Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høye "lever-verdier" av alkohol - Skadelig?

Gjest Storforbruker

Anbefalte innlegg

Gjest Storforbruker

Hei. Jeg drikker mye alkohol og har tatt noen lever-prøver, da jeg er interessert i å se hvilken tilstand levra mi er i. Sist jeg tok en slik prøve så hadde jeg 2,4 i "verdi". En normal verdi skal ligge på mellom 0,2 og 0,8 ifølge legen.

Jeg tok en prøve for 1 måned siden, og da sa legen: "du har en leverprøve som ikke ser så bra ut".

Jeg får snart vite resultatet av den også. Regner med at det er for høy "verdi" siden den ikke så bra ut.

Hvor skadelig er det EGENTLIG å ha høye "verdier" i levra pga. alkohol?

Er en kar på 19 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg drikker mye alkohol og har tatt noen lever-prøver, da jeg er interessert i å se hvilken tilstand levra mi er i. Sist jeg tok en slik prøve så hadde jeg 2,4 i "verdi". En normal verdi skal ligge på mellom 0,2 og 0,8 ifølge legen.

Jeg tok en prøve for 1 måned siden, og da sa legen: "du har en leverprøve som ikke ser så bra ut".

Jeg får snart vite resultatet av den også. Regner med at det er for høy "verdi" siden den ikke så bra ut.

Hvor skadelig er det EGENTLIG å ha høye "verdier" i levra pga. alkohol?

Er en kar på 19 år.

Spør heller deg selv; hvor skadelig er det å være uten lever om ti år? Det er nemlig det du legger opp til.

På en skala fra en til ti? I en alder av nitten? 10/10

Endret av indiska
Lenke til kommentar

Alkohol er svært belastene for leveren og ved så høye leverprøver i en alder av bare 19 år så ville i alle fall jeg tenkt meg om to ganger før jeg hadde forsatt å drikke alkohol. Anbefaler deg å søke hjelp for dette og bygge opp leveren din med gode tilskudd som f.eks maritistel.

Leveren er et helt essensielt organ og den skal du ha resten av livet ditt.

Lenke til kommentar

Det flotte med leveren er at du kan "ødelegge" 2/3 deler av den, og så bygge den opp helt igjen. Det går nok bra, og det skal mye alkohol over mange mange år før du virkelig har ødelagt den. Hadde jeg vært deg ville jeg begrenset alkohol forbruket(ikke kutte det ut, må jo ha noe gøy også?) holde meg unna smertestillende/andre stoffer som påvirker levra negativt og ta mariatistel før og etter alkohol inntaket. Du kan også supplemere med omega 3 som bra for levra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...