>Jonas< Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 (endret) Er på utkikk etter et nytt startbatteri ettersom det nåværende mest sannsynlig har tatt kvelden etter at det ene invendige lyset av en eller annen grunn ikke har slått seg av, og dermed stått på et par dager. Originalbatteriet i Kangooen er på 70Ah og hadde en startstrøm på 640A, så tanken var å finne noe å nærheten av det. Etter å ha lest noen tester hadde jeg egentlig bestemt meg for et Euroglobe 57285, men den lokale Mekk butikken hadde jo selvfølgelig blitt nedlagt i løpet av høsten fant jeg ut i dag. Nummer to på lista var et tilsvarende Global batteri (samme greia under annet navn), men det viste seg jo at Mekonomen kun hadde Sønnak i butikken, og Global kun på bestilling. Varta Blue dynamic har jo ikke fått allverdens, og prisen for dette var jo noe høyere, 1226,- for det som var passende for min del. Silver dynamic har jo fått en del bedre testresultater, men prisen er jo deretter. Angående Sønnak Superline så ligger det også på tusenlappen for den størrelsen jeg skal ha, men det fikk jo ikke akkurat allverdens gode resultater i testen i Motor for fem år siden. Biltema 802622 (ettersom de ikke har de større på lager her på Gjøvik) er jo også med i kampen om å bli mitt neste startbatteri, og gjorde det jo bedre enn Varta Blue dynamic i Testfakta's test tidligere i år. Det viktigste er jo at batteriet tåler skikkelig kulde bra, spesielt siden jeg står parkert på en fellesplass med lang vei til nærmeste stikkontakt og dårlige utsikter til vedlikeholdslading. Så sånn sett heller jeg mer mot Biltema sitt batteri enn Varta på grunn av pris og nevnte testresultater, men jeg vurderer å ringe Mekk i Brummunddal for å høre om de Euroglobebatteriet inne, for så å ta turen dit. Eller hva med Sønnak? Har det blitt bedre siden testen i 2005? Noen andre batterier til rundt tusenlappen, (maks) 28x19x19 cm og 600A/70Ah å anbefale? Testene jeg har tatt utgangspunkt i: http://www.bema.no/static/file/ns0xq5k36oaxx4xs5kdjn.pdf http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11365.ece/BINARY/393029.pdf Endret 29. november 2010 av >Jonas< Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Jeg har god erfaring med Biltema sine bilbatterier, men Brummendal er nok noen grader kaldere enn her som jeg bor. Biltema, som sikkert er det billigste alternativet, holder nok 4-5 år. Ingen batterier varierer evig. Ei heller bilen din. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Det er riktig som du sier. Er fort noen uker med 20 kalde, og under det, i løpet av vinteren, og når man da ikke har tilgang på strøm og ikke kjører alt for mye er det greit med et batteri man kan stole på. Noen som veit hvilke merker Felleskjøpet forhandler? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Noen som veit hvilke merker Felleskjøpet forhandler? Sønnak. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Er det noen interne batterier som holder orden på klokke og eventuelt andre ting i bilen når startbatteriet er frakoblet, så det ikke bør være frakoblet over lang tid? Eller har det fint lite å si om jeg kobler fra batteriet nå og bilen står uten batteri til i morgen ettermiddag? Ellers så ser det nok ut til å bli Varta på meg, enten E44/E38 (Silver) eller E11/E43 (Blue dynamic). Skiller ca 300,- og med tanke på testresultatene (Silver en god del bedre enn Blue), så spanderer jeg nok på bilen det lille ekstra det koster. Endret 30. november 2010 av >Jonas< Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå