jeg kan sjekke om det er de rørene som er synlige før dem går inn i veggen, som er frossne? Prøvde å banke litt for å se om jeg hørte forskjell, men gjorde egentlig ikke det.

Lenke til kommentar

Hvis de har fryst ett stykke oppi veggen så blir det vanskelig å finne det ut. Jeg ville ringt en rørlegger. Enten så må du ta opp noen veggplater nå, og tine rørene der de har fryst eller så må du vente til det blir mildere og håpet at rørene ikke sprekker.

Vis du har kobber rør eller lig. kan du forhøre deg rundt angående apperater som tilfører rørene varme (elektrisitet)

Ellers må du isolere rør som er utsatt for frisk kulde. Men for aldel steng tilførselen av vann der det er frosset :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jepp :)

Er ikke mitt hus så kan ikke bestemme, det er et par som eier det, og hun har da forslått til ham og legge varmekabler rundt/i rørene, etter forslag fra en nabo. Så vi får se, foreløbig holder vi kjelleren litt oppvarmet. Og nå har det jo blitt mildvær (eller, ikke -15,-20 lenger)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...