Gå til innhold

Noen GODE proteinrike billige småretter til lunsj?

Anbefalte innlegg

Du er jo KongKake, du skal ikke ha noen sunn livsstil!

Ja, ref. til det fantastiske innlegget skrever over her. Bruk nøtter! Mal mandler til mel, f.eks. Havremel har vel litt mer proteiner enn hvete, vet jeg. Har aldri prøvd å bake med det selv, dessverre; Så noen "first-hand experience" kan jeg ikke gi deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er jo KongKake, du skal ikke ha noen sunn livsstil!

Ja, ref. til det fantastiske innlegget skrever over her. Bruk nøtter! Mal mandler til mel, f.eks. Havremel har vel litt mer proteiner enn hvete, vet jeg. Har aldri prøvd å bake med det selv, dessverre; Så noen "first-hand experience" kan jeg ikke gi deg.

Tja, foreløpig har jeg levd opp til navnet, selv om jeg prøver å holde meg sunn. :p

Men siden jeg trener styrke, og vil få vekk litt ølvom har jeg lyst til å legge om livsstilen litt. Siden resten av familien ikke er med på det, så blir det til å gjøre det på en overkommelig måte, som f. eks å bake meg rundstykker der proteinet erstatter karbohydrater. Takk for tipset om nøtter og slik, det skal prøves ut. :) Scones med havre kan jo være godt, enkelt å lage og om man dropper sukkeret blir det jo ikke så alt for usunt heller. Hvordan er speltmel i forhold til vanlig hvete forreten?

Og kan f. eks melk, smør og slik erstattes med creme fraiche, skyr el?

Lenke til kommentar

Kake er ikke feil.

Kjør på. Om du dropper sukkeret blir det mye bedre med en gang. Havrepannekaker er jo også ganske godt. Speltmel har jeg ingen erfaring med. Jeg har lest at det er nesten som hvete, bare litt mer proteiner. Da vil jeg fortsatt anbefale havre, eller andre kornsorter.

Nå vet jeg ikke hvorfor du ønsker å erstatte slikt, men noe fett bør du jo få i deg uansett. Jeg hadde ikke byttet det ut med noe.

En liten notis: Crème fraîche har like høyt fettinnhold som seterrømme, altså ca 35%. :) Når det er sagt bruker jeg det ofte selv. Kan ikke lage eggerøre uten litt crème fraîche mot slutten.

Lenke til kommentar

Bra forslag :) Kan dra nytte av noe selv her. Må prøve tuna+advokado! 

Lage Guacamole av avakadoen, så kan du tilsette et par skjeier med kesam, hvitløk og ønskelig krydder i den.

Helt SYKT deilig. Guacamole kan brukes til.. Sykt mye. Som smørje, på tacos, som dip, på kjøtt, på kylling, skive og.. Egentlig det meste. Og sunt er det også.

PLeier å gå ca 1 avakado, 1 hvitløksbåt, ca 2 store skjeier med mager kesam og noe godt krydder så holder det til en person.

Masse næring og SYKT godt.

Eneste du gjør er å hakke hvitløken og blande sammen de ingrediensene.. :p

Også ser det utrolig bra ut på tallerkenet.. Friskt og grønt ;)

Desuten er hvitløken god for mange ting. En veldig viktig kilde til antioksidanter og det skal også virke fettforbrennende.

Tipper det er ypperlig til tunfisken, siden tunfisken er så tørr og guacamolen er ganske rik og frisk.

Kesam i tunfisken gjør også susen mot den tørre konsistansen i tunfisken.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Det er ikke alle proteinkilder som er like gode. Det er er fordi de ikke er helt fullverdige proteiner, dvs at de ikke inneholder alle aminosyrene som trengs. Dette gjelder blant annet kornvarer (speltmel, havregryn osv). Meieriprodukter, egg og kjøtt er det som ligger høyest på den lista. Jeg veit at War sitter på en liten tabell som viser de beste kildene til protein. Derfor teller ikke jeg proteiner fra havregryn og nøtter etc. Tar det heller som en bonus :)

Lenke til kommentar

Må ha denne tråden i mine innlegg! :) Skal legge om til en sunnere livsstil etter nyttår, og da er det jo greit med noen tips.

EDIT: Er det forresten mulig å lage rundstykker, scones el. med masse proteiner? Noe man kan bruke istedenfor melk, mel ol?

Sjekk ut mandelmel (lavkarbo) og bokhvetemel (sunnere alternativ til hvetemel), bytte ut deler av melet med proteinpulver. Det finnes nok noen oppskrifter på sånne typer synne brød/rundstykker rundt om på nettet.

Fant fram et par stykker til deg her:

Esekielbrød

Mandelbrød

Lenke til kommentar

Jeg bruker rosa himalayasalt på all mat! Masse mineraler. Også pleier jeg å bruke sitronpepper og noe hvitløkskrydder, grillkrydder og oregano...

Men som skrevet over her, tunfisk er enda bedre med selvlaget guacamole!

Evt guacamole med noe kjøtt

Endret av boxxx
Lenke til kommentar

Sitronpepper egner seg spesielt godt til sjømat. Laks og fisk generelt, men ellers helt greit til annet sjømat.. :)

Ville droppet hvitløkskrydder og heller satset på en halv hvitløksbåt, finhakket istedenfor. Mye emr aroma og bedre smak :)

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Tunfisksalat syns jeg personlig er konge, men for guds skyld, VASK SALATEN! ALLTID VASK SALATEN DIN! Forrige gang fant jeg et tusenben og flere insekter i salaten min, og jeg finner ALLTID noen få krypdyr/insekter. Eller evt. kjøp ferdigvasket salat.

Om du liker havregrøt er dette også konge. Husk isåfall å velge nøkkelhull produkter (klarert som de beste produktene av mattilsynet eller noe sånt).

Endret av Narsissisten
Lenke til kommentar

Hmm, takk for tipset, skal se mer på det etter nyttår når nyttårsforsettet mitt trer i kraft. :)

Husk å ikke spis helt dritt fram til nyttåret da, så du ikke opplever en sjokkforandring. Dette kan bli vanskelig å forholde seg til og er ofte urealistisk. Skader ikke å begynne å se på det allerede nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...