Boneraw Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Hei! Har tenkt å bygge meg ny studio PC, hovedsaklig for bruk i Pro Tools 9. Har da satt sammen noe som jeg mener kan funke. Noen som har noen innspill? Billigere alternativer/utbedringer e.l? Krav: -Må kunne operere med minst 2 skjermer samtidig -Mye og god ram, skal bruke mye vst/plugins++ -Må tåle lang oppetid, skal stå på lenge av gangen. -Har planer om "middels" oc. -PC'en skal være så stille som mulig, uten å gå altfor mye utover ytelsen. Forslag til forbedringer? -Intel plattform. Se her: Min lenke Pft Boneraw Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Her var det dødt gitt, ikke noen som har noe å komme med? Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg har ikke hørt om programvaren du bruker, og kan derfor ikke si noe om hvor mye den krever, men det er et par ting jeg kan si om oppsettet ditt: HAF X er et veldig godt kabinett, men egner seg dårlig for en støysvak PC. Fokuset er lagt på best mulig kjøling i stedet for minst mulig støy. Eksempel på gode kabinetter for en støysvak PC er Fractal Design Define, Antec Performance One og =1500&pricerange[high]=2000&pg-q=corsair"]Corsair 700D/800D. 850W PSU er en tanke overkill til det oppsettet. Du klarer deg lenge med 500W. Ønsker du en god og stabil PSU og vil ha en del å gå på, er den billigste modellen i HX-serien til Corsair (650W) mer enn nok. Jeg vet ikke helt hvorfor du har valgt to harddisker på 500GB. Hvis du er sikker på at 1TB er nok og du behøver RAID for bedre ytelse er det sikkert greit. Hvis ikke får du en 2TB-fisk til samme prisen som de to du har valgt. Vær også oppmerksom på at disker på 7200 RPM kan støye en del. Du nevner ikke spill som bruksområde og hvis ikke programvaren din kan GPU-akselereres kan du med fordel kjøpe et billigere, vifteløst grafikkort, bare forsikre deg om at det har det nødvendige av utganger. Radeon 5000 er bra i så måte. Eksta vifter og viftekontroller skal jeg ikke kommentre for mye da det er veldig avhengig av kabinett, men HAF X har da det meste installert fra før? Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) 2TB-fisk Hah! Engang fanget jeg en fisk som var minst 3 TB ... mellom øya! Endret 30. november 2010 av angry_norwegian Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Takk for svar! Ja, jeg tenkte at i og med at viftene er såpass store så vil ikke det støye så mye. Er ikke det helt riktig? Så da er 700D et bedre valg? Store forskjeller (annet enn pris) på Fractal D3 og 700D? Ser det, ja tror jeg går får hx750 ettersom den er billigere enn 650 for tiden Harddiskene må være akkurat den typen, skal ikke kjøre raid men ha de til forskjellige ting. En til audio files og en til samples Også skal jeg kjøre OS på ssd'en. Takk for svar! Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 2TB-fisk Hah! Engang fanget jeg en fisk som var minst 3 TB ... mellom øya! Ja, det er ganske sykt hvor store fiskene har blitt siden vi var barn. Husker da jeg var tolv år og en 20GB-fisk var stort. Nå merker jeg ikke en gang 20GB på stanga. Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Det er helt riktig at mange, store vifter støyer mer enn noen få små vifter. Men det betyr ikke at det blir stillere av å bruke mange flere vifter enn det som strengt tatt er nødvendig for et normalt oppsett. Det er faktisk mye bedre med tanke på støy å ikke bruke flere vifter enn nødvendig, og støyisolere så godt som mulig der det ikke er vifter. Det er dette som er fokus i de kabinettene jeg nevnte, og de er derfor bedre for en stille-PC. Når det er sagt kan dårlig kabinettkjøring føre til mer støy da CPU- og GPU-viften må jobbe mer for å kompensere. Men når du har valgt en så god CPU-kjøler i tillegg til et støysvakt skjermkort er ikke det et problem med noen av de nevnte kabinettene. Corsair 700D er større enn Define R2 og er litt annerledes innredet. Det har også litt mer eksotisk materialvalg og er generelt mer påkostet. Det er en favoritt blant entusiaster blant annet fordi det er veldig godt egnet til vannkjøling. HW.no har anmeldt alle kabinettene jeg har nevnt, du kan jo ta en kikk på noen av dem. Noe jeg glemte å nevne i den forrige posten er at at jeg anbefaler deg å sammenligne prisene hos forskjellige nettbutikker. Sett opp en liste i prisguide og se hvor det er billigst, det kan godt være at det er en god del å spare. Endret 30. november 2010 av Dauemannen Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 ja, det virker veldig logisk (i forhold til kabinettkjølingen sånn generelt, at det ikke går utover cpu og skjermkort ) Jo, takk for hjelpen da får vi se hva det blir. Men apropos minnebrikkene, er disse tilstrekkelig eller burde jeg gå for en lavere casL? (Dominator brikkene er vel ikke aktuelle i og med at det ikke går sammen med Noctua kjøleren?) -B Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Mindre forsinkelse er jo alltid bedre, men det er sjeldent spesielt mye ytelse å hente på raskere minne. Det settet du har valgt bør holde fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå