PT Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Så meg litt rundt på Hammar Elektronikk og kom over denne duppeditten: Bygg din egen kodelås. Jeg begynte derfor å undre på om det gikk å koble denne til PC´en slik at du måtte skrive inn en kode på denne kodelåsen for å skru på PC´en. Hadde jo vært rimelig kult med kodelås på PC´en når du er på LAN, så slipper du å være redd for at noen skal bruke PC´en din når du er ute og strekker på beia Etter noen timer med tenking måtte jeg derimot gi opp å finne på en løsning for dette, og etter to dager i uvitenhet har jeg nå bestemt meg for å spørre dere: Finnes det en måte å gjøre dette på? Lenke til kommentar
Marius Horten Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Ja det er ikke noe problem, må bare kobles på 220V på PSUen. kan brukes som en slags hovedbryter for hele systemet... Lenke til kommentar
tuXP-G Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 den så dyr ut, mener at jeg har sett billigere alternativer her på forumet en gang tidligere... Lenke til kommentar
PT Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 Er 319kr + frakt dyrt? Lenke til kommentar
tuXP-G Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hvis netto (og brutto) inntekt ligger på ca 000 penger så... Lenke til kommentar
jostor Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Det står 2 Amper, betyr dette at det du ikke kan bruke det som bryter på noe som bruker mer enn 2 A? Men du kan vel sette inn et større rele? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Det behøves vel verken å kobles til 230 volt eller til noe som må tåle over 2 A. Man kan vel ganske enkelt sette den på power on knappen. Lenke til kommentar
jcs0607 Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Det behøves vel verken å kobles til 230 volt eller til noe som må tåle over 2 A. Man kan vel ganske enkelt sette den på power on knappen. helt enig, da ville den jo akkurat samme funksjon som avpå knappen. Lenke til kommentar
DCP Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 www.elfa.se søk etter: 85-840-62 kr. 154 Lenke til kommentar
Master Of The Wind Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Hvis du kjenner noen som går har gått gk elektro kan du høre om de har noe slikt i elektronikk boka si jeg vet at det er tegninger til en kodelås i min bok... Lenke til kommentar
Nors Elghund Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Med enkelte hk kan man bare gå i bios og lage en slik kode. da kan man bruke både tall og bokstaver. fire sifer. tastes inn på tastaturet. vanlig på-knapp virker ikke, så man kommer ikke inn på pc uten å kunne koden. Lenke til kommentar
Marxxx Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Men å knekke denne sikringen klarer en 5 åring! Alt som trengs er å ta ut batteriet på hovedkortet så reseter du biosen, og på knappen virker igjen! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Det er da du også har hengelås på kabintettet. Jeg må innrømme at bateritrikset er alfor lett å gjøre. Jeg har et Intel Serverboard med masse sikkerhets ting, men etter 1 min uten bateri booter det som vanlig. Lite vits med logonprofiler i bios osv da. Lenke til kommentar
oeb Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Ja det er ikke noe problem, må bare kobles på 220V på PSUen.kan brukes som en slags hovedbryter for hele systemet... Nja, dette ville vært noe risky :wink: En lettere måte hadde vært å brukt den som power bryter. Om kretsen tillater det kan du alltids finne en måte ved å bruke ett relè. Du trenger bare kontakt mellom de to punktene i mindre enn ett sekund for at maskina skal starte. Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Ja det er ikke noe problem, må bare kobles på 220V på PSUen.kan brukes som en slags hovedbryter for hele systemet... Nja, dette ville vært noe risky :wink: En lettere måte hadde vært å brukt den som power bryter. Om kretsen tillater det kan du alltids finne en måte ved å bruke ett relè. Du trenger bare kontakt mellom de to punktene i mindre enn ett sekund for at maskina skal starte. Hvorfor ville dette vært risky? Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Men å knekke denne sikringen klarer en 5 åring! Alt som trengs er å ta ut batteriet på hovedkortet så reseter du biosen, og på knappen virker igjen! Ikke det at det er noe sikrere med kodelås, da det bare er å koble ut denne å kortslutte pinnene! Dessuten, hvis du er på lan bør du jo låse kabinettet også! Lenke til kommentar
oeb Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Ja det er ikke noe problem, må bare kobles på 220V på PSUen.kan brukes som en slags hovedbryter for hele systemet... Nja, dette ville vært noe risky :wink: En lettere måte hadde vært å brukt den som power bryter. Om kretsen tillater det kan du alltids finne en måte ved å bruke ett relè. Du trenger bare kontakt mellom de to punktene i mindre enn ett sekund for at maskina skal starte. Hvorfor ville dette vært risky? Å bryte sterkstrøm med en så liten krets kan være farlig, og jeg tviler på at den takler at så mye strøm skal gå igjennom den. Sunn fornuft sier at en ikke bør gjøre det :wink: Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Nå ser jeg at jeg loka i går natt. Trodde du sa at det var risky å bruke den kodegreia som powerbutton. Ja jeg hadde ikke turt å koble pc'en gjennom noe som bare kunne takle 2A eller hva det var. Lenke til kommentar
Smilodon Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Vel... du kan bruke en sånnen.. men den kan kun brukes til å AKTIVERE powerknappen (med mindre du ikke har ATX).. Et relè på 2 amp er sansynligvis i minste laget i og med at de største strømforsyningene i dag (hvis jeg husker rett) trekker rundt 5 amp og dett e er delvis induktiv last... og hvis du bruker kodelåsen som powerknapp så vil du kun kunne bruke pc'en i ca 4 sec... det blir som å holde knappen inne i 4 sekunder.. på de fleste hovedkort så vil maskina resette seg.. hvis du setter den i serie med powerknappen så vil det virke helt fint... men husk på at da må du slå inn koden for å slå av pc'en også... kodelåsen du skal bruke må også kunne drives med 5 volt... dette er fordi man svært skjelden har 12v SB uttak på strømforsyninga... og det er litt kjedelig å ha en kodelås som kun funker når maskina står på.. da er liksom litt av vitsen borte... ikke det at du får til å slå på heller... Du kan jo selvfølgelig bruke batteri da.. men det er litt upraktisk hvis batteriet går tomt midt i en CS kamp... da vil nemmelig releet slå seg av og du får svart skjerm :o Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 1. Bare å bruke et pulsrele så får du kun en kort puls som skrur på PC`en. 2. Du trenger ikke slå kode for å skru PC av, det gjør du i windows. 3. Sikrere å sette kode på Bios og satse på at ingen kommer seg inn i PC`en der den står. Blir den stjålet er det uansett INGEN problem å koble bort kodetastaturet. Sett en sabotasje-bryter på døren, koblet til et rele som styrer en utvendig sirene med power, som kan forbikobles med kode. La sabotasje-bryteren styre en krets som kortsluttet hovedkortet ved brudd. Han som stjeler PC`en vil garantert få en morsom overraskelse når han får 130db rett i fleisen fra en stål-boks med batteri inni. Neste overraskelse når han endelig har fått slått av sirenen er at hele hovedkortet er defekt.... Enklest er vel bare å låse fast PC med hengelås.... :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå