Gå til innhold

Jeg håper dette er riktig forum for dette

Anbefalte innlegg

Topic brukt på newsgroupen no.it.maskinvare.diverse Hjelp med overføring av video

her er spørsmålene:

Hei,

jeg heter Rune, og jeg lurer på hvordan jeg raskest og mest effektivt men samtidig beholde kvaliteten overføre film fra et gammelt video kamera over til DVD, jeg har 2 muligheter så langt, den ene kan kanskje gjøres, den andre trenger jeg utstyr til.

Jeg har rundt 100 videokasetter som ikke er VHS, men noe annet, for og kunne se på de trenger jeg en spesiell VHS kasett da videokameraet er kaputt. Jeg kan koble en VHS spiller opp mot pcen å så spille over, men kvaliteten blir NÅGEN, jeg er på jakt etter best mulig da det er familieminner over 10 år tilbake som skal spilles over til DVD. Det som er problemet er at det tar lang tid, jeg må først spille det over for så og konvertere det og så brenne det. kvaliteten blir någen pga TV kortet som er et par år. Dette tar en god del tid da en kasett er på rundt 40 min, spille over det, 40 min, konvertere, rundt 60 min PER 40 min på DVD, så brenne, 40 min... som dere ser her tar det nesten et hav av tid og spille over til DVD. Hadde det vært mulig og spille over direkte til DVD gjennom pcen?

Det andre alternativet er å anskaffe en DVD brenner for TV. Denne kan jeg vel da koble opp mot videospilleren som derreter spiller direkte over. dette kan vel ikke ta altfor mye tid. Men, da kom et spørsmål, går det ann å leie en slik en? hvor mye koster det for leie, eller for og kjøpe en?

Mhv.

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, kan jeg få en liste over merker???

jeg kom på at jeg også skal ta over fra et annent kamera, Hitachi VM-H38E hvor jeg har en spesial ledning som gjør at det går rett inn i TV'en. Denne ledningen har en ende som går i kameraet, en, eller fem andre i andre enden, går inn i TV'en, eller den gule, den hvite og den røde går inn i tven. jeg har også 2 svarte som jeg ikke klarer og identifisere.

er det mulig med å spille over på denne og? jeg mener om det går ann og koble dette videokameraet til TV'en for så og overføre til DVD brenneren via tven.

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Panasonic har noen bra og rimelige DVD opptakere: DMR-E20, DMR-E30 og DMR-E50. Her kan du koble alt som har en S-Video eller composite kontakt.

Altså kan du fint koble til ditt Hitatchi kamera også. Jeg regner med at du på det kameraet har en gul, en, rød og en hvit phono-plugg. Den gule er composite video, mens den røde og hvite er lyden (høyre og venstre kanal) De svarte kontaktene du nevner tror jeg må være S-Video. Hvorfor det er to av dem skjønner jeg ikke helt. Men hvis den ene svarte har 4 pinner inni (se http://store5.yimg.com/I/cammy_1744_15478382) så er det S-Video (Y/C). Denne kabelen gir best overføring av bildet fra kamera.

Lenke til kommentar

hmm, japp, det er det!

takker...

hmm, det er vel ingen redigeringsmuligheter? sikkert et nybegynnerspørsmål.

du sa det kostet FRA rundt 6000, ikke sant?

jeg har snakket med en type fra statene som sa at Matrox RT.X10 ville passe utmerket. det koster FRA 499$ omgjort til norske kroner med skatt blir dette rundt 5500 kr... da er jo det et billigere alternativ samtidig som det er redigeringsmuligheter! dette har da sånn kan du si inngang for rød, gul, hvit og den S ett eller annet greien du snakket om. det følger med programvare til og ta opp og redigere med, samt hive det ut på en DVD cd.

hva sier du? noen innvendinger?

Lenke til kommentar

Det første du bør gjøre er å få lånt/kjøpt deg et VHS-c kamera som virker. Du taper masse kvalitet når du bruker det adapteret til vanlig VHS.

Selv hadde jeg brukt litt penger på et skikkelig grabbekort, feks fra Pinnacle framfor å bruke 6000 kroner på en DVD- opptager. Da mister du redigeringsmulighetene også. Men det er klart- opptakeren gjør jobben raskt.

Lenke til kommentar

jeg tror jeg mest sannsynlig går for den muligheten til og gjøre det gjennom PC'en med det Matrox RT.X10 kortet... Men du sa tap av kvalitet, kan det stemme da? hmm, er det lett og låne et slikt kamera da?

Mhv

Rune D

Lenke til kommentar

VHS- c kassetter blir spilt av med mye dårligere kvalitet i en VHS- spiller med adapter enn fra en camcorder.

Har selv prøvd adapter- løsningen, og vet at kvalitetstapet er stort. Hvorfor vet jeg ikke. Hvorvidt det er lett å låne et kamera avhenger av hvem du kjenner?. Selv har jeg vel tilgang til en to- tre stykker.

Lenke til kommentar

Jeg spiller av gamle SVHSC kassetter i adapter i en SVHS-spiller som har TBC (Time Base Corrector). Det forbedrer kvaliteten betraktelig. Spilleren er en Philips VR1000.

DV-kameraet konverterer analog-digital inn på firewire med akseptabel kvalitet.

Jeg benytter noen ganger en boks (ADS Instant DVD) som komprimerer direkte til DVD, VCD eller SVCD-format, men har litt problemer med lyd/bilde-synkronisering.

Lenke til kommentar
jeg har snakket med en type fra statene som sa at Matrox RT.X10 ville passe utmerket. det koster FRA 499$ omgjort til norske kroner med skatt blir dette rundt 5500 kr... da er jo det et billigere alternativ samtidig som det er redigeringsmuligheter! dette har da sånn kan du si inngang for rød, gul, hvit og den S ett eller annet greien du snakket om. det følger med programvare til og ta opp og redigere med, samt hive det ut på en DVD cd.

hva sier du? noen innvendinger?

Det de ikke nevner er at du også må ha en PC som er kompatibel og at du i tillegg trenger en DVD brenner for å få det ut på DVD - denne koster fra 2.000,- Og du må i tillegg beregne tid - MYE tid med RT.X10!! Du må først hente inn filmen, eventuelt redigere den, så konvertere den til mpeg 2, hente den inn i DVDit! lage menyer og så kode den som DVD.

Litt om tid her, tar utgangspunkt i at du ikke redigerer og at det er 1 times video:

da bruker du 1 time på å legge filmen inn på maskinen

Med rask maskin, bruker RT.X10 1 time på å konvertere til MPEG 2

Kompilere 1 time i DVDit! LE tar ca 30min og med nyeste DVD-R brennere brenner du på 25 minutter++

Totalt blir det da ca 4 timer før du har en ferdig times DVD - og da har jeg ikke tatt med arbeidet som ligger i mellom. Med en Panasonic DMR-Exx er at det tar 1 time å lage en times DVD. Dessverre har du ingen andre redigeringsmuligheter enn at du kan klippe bort de klippene du ikke ønsker - på samme måte som en VHS spiller. MDR'en lager også menyer ut ifra ditt ønske.

Ønsker du redigeringsmuligheter, vil jeg heller anbefale deg Pinnacle Edition 5 som har innebygget DVD program. Her sparer du veldig mye arbeid og tid siden du slipper å konvertere til MPEG 2 før du lager DVD'en. Har du en kjapp maskin (>P4 2.4GHz) vil også rendring av 1 times film gå på under 1 time.

Lenke til kommentar

Jeg har en DVD brenner til PC fra før av, en Pioneer et eller annet, dener 2x speed...

jeg mener selv at jeg har en litt kraftig PC, en Dell Dimension, 2.65 ghz, 512 RD Ram...

hva sier du?

jeg skal bare ta det fra kasetten og rett på DVD, jeg skal ikke redigere da målet er og redde mest mulig av kvaliteten og filmene...

Lenke til kommentar

hmmm, det vil ta MASSE tid og spille over nærmere 100 timer film fra forskjellige formater...

jeg trenger jo ikke og redigere noe av det jeg skal ta over, så jeg kan vel se nærmere på en slik stasjonær en.

Lenke til kommentar

kan jeg plugge inn fra externe kilder på en slik DVD brenner? eller må det gå gjennom TV'en? jeg har jo hvit, gul, rød kontakt fra et kamera, så har jeg det samme fra et annet. kanskje jeg får låne et gammelt Mini-VHS kamera, så det kan kanskje være en slik kobling der og... Jeg vet ikke, men jeg lurer

Lenke til kommentar

hva med Pioneer DVR-7000 kvalifiseres denne?

Oj, jeg så på prisen, svarte...

jaja, jeg får grave frem noen flere..

jeg skal se nærmere på de fra Panasonic, kan du anbefalle noen andre og?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...