Gå til innhold

[Løst] Høyfrekvent pipelyd

Anbefalte innlegg

Hei

Noen dager siden så begynte stasjonær pc'en å lage irriterende høyfrekvente lyder... Blir gal av den lyden :/

Er det noen som har hatt dette problemet før?

Jeg kan ikke finne ut hvor lyden kommer fra, men tror det er enten PSU'en eller hovedkortet... hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har også hatt høyfrekvente pipelyder i nesten et år. Når jeg nå byttet hovedkort, cpu og minnne fortsatte lyden. I tillegg var maskinen ustabil. Jeg byttet strømforsyning og lyden ble borte.. Jeg hadde en Mist 650 Watt PSU. Tidligere versjoner av denne er kjent for denne typen feil. Dårlige kondensatorer. Jeg tipper dette er problemet dit..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg hatt hovedkortet inne på rep... de fant ingen feil.

Så da kjøpte jeg en ny PSU, men det hjalp ikke noe... lyden er der fortsatt :/

Mitt hovedkort er et Asus Rampage Gene II og jeg trykket på en knapp bakpå (en reset knapp tror jeg) og da hørtes det veldig ut som om lyden faktisk kommer fra nettopp hovedkortet.

Sorry om det er mye skriveleif (ikke beste karaktern i norsk akkurat) hehe...

Er så lei av å ha problemer med denne PC'en :/

Lenke til kommentar

Har vært borti høyfrekvent piping mange ganger, som regel kom det fra CPU`en.

En eller to ganger var det ei vifte som tok kvelden, hjullageret på vifta sa god natt.. :)

Jeg skulle "testet" CPU'en tidligere, jeg prøvde å starte opp pc'en uten cpu og da var det ingen lyd... er det mulig at det er CPU'en som er defekt?

Prøvde også med avkoblet CPU vifte, fortsatt lyd.

Btw så testet MPX hovedkortet mitt med en annen I7 og de fant ingen feil da.

Endret av aBaDmAn91
Lenke til kommentar

Saken er slik at slike hylelyder er avhengig av hardware og annet så om de bare tester en del så er det ikke mulig at de klarer å fremprovosere symptomene.

Men får de hele maskinen så er lyden konsistent i allefall.

Oftest er det spoler i PSU som limet har sluppet eller er dårlig limt som så forårsaker "coil noise".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...