TheRocky Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Hei folkens Imorgen har jeg engelsk tentamen, grammatikk test og skrive stil. Grammatikk testen klarer jeg fint, men det er stilen jeg sliter med. Jeg vet altså bare ikke hva jeg skal skrive om. Det står helt still, kommer ikke på noe. Vi får selvsagt ett tema å skrive om, men uansett så sitter det helt stille for meg. Sånn var det iallfall ifjor. Nå vil jeg forbedre meg på karakterene. Er det noen som har tips om hvordan man får bedre fantasi, altså hva man skal skrive om? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Skriv om fag istedet for å skrive en historie. Da får du i tillegg vist hva du kan. En typisk oppgave kan være at du skriver om britisk historie, skolesystemet, forskjeller mellom styresett Norge - Engelskspråklig land. Eller du kan skrive om et band du liker etc, alt som måtte passe med oppgaven. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Skriv om fag istedet for å skrive en historie. Da får du i tillegg vist hva du kan. En typisk oppgave kan være at du skriver om britisk historie, skolesystemet, forskjeller mellom styresett Norge - Engelskspråklig land. Eller du kan skrive om et band du liker etc, alt som måtte passe med oppgaven. du kan ikke bestemme hva du skal skrive om Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Nei selvfølgelig kan du ikke det, men antar du får forskjellige oppgaver å velge mellom ? Du har sikkert også en læreplan som sier hva du skal lære i faget, og det er faglærers oppgave at oppgavene dere får tester om dere har lært det som er spesifisert i læreplanen. Dersom lærer bare gir dere oppgaver som: "Skriv en historie om en hest og en jente", ville jeg tatt opp spørmålet med læreren om hvordan du skal vise at du har lært det du skal lære i følge læreplanen ut fra en slik oppgave. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Nei selvfølgelig kan du ikke det, men antar du får forskjellige oppgaver å velge mellom ? Du har sikkert også en læreplan som sier hva du skal lære i faget, og det er faglærers oppgave at oppgavene dere får tester om dere har lært det som er spesifisert i læreplanen. Dersom lærer bare gir dere oppgaver som: "Skriv en historie om en hest og en jente", ville jeg tatt opp spørmålet med læreren om hvordan du skal vise at du har lært det du skal lære i følge læreplanen ut fra en slik oppgave. Her er det iallfall ikke slik. Du skal skrive en novelle f.eks kjærlighet, mord. Du vet ikke hvilke tema får. Vi skal heller ikke skrive om oppgaver vi har hatt. Du må lage en historie ut av temaet og bruke det du har lært (verb, substantiv, sammentrekning, genetiv, appstrofer, tegnesetting osv. ) Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Ok, synd du ikke har tatt opp dette problemet før i dag. Siden du har tentamen i morgen. Er lite en kan gjøre med det. Jeg forstår veldig godt at det er vanskelig å skrive en novelle på 4 timer, det er meg bekjent heller ingen forfattere som opererer på den måten. Dvs at de kan skrive en historie på kommando. Greit nok at historien gjerne kommer plutselig, men selve prosessen opp mot historien kan jo vare i dager eller måneder. På lengre sikt synes jeg du skal ta problemene opp med læreren din. Spør om det ikke er mulig å måle din måloppnåelse på en oppgave der du skriver om noe håndfast. Det er jo ikke fantasien din som skal karaktersettes. Du skal lære engelsk, ikke lære å bli en god forfatter. Når det er nevnt er nok det beste trikset å la seg inspirere av andre, de jeg husker som virkelig fikk gode karakterer på denne typen oppgaver hadde sjeldent funnet på historien selv, men tok ideer fra mer eller mindre kjente bøker, filmer, spill osv, og bearbeidet dem. Du trenger ikke finne opp kruttet på nytt når du har tentamen. Du klarer heller ikke det på så kort tid. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Ok, synd du ikke har tatt opp dette problemet før i dag. Siden du har tentamen i morgen. Er lite en kan gjøre med det. Jeg forstår veldig godt at det er vanskelig å skrive en novelle på 4 timer, det er meg bekjent heller ingen forfattere som opererer på den måten. Dvs at de kan skrive en historie på kommando. Greit nok at historien gjerne kommer plutselig, men selve prosessen opp mot historien kan jo vare i dager eller måneder. På lengre sikt synes jeg du skal ta problemene opp med læreren din. Spør om det ikke er mulig å måle din måloppnåelse på en oppgave der du skriver om noe håndfast. Det er jo ikke fantasien din som skal karaktersettes. Du skal lære engelsk, ikke lære å bli en god forfatter. Når det er nevnt er nok det beste trikset å la seg inspirere av andre, de jeg husker som virkelig fikk gode karakterer på denne typen oppgaver hadde sjeldent funnet på historien selv, men tok ideer fra mer eller mindre kjente bøker, filmer, spill osv, og bearbeidet dem. Du trenger ikke finne opp kruttet på nytt når du har tentamen. Du klarer heller ikke det på så kort tid. Takk for svar Skal nok skrive fra en film, bok osv som du sier. Håper det går bra imorgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå