canada Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Hei du som gidder å lese. Jeg har hatt problemer med betalingsanmerkninger og trekk i lønn, men nå er jeg kvitt all gjeld og betalingsanmerkninger. Det føles godt, bortsett fra at jeg sliter med å få boliglån, har allerede blitt avvist i Postbanken, men har hørt at de er strenge. Leser jo mange plasser at en får en ny sjanse når betalingsanmerkningene er borte, men det virker ikke helt sånn. Noen som har tips om hvordan en kan gå frem for å få boliglån? Eventuelt om det finnes noen banker som er enklere å få lån i enn andre. På forhånd takk for alle svar. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Etter at du har betalt alle kreditorene dine så skal betalingsanmerkningene bli borte. Det høres mao som du har igjen en eller to? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Det kan være en fordel om du prøver i banker som du ikke har hatt anmerkninger eller betalingsprolemer mot. Selv om betalingsanmerkninger blir sletter når gjelden er betalt, så har som regel den banken du har hatt problemer med et internt register hvor "problemkunder" står. Disse blir får da en lavere kreditrating og dermed får det vanskeligere å få lån. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Still deg selv spørsmålene: Jeg låner et beløp med nedbetaling over x år. Kan jeg betjene lånet med den inntekten forrige skatteligning oppgir? Kan jeg betjene lånet hvis renten øker med 1-2% Hva har jeg i egenkapital? Hva er øvrige utgifter på boligen (husleie, kommunale avgifter, skatt, strøm, etc etc)?" Lenke til kommentar
canada Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Takk for svar! Jeg ble avvist i Postbanken fordi vi ikke hadde vært kunder der før og de mente det var ille at jeg hadde hatt forbrukslån. Alle anmerkninger er nå borte, men det er tydeligvis vankskelig å få lån uansett Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Bare prøv mange banker. Du får sikkert tilbud hos flere av dem. Er ingen vits å gi opp selv om du fikk avslag fra Postbanken Du får sannsynligvis helt forskjellige tilbud også. Jeg fikk tilbud om lån fra 750k helt opp til 2 millioner i forskjellige banker. Den ene mente jeg bare ville klare 750k, en annen mente 2mill ville ikek være noe problem. Heldigvis kosta boligen min bare 650k så jeg slapp å låne meg oppunder ørene, da. Lenke til kommentar
canada Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Hei Bytex! Flott å få litt oppmuntring slik at man ikke gir opp. Skal i møte med Dnb og Nordea i løpet av få dager, håper de er mer velvillige Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 En grei måte å teste seg selv på om man klarer et boliglån er å se hvor mye du klarer å spare i måneden. Hvis du pr dags dato har 0kr i sparepenger så er det et hint om at du kanskje burde tenke deg om 2 ganger før du tar opp et huslån. Lenke til kommentar
canada Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Har samboer som sparer masse. Jeg har ikke klart å spare noe nå siden jeg har betalt alt jeg kan på dyr gjeld den siste tiden, men siden jeg nå er kvitt alt så har vi fått felles økonomi og ifølge vårt budsjett kan vi spare ihvertfall 5000 hver måned etter alle utgifter er betalt. Så vi skal fint takle et boliglån men det ser jo vanskelig ut å få det. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Hva har dere i egenkapital? Hvor mye koster boligen? Hva er fellesgjeld? Hva er månedlige faste utgifter? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 (endret) Du har jo alltids førstehjemslån, men det er færre banker som gir ut det uten egenkapital nå enn når jeg søkte. Og jeg har såklart en greit betalt fastjobb. Trengte ikke noe møte, jeg fylte ut lånesøknader på nettsiden til bankene, med hvor mye jeg tjener og telefonnummeret mitt, så tok DnB kontakt innen 10 minutter og der endte jeg med lån iløpet av en kjapp samtale. Jeg har 100% førstehjemslån og betaler 3000 i mnd. På 610k. Endret 29. november 2010 av Bytex Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Har samboer som sparer masse. Jeg har ikke klart å spare noe nå siden jeg har betalt alt jeg kan på dyr gjeld den siste tiden, men siden jeg nå er kvitt alt så har vi fått felles økonomi og ifølge vårt budsjett kan vi spare ihvertfall 5000 hver måned etter alle utgifter er betalt. Så vi skal fint takle et boliglån men det ser jo vanskelig ut å få det. Å betale ned på gjeld kan du sette i kategorien "spare". Så, det du skal se på er hvor mye penger du brukte på å håndtere gjeld før du ble gjeldfri. Å betale ned på forbruksgjeld må være den mest lukrative sparingen som finnes*, det blir som å få 20% garantert rente noe ingen spareformer kan slå. *Å ta opp forbrukslån er "bedre", men på den andre enden av skalaen. Lenke til kommentar
canada Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Vi har ingen egenkapital nå, vi har bare bufferkonto, men istedenfor egenkapital får vi hjelp av foreldre med pant i bolig. Problemet akkurat nå er ikke å ha råd til å betale boliglån, men å få et boliglån på grunn av min tidligere kreditthistorie. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Heh, det virker for meg som om det er et problem du har skapt deg oppi hodet ditt. Spesielt når du opplyser om at Postbanken nektet deg lån pga kundestatus og tidligere forbrukslån, de sa mao. ikke noe om kreditthistorien din, eller? Da med tanke på at som tidligere nevt, betalingsanmerkninger blir fjernet når en har gjort opp for seg. Endret 30. november 2010 av trollhatt Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Jeg hadde 0,- i egenkapital PLUSS studielån på ca 150.000,- da jeg og dama søkte på huslån, tok èn telefon til DnBNor (hadde ikke kundeforhold med dem før huslånet) og fikk lånegaranti over telefonen på litt over 2 mill, med forbehold om at de opplysningene jeg fortalte dem var korrekte, dvs inntekt, utgifter osv.. Dette var dog noen uker før den nye regelen om egenkapital kom, så vi fikk 100% finansiering fra banken. To måneder etterpå flyttet vi inn i drømmeleiligheten vår Det er bare å spørre flere banker, du får lån du som alle andre. Edit: Kom på en ting; da jeg var yngre hadde jeg PostBanken som sparebank/bruksbank og forlot banken etter ett års tid pga elendig kundebehandling. Om dette gjelder pr. i dag vet jeg ingenting om, men slik som jeg ser det har du ikke noe å være skuffet over selv om du ikke fikk lån fra dem. Det er mange andre å velge mellom. Endret 30. november 2010 av XanderZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå