odds0ck Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Skal kjøpe en plasma- eller LED-TV på ca 46 tommer. Den skal i all hovedsak brukes til TV og film (mest TV i SD-oppløsning). Brukbar lyd er en fordel, siden det antakelig ikke blir aktuelt med separat lydanlegg i stua. Den skal stå i en forholdsvis lys stue. Jeg har sett på Panasonic TX-P46G20, samt den litt større varianten TX-P50G20 som for tiden går for ufattelig lave 8995 kr på netshop. Det jeg egentlig lurer på er hvordan en slik plasma-TV tar seg ut i en ganske lys stue. Finnes det LED-TV-er til rundt 10.000 kr som vil fungere bedre enn G20 i slike forhold? Jeg kjenner til de teoretiske fordelene/ulempene med plasma kontra LCD, men har ingen erfaring med plasma i praksis. Så er det de evige problemene man advares mot ang. plasma som gjør at jeg kvier meg litt for å kjøpe det: Innbrenning. Har hørt at dette ikke egentlig er et problem lenger, men så leste jeg også noe om at bruk av 4:3-modus (svarte striper på sidene) ikke er bra. Er dette noe man bør ta hensyn til? Og taper plasma-TV-er lysstyrke over tid? Jeg setter pris på forslag til alternative TV-er. Oppsummering av kriterier: Plasma eller LED ca 46" ca 10.000 kr eller mindre (helst ikke mer) Vil brukes til TV-sendiger fra Altibox. Bildekvalitet i SD-sendiger er altså viktig. Vil også bli brukt til DVD og Bluray Brukbar lyd er ganske viktig Spill kan være aktuelt i liten grad På forhånd takk for eventuelle tips. Endret 30. november 2010 av oddsock Lenke til kommentar
thomit Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) G20-serien fra Panasonic er førstevalg hos meg. Jeg har temmelig lys stue med store vindusflater, og hadde ikke noe særlig problem med å se TV på dagtid på min gamle Panasonic PX80, og har null problem med min G20. Vinduer som står 180 grader direkte ovenfor TV'n, i sterkt dagslys, er selvsagt ikke å anbefale, men det gjelder vel for LCD-skjermer også. Jeg synes bare personlig at disse plasmaene fra Panasonic har - totalt sett - et bedre bilde enn noen LCD-skjerm kan oppvise - uansett pris. Da kan jeg leve med en og annen - i mine øyne - bagatellmessig ulempe som plasma måtte ha. LCD-TV'er synes jeg generellt sliter med å framskaffe et like organiskt, levende og naturlig bilde, og tilfører alt for ofte en slags kunstig, overdreven og fremmedartet skarphet på bildet som jeg ikke synes noe særlig om. Men det er jo mange som tydeligvis foretrekker dette, og det skal de jo selvsagt få lov til. Men fram til OLED-TV'er har tatt over markedet, er det (Panasonic) plasma for meg. Og så er jo de nye Panasonic'ene så enkle å få justert til et bra bilde; sett den i THX-modus, og vips så er det gjort. Ytterligere justering eller kalibrering er egentlig unødvendig, hvis man da ikke er en helt fanatisk perfeksjonist. Da bestiller man seg hjem en kar med profft kalibreringsutstyr og greier... Innbrenning trenger du ikke å bekymre deg for, dersom du bruker TV'n på en noenlunde normal måte. Å la tekst-tv stå på samme side i dagevis er såklart ikke bra. Panasonic har også mulighet for å vise grå sidestolper ved 4:3 programmer, men dette er faktisk et lite problem å få til ved bruk av Altibox , da man er avhengig av å la Altibox-boksen (hehe) stå for bildegeometrien, og ikke TV'n. Dette fordi den automatiske svitsjingen til korrekt aspektforhold, som TV'n normalt tar seg av, ikke fungerer ordentlig med signalet fra digitalboksen. Ikke via HDMI, i hvertfall. For at TV'n skal vise korrekt aspektforhold til enhver tid, må man sette Altibox'en til å vise 16:9, velge "pillar box" visning av 4:3 - og selve TV'n bør stå fast på 16:9-visning også, ikke auto. Da vil 16:9 sendinger vises som 16:9, og 4:3-sendinger som 4:3, men da med sorte sidestolper. Men heller ikke her er det noe videre problem. Det er kun med tanke på at plasmacellene i det området som viser bildet ved 4:3-sendinger, blir fortere "slitt" enn det området som vises som sort, og kan derfor over tid miste lysstyrken fortere. Men jeg tenker at da skal du se svært ofte og lenge på 4:3 sendinger, for at du skal merke noe til det. Plasmacellene blir "slitt" over tid, på samme måte som fosforbelegget i de gammeldagse TV'ene ble det. Men det dreier seg om uhorvelig mange timers "halveringstid", og lenge før man merker noe til det, har teknologien gått framover, og man (de fleste) har kjøpt seg en ny TV for lengst. Det snakkes om kontinuerlig bruk i 24 timer i døgnet i 5 år, eller noe sånt, før man kan såvidt kan begynne å ane en forskjell, har jeg lest et sted. Ikke noe å bekymre seg for det heller da, med andre ord. Når det gjelder lydkvalitet, så er det vel ingen flat-TVer som er noe å juble for. Panasonic er ikke noe unntak. Det fungerer ok til daglig bruk, men skal man se mange konsertfilmer/opptak, e.l., så er vel et eksternt anlegg påkrevet. Ellers vil jeg bare henvise til den fremragende nettsiden Flatpanels.dk. På denne danske siden får man greie på alt man behøver, og mer til, samt en rekke inngående tester av de mest interresante TV'er og PC-skjermer på markedet. Endret 2. desember 2010 av thomit Lenke til kommentar
odds0ck Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Takk for kjempebra og utfyllende svar. Nå har jeg også oppdaget at det finnes en Panasonic TX-P42GT20, som skiller seg fra G20 først og fremst i at den har 3D-støtte. Det er jo litt interessant, men jeg tror kanskje ikke det blir så veldig aktuelt med utstrakt 3D-bruk, så da spørs det nok om jeg ikke må gå for en G20 på 50 tommer til 8995 kr. Liker prisutviklinga som har vært på TV-er de siste par åra, må jeg si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå