Gå til innhold

Hvordan få tak i "perfekte" ICC profiler


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Går det an å få laget ICC profiler (enten hjemme, eller hos "noen") til en printer?

Dersom en bruker annet papir eller annet blekk, må ofte fargene kalibreres litt for at de skal gi godt resultat.

 

Jeg skal skaffe meg Spyder 3 for å kalibrere skjermen tenkte jeg..., men finnes det tilsvarende for å kalibrere printeren? ... er det eventuellt noen som utfører den type service?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øh... Det finnes uheldigvis ingen "perfekt" ICC-profil da det alltid er det svakeste leddet i kjeden som er avgjørende. Å printe ut et papir for å sende inn til "scanning" høres da merkverdig ut. Dette bør avleses med et fotospektrometer, og ikke en skanner.

 

1) Skjermen din er det viktigste redskapet på veien mot "korrekte" farger. Hvor stort fargerom og hvor nøyaktig fargene vises er kritisk for videre bruk av filene ut mot ferdig produkt. Har du en skjerm som ikke kan vise over 90% av adobe RGB (aRGB) er det liten eller ingen vits i å jobbe videre med aRGB.

 

1.b) Kalibrering er såvel viktig, men aller viktigst er at fargerommet skjermen kan vise er stort nok i forhold til det du jobber med.

 

2) Printeren din bør være av nyere dato med sepparate sort/grå- og fargepatroner for mest mulig riktige fargetonaliteter på papir. Kun de dyrete og aller beste printerene fra Epson og Canon (HP har jeg ingen kjennskap til) har fargerom som matcher aRGB.

 

2.b) Disse dyrere printerene har allerede meget gode ICC-profiler for det meste av papir.

 

3) Papir har også svært mange forskjellige egenskaper. Hvithet i papir, sortnivå og tekstur er bare noen av egenskapene som gjør at to forskjellige papirtyper vil føles og se annerledes ut.

 

3.b) Belysning når du betrakter en print må sådeles kunne matches med skjermen du sitter å ser på. Dette fordi papir reflekterer lys når du betrakter det, og skjerm lyser direkte mot deg. Det selges egne betraktningslys i diverse størrelser og kvaliteter.

Lenke til kommentar

[blahblahblah.... langt sitat....]

 

... Jeg er helt enig med deg, og det du sier. Jeg har fått kalibrert skjermen nå (var litt forskjell, men ikke all-verdens heldigvis), og jeg vet at de fleste printere som begynner å lukte skikkelig kvalitet faktisk kommer med profiler for mye rart.

Men det er nå en gang slik at det er mulig å bruke andre kombinasjoner enn hva som følger med en skriver. Særlig de litt billige, har ikke profiler for alle mulige kombinasjoner, så da blir dette utveien.

 

Om det scannes eller brukes fotospektrometer, aner jeg ikke, men det man gjør, er at man laster ned et kalibreringsark som skrives ut på en standard måte, med den blekk/papircomboen man ønsker. Firmaet som lager profilen mottar så arket en har skrevet ut, og justerer i forhold til det for å finne profilen en bør bruke for at fargene skal gjengis riktig.

 

I mitt hode høres dette fornuftig ut.

Lenke til kommentar

Du kan jo like godt gjøre dette selv med egnet software - du trenger jo bare en vanlig scanner. For å få det beste resultatet vil du bruke 250-500 patcher (fargenyanser) og et fotospektrometer.

 

Jeg har selv laget profiler med Colormunki for en tid tilbake til min gode gamle Canon MP970. Resultatet var ca null forskjell rett og slett fordi printeren ikke klarte å levere i forhold til informasjonen i bildefilen. Det samme skjedde når jeg hadde Epson 3800. De medfølgende profilene var steike gode i forhold til de egenlagde.

 

Men for all del - det finnes noen standard ICC-profiler som kan bli bedre. Enkelte papir- og blekkombinasjoner er ganske "tricky" - spesielt fine art papir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...