Misoxeny Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Jeg tar Matte R1 og R2 som privatist nå og har lyst å bli dataingeniør. Jeg sjekket poenggrensene for 2010 (http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/10/poenggrenser_vara_hoved_10.html) og ser at man trengte 43.2 poeng for å komme inn på HiB (mens årene før kom alle inn). Jeg lurer på hvilken kø jeg er i, for kravet er lavere i kategorien som heter ORDF, mens i HOVED ORD er den 43.2. Under FOR står det at alle kommer inn. Hvilken poenggrense vil gjelde for meg? (Fullførte videregående med allmenn påbygg). En annen ting jeg lurer på er hva som skjer hvis jeg ikke kommer inn på HiB og ender opp et helt annet sted. Må jeg fullføre alle 3 årene der eller har jeg mulighet for å komme inn på HiB f.eks andre året? Vil helst ikke bo langt uti skauen i 3 år. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Hvis du allerede har fått utstedt et vitnemål, og nå tar opp fag som privatist, så vil du kun søke i ordinærkvoten. Der er det vanligvis høyere poenggrenser, siden alle som søker i primærkvoten også søker i den - i tillegg til at man gjerne sitter på en del ekstra tilleggspoeng når man stiller i kun ordinærkvoten. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Hei Er du sikker på dette? Søkte litt rundt nå nettopp og fant dette: "Primærvitnemålskvoten er for søkere ikke fyller mer enn 21 år i søknadsåret og har et vitnemål der alle fagene er tatt for første gang (uten forbedringer). " Jeg fyller ikke mer enn 21 år, og har vitnemålet jeg fikk etter videregående. Alle fagene er tatt for første gang og uten forbedringer, det eneste er at jeg har tatt realfag i tillegg. Vil ikke jeg søke både i ordinær og primær? Endret 30. november 2010 av DoffenPHP Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Hvis du får utstedt et nytt vitnemål, så søker du ikke lenger i primærkvoten. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Har du kilder på det? Sier ikke at det ikke stemmer, men kan bare ikke finne det noen steder. Leste her: http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_opptak/kvotar/forstegongsvitnemal-kvote og det er ingenting som sier at jeg ikke kan søke i primærkvoten fordi jeg har tatt realfag etter vgs. Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 En annen ting jeg lurer på er hva som skjer hvis jeg ikke kommer inn på HiB og ender opp et helt annet sted. Må jeg fullføre alle 3 årene der eller har jeg mulighet for å komme inn på HiB f.eks andre året? Vil helst ikke bo langt uti skauen i 3 år. Nei, du kan bytte underveis, hvertfall vet jeg om noen som har gjort det. Hvis du går på 5-årig master kan det selvfølgelig bli problemer om du vil bytte, men for bachelor regner jeg med det går fint. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Har du kilder på det? Sier ikke at det ikke stemmer, men kan bare ikke finne det noen steder. Leste her: http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_opptak/kvotar/forstegongsvitnemal-kvote og det er ingenting som sier at jeg ikke kan søke i primærkvoten fordi jeg har tatt realfag etter vgs. Primærkvoten er også kjent som "førstegangsvitnemålskvoten", så det sier seg selv at man må ha et førstegangsvitnemål for å konkurrere i den. Hvis du får utstedt et nytt vitnemål, så har du ikke lenger et førstegangsvitnemål. "Ein elev kan berre få førstegongsvitnemål ein gong, bortsett frå ved endring av karakter(ar) etter klage." http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_opptak/kvotar/forstegongsvitnemal-kvote/index.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå