Gå til innhold

Hvordan vedlikeholde mange skrivere i stor bedrift?


Anbefalte innlegg

Jeg skriver dette på vegne av IKT-divisjonen i firmaet jeg jobber i.

 

Skriverne jeg og mine kolleger holder styr på er fordelt på 4 bygg. Det er totalt ca 80 skrivere/kopimaskiner tilkoblet nettverket, og alle har et webgrensesnitt man kan bruke for å se status. Det er ca 400 ansatte på de 4 byggene.

Per i dag har vi et lager for tonere, og et lager for tromler, overføringssett, varmeelement, rensesett og annen rekvisita.(Begge lagrene er i hovedbygget) Vi har ingen lagerplass stort nok til alt.

Hvis noe går tomt eller nærmer seg slutten, sier de ansatte ifra per Epost. Den varslingen i seg selv fungerer fint, men det resulterer i ventetid mellom 5 minutter og 1 uke, avhengig av om vi må bestille opp mer eller kan ordne opp med en gang.

Er dette et vanlig problem i større bedrifter? Har andre bedrifter egne løpegutter for printerrekvisita? Er det mulig med automatisk varsling?

Dette firmaet har ikke kapasitet til å manuelt overvåke statusen til 80 printere og hele tiden finne ut om vi har nok rekvisita til enhver tid.

V bruker HP printere. 6040, 4730, 4050, 4525, 5550, 4600, 9500 er de vanlige.

 

Hvordan gjøres dette i andre større firmaer? Fins det en grei løsning for vårt problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørt med HP? Kjenner ikke HPs løsninger, men hos oss benytter vi Xerox, som har et automatisk bestillingssystem (epostbasert)- skriveren selv sender bestilling når det er lite igjen, basert på bruksmønster og hva delene selv rapporterer. Etter litt oppstartsproblemer, fungerer det nå glimrende på det mest vanlige forbruksmateriellet (men ikke til stifter, f.eks). Vi har ikke så mange skrivere, men ganske høyt volum (opp mot grensen av hva de største maskinene er beregnet for), slik at det hadde vært "krise" om vi ikke til enhver tid hadde det vi trengte. Likevel har vi et svært begrenset lager, siden bestillingene går såpass kjapt (maks 3-4 arbeidsdager).

Vil egentlig forundre meg om ikke HP har noe lignende. Bla.a. OCÉ har også hatt denne løsningen i flere år.

Lenke til kommentar

Jeg ville sett på HP sitt eget verktøy, "HP Web Jetadmin".

 

Les mer her. http://h20338.www2.hp.com/Hpsub/cache/332262-0-0-225-121.html

 

Forresten, hva med å kutte ned på antall skrivere?

2-3 forskjellige burde være nok, da kan man ha ett komplett lager av alt.

 

Ang. større bedrifter, så vil jeg påstå at jeg jobber i en passe stor bedrift.

Printer-problematikken blir stort sett tatt hånd om av avdelingen som har printeren, er den tom for toner må de fikse og handle dette selv, evt. ha en egen person som er ansvarlig for slikt.

Tonere har de gjerne på eget rekvisitta-lager.

Om en printer får hardware-feil må den som merker det melde det inn så kommer noen å fikser det.

Lenke til kommentar

Det er som folk har skrevet allerede, skaff hp webjetadmin, så kan den konfigureres til å gi deg et webgrensesnitt hvor skriverne med feil står øverst i lista. Da har du 1 webside å forholde deg til, ikke 80.

 

 

Tipper den også kan settes opp til å gi tonervarsel, men det er uansett et dødt løp å gjette på når en printer med 10% faktisk vil gå tom da ingen av disse verktøyene tar høyde for gj.snitt forbruk og angir et ca tidspunkt (men da har man sjans å sjekke lageret, ref. bestillingstid!)

Jeg ville nok fortsatt å ha et sentralt lager, selv om man vet at en toner går tom om 2 uker så blir det bare dobbelt opp om man begynner å sette ting rundt om kring i håp om at noen tar hintet og bytter for deg.

Prøv å beregn hvor mye man har i ca årlig/kvartal forbruk, og beregn hvor mye du må ha på lager av hver del til enhver tid for å ta unna "toppene" (du har sikkert erfart de ukene hvor alt går tomt samtidig), deretter er det bare å beregne et minimum og maksium av hver gjenstand og fylle opp når den første når sin minimumsverdi. (litt manuellt arbeid, det blir det uansett)

En del printleverandører vil også kunne tilby å sette opp en server som bare mailer ut til dem når det trengs service/rekvisita etc, men om man ønsker noe slikt kommer ann på mange faktorer.

 

 

Alle produsentene har slike verktøy, og alle kan lese basisinformasjonen fra andres skrivere, men mer spesifik informasjon fra sine egne modeller og mulighet for firmware oppgraderinger etc (dvs, velg verktøy utifra hvilken skriverprodusent man har, og man kan forsåvidt bare prøve ut 2 verktøy samtidig om det ikke er så nøye).

 

Min erfaring er at de fleste brukere klarer å skifte sort toner, men når man begynner å blande inn flere farger så KAN forvirring oppstå, og fuser/drumroll etc er ofte bare å glemme at de bytter uten å ødelegge noe eller bytter feil del. Kommer såklart ann på fra firma til firma, om det er papirflyttere eller ingeniører :)

 

 

 

Ved neste oppgradering av skrivere:

Standardiser til 2-3 modeller så er det mye lettere å lære opp noen superbrukere i hver etasje og håndtere rekvisita.

Innfør follow-me løsning, sånn at utskriften ikke skrives ut før man trekker adgangskortet sitt på printern. Det har å gjøre med sikkerhet, ryddighet, papirforbruk og brukervennlighet, og ikke minst gjøre det enklere å drifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...