Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få epilepsi?

NeEeO

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg bare lurte på hvordan man får epilepsi.

Epilepsi skyldes at hjernen ikke fungerer som den skal, som regel at det oppstår anfall der det skjer en større, ufrivillig og ukontrollert utladning av aktivitet i hjernen. Det er ulike typer epilepsi gradert etter hvor kraftige anfallene er.

Epilepsi kan oppstå etter skader eller sykdom i hjernen.

Mvh

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, vil ikke ha epilepsi lol. Kan man få epilepsi ved å sitte mye bak skjermen?

Det kan du ikke, men hvis du alt har epilepsi så kan det utløse et epileptisk anfall. Alle synsinntrykk som flimrer kan utløse anfall.

De fleste med epilepsi lever helt vanlige liv med epilepsien sin.

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Mia87**

Absolutt alle mennesker kan få et epileptisk anfall. Men du får ikke selve diagnosen

epilepsi før du har hatt minst to anfall.

Ting som kan utløse anfall er:

- strobelys (slike intense lys de har på diskoteker)

- stress

- lite søvn

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som allerede nevnt, kan alle mennesker få et epileptisk anfall. Diagnosen epilepsi pleier vanligvis ikke stilles før man har ett eller flere uprovoserte anfall. MAO epilepsi er både en egen diagnose og navn på en type anfall du kan provosere fram.

Takk, var det jeg lurte på ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et såkalt "grand-mal anfall", som er den anfallstypen de fleste forbinder med epilepsi, arter seg stort sett ganske dramatisk. Du detter om med store kramper, bevisstløs og skremmer sett alle rundt deg, selv om de for det meste ikke er farlig i det hele tatt. Personen som har anfallet husker ingenting av dette, og faller ofte i dyp søvn rett etter at anfallet har gått over. Ingenting å trakte etter med andre ord ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

De siste årene har to unge bekjente av meg dødd av epileptiske anfall, ikke av selve anfallet men ved å svelge tunga/drukne i badekaret. Så for meg virker epilepsi som en farlig sykdom, selv om anfallene direkte ikke er dødelige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De siste årene har to unge bekjente av meg dødd av epileptiske anfall, ikke av selve anfallet men ved å svelge tunga/drukne i badekaret. Så for meg virker epilepsi som en farlig sykdom, selv om anfallene direkte ikke er dødelige.

leit når sånt skjer.

hvordan er det mulig å svelge tunga :o

• Liker 1
Lenke til kommentar

Under et anfall, stanser man å puste uansett, så om tungen blokkerer en periode, er irrelevant. Er en gammel myte som gikk ut på at man skulle putte noe mellom tennene på dem som hadde anfall, slik at de ikke skulle svelge tunga. Når noen dør av et anfall, er det som regel av "status epilepticus" som betegner anfall som glir over i nye anfall uten pause, slik at hjernen ikke får oksygen. Dette er sjeldent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Under et anfall, stanser man å puste uansett, så om tungen blokkerer en periode, er irrelevant.

Hvor har du dette fra? Om man stanser å puste i både 1, 2, 3, 4 og 5 minutter, så ligger en dårlig an.

Men at man som regel ikke puster normalt, er noe helt annet. Hyperventilering er veldig vanlig.

Til dags dato har jeg ikke observert et eneste epileptisk anfall, hverken egne eller andres, hvor en har sluttet å puste gjennom hele anfallet. Korte perioder med pustestans (10-15 sekunder) i løpet av et anfall.

Postet av anonym: e606486e02edcf54ab443c99d9852c5a

Lenke til kommentar

Under et anfall, stanser man å puste uansett, så om tungen blokkerer en periode, er irrelevant.

Hvor har du dette fra? Om man stanser å puste i både 1, 2, 3, 4 og 5 minutter, så ligger en dårlig an.

Men at man som regel ikke puster normalt, er noe helt annet. Hyperventilering er veldig vanlig.

Til dags dato har jeg ikke observert et eneste epileptisk anfall, hverken egne eller andres, hvor en har sluttet å puste gjennom hele anfallet. Korte perioder med pustestans (10-15 sekunder) i løpet av et anfall.

Postet av anonym: e606486e02edcf54ab443c99d9852c5a

Under et GTK-anfall(Generalisert-tonisk-klonisk)l slutter man som oftest å puste i den toniske fasen; man ser det ofte ved at pasienten blir cyanotisk(blek + blålige lepper). Denne fasen er relativt kort(20 sek), så jeg ser at mitt tidligere utsagn var noe upresist.

Lenke til kommentar

Her ser jeg det stod mye forskjellig om epilepsi, noe stemmer og noe stemmer ikke. Så jeg skal prøve å oppklare litt:

Epileptiske anfall oppstår som følge av en forbigående funksjonsforstyrrelse i hjernen, der det sendes ukontrollerte hjernesignaler. Hva som skjer når du får et anfall er helt avhengig av hvor i hjernen den ”epileptiske aktiviteten” foregår. Det finnes et 40-talls ulike epileptiske anfall, fra kortere sanseopplevelser der man fortsatt er ved bevissthet til store krampeanfall der man er bevisstløs. Mange tror at krampeanfall, kalt GTK(på 80-tallet grand-mal) er de vanligste anfallene, men dette er feil. Det er langt vanligere å ha mindre dramatiske anfall enn dette.

Å ha epilepsi betyr egentlig bare at man har større sjanse for å få epileptiske anfall, og ca 1 % av befolkningen i Norge har denne diagnosen. De som bare får ett epileptisk anfall i løpet av livet, vil derfor ikke få diagnosen. I de fleste tilfellene, vet vi faktisk ikke hvorfor personer har epilepsi, selv etter grundige undersøkelser. Ca 50 % av de som har epilepsi har en ukjent grunn og hos resten kan det skyldes en skade, sykdom eller misdannelse på hjernen. Vi vet derimot at genetiske faktorer har en betydning.

Man kan ikke få epilepsi av å for eksempel sitte for lenge foran tv’en eller pc’en, men man kan fremprovosere epileptiske anfall. Det er med andre ord forskjell på hva som er årsaken til epilepsi og hva som fremkaller selve anfallene. Det finnes mange kjente faktorer som utløser anfall. Det kan blant annet være lavt blodsukker, stress, søvnmangel, blinkende lys og mange andre ting. Dette er helt individuelt, og faktisk er det bare 5 % av alle med epilepsi som får utløst anfall av blinkende lys.

Når det gjelder GTK anfall, vil man slutte å puste i den ”toniske” fasen. Dette er en stivhetsfase der som varer i 10-20 sekunder før krampene begynner. Heldigvis går 98 % av disse anfallene over av seg selv og fører faktisk ganske sjelden til alvorlige skader. Dessverre er det allikevel noen som dør hvert år av epilepsi eller epileptiske anfall. Så vidt vi kjenner til er det ingen som har dødd av å svelge tunga si, men det er da andre grunner til dødsfall som f.eks. hjertestans, drukning eller at anfallet ikke går over.

Vi har masse informasjon, dersom det er noen som lurer på noe mer, så det er bare å besøke nettsidene våre eller ringe. De som har lyst kan jo også prøve vår epilepsiquiz på http://www.aftenposten.no/quiz/?searchContent=epilepsi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...