Gå til innhold

Trenger hjelp til bilderedigering likt dette (link medfølger)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg kan redigere bildet mitt som det nest nederste bildet her?

Alt. Dusheten, fargene, magien. Siden jeg ser fler har spurt om slikt tidligere og ikke fått svar, spør jeg rett og slett her.

Har prøvd flere ganger å Google, men er ikke helt enkelt når man ikke vet hva man søker etter. Bruker PS CS4. Jeg vet folk har nevnt at man skal bruke curves osv, men nå mener jeg at jeg trenger hjelp til hvordan jeg eksakt skal gjøre det. Jeg leker meg i curves, og det blir IKKE slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lastet ned en slik action, eller fler, faktisk. Men aldri fått noe såpass vakkert resultat. Men blir vel sikkert bedre om jeg gjør det på egenhånd ja.

Tar så klart veldig gjerne imot flere tips om noen har det!

Endret av Huldriel
Lenke til kommentar

Hei. Som nevnt ser det ut som det er flere teknikker som er brukt her, men siden ingen har komt med noen konkrete framgangsmåter prøver jeg meg (registrerte meg nettopp, siden eksamenslesing og søvn er oppskrytt :p). Brukte ett av mine egne bilder å prøve på. Du kan laste ned en liten crop av PSD-filen her: http://dl.dropbox.com/u/4937238/eksempelting.psd (er klar over at det kanskje ikke ser ut som resultatet du er ute etter da utgangspunktet vil ha mye å si for sluttproduktet, men framgangsmåten beskrevet under skal forhåpentligvis kunne gi deg bedre resultater enn det jeg fikk til på 5 minutter om du tar deg litt tid, hvis ikke har du uansett kanskje lært noen nye nyttige triks :)

Det første jeg gjorde var å opprette et gradient map justeringslag og satt blendig mode til screen. Jeg brukte en mørk lilla i på venstresiden og en halvmørk knall grønnfarge på høyresiden, men du må selv leke deg litt rundt for å finne passende farger, såklart.

Videre opprettet jeg et levels justeringslag hvor jeg ønsket å "komprimere svarttonene" i bildet. Her justerte jeg den mørke delen av histogrammet ca 30%ish mot sentrum på den øverste slideren, og 20%ish på den nedre slideren. Dette gjør at bildet mister mye informasjon i skyggepartiene (kan ofte se kult ut i svart/hvitt bilder).

Etter dette lagte jeg en slak S-kurve i den røde kanalen på et curves justeringslag.

Nytt levels justeringslag. I den røde kanalen: samme metode som når jeg komprimerte svartnivået, bare å prøve seg fram. Dette vil gi en lillaish tint i de mørke partiene til bildet. I den grønne kanalen: dytta de mørke partiene 5ish% mot midten.

Nest sist lagte jeg et hue/saturation justeringslag hvor jeg senket fargemetningen med rundt 15% i master, og +15 saturation, -8 hue, i den røde kanalen.

Heelt til slutt "burna" jeg leppene pittelitt. CTRL+SHIFT+N -> mode: soft ligt, fill with 50& gray -> tegn med svart brush på 5ish% opacity.

God natt! :)

Jostein R.

Hei!

Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg kan redigere bildet mitt som det nest nederste bildet her?

Alt. Dusheten, fargene, magien. Siden jeg ser fler har spurt om slikt tidligere og ikke fått svar, spør jeg rett og slett her.

Har prøvd flere ganger å Google, men er ikke helt enkelt når man ikke vet hva man søker etter. Bruker PS CS4. Jeg vet folk har nevnt at man skal bruke curves osv, men nå mener jeg at jeg trenger hjelp til hvordan jeg eksakt skal gjøre det. Jeg leker meg i curves, og det blir IKKE slik.

Lenke til kommentar

Tusen takk til dere begge! :)

Skal prøve ut det du hadde gjort der josteinr

Har forresten nå lest litt rundt, og lurer faktisk på om hun rett og slett bare har lastet ned forskjellige Bokeh Textures-pakker. Velger å tro en del bloggere tyr til enkle løsninger. Lagt det på som overlay og tilpasset opacity og farger deretter. For å være helt ærlig, så synes jeg en såpass enkel løsning er helt greit akkurat nå :p

Lenke til kommentar

Har vanskeligheter for å tro at hun har brukt noen teksturer der (hvis det er det aller siste bilde det er snakk om, ser at de andre har unaturlig bokeh ja) ettersom det ikke er mye tekstur i bildet :p men du har nok rett ang. bloggere som bruker enkle snarveier osv.

Vil uansett anbefale å lære photoshop på egenhånd og ikke bli avhengig av actions, plug-ins osv som andre har laget. Etter en stund vil du lett kunne emulere andre sine effekter ettersom du vet hvilke metoder som skal til for å få til de effektene. Det er da det begynner å bli kjekt og ikke minst, mindre frustrerende å bruke PS :p Et tips er hvis du fks. finner en action du liker, så kan du heller gå gjennom den steg for steg og lære deg den utenom, i de fleste tilfeller er det ganske simple metoder som brukes (curves, levels high-pass osv), og du vil selvfølgelig ha mye større kontroll og mulighet til å tilpasse de dine egne bilder, om du gjør det selv :)

Den eneste plug-inen jeg er "avhengig" av er Imagenomic Portraiture, som er helt fantastisk på å jevne ut huden og samtidig bevare teksturen slik at det ikke ser unaturlig ut :)

Edit: forresten! bokeh'en på de bildene er ganske lett å få til om du finner et bilde av bokeh på nettet, plasserer det over bildet og velger screen som blend mode, bakgrunnen bør være så mørk som mulig for å unngå å påvirke hele bildet (helst helt svart).

Endret av josteinr
Lenke til kommentar

Det var snakk om nest siste bilde ;)

Og det er jo så og si det samme som det du har skrevet nederst jeg også mente, bortsett fra på tutorialen jeg så brukte de overlay :) Screen ble jo mye bedre (som du skjønner har jeg ikke peiling på PS eller blending modes osv). Og hele poenget var å få bildet så likt som hennes nests nederste, unaturlig eller ei :)

Ja, jeg er helt for at man skal gjøre ting på egenhånd. Hadde det vært snakk om seriøs bilderedigering så hadde jeg også valgt det, men for mange bilder på enten Facebook eller en blogg så er jeg ofte for en rask løsning :)

Endret av Huldriel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...