Gå til innhold

Avslørte svindel på Facebook

Anbefalte innlegg

I går kveld kom jeg over en "konkurranse" på Facebook der IKEA og H&M's varemerker ble misbrukt i et forsøk på svindel. I denne "konkurransen" kunne alle som deltok, "vinne" premie, noe som fikk min alarmklokke til å ringe. Det virket for godt til å være sant, tenkte jeg. Når saker og ting virker for godt til å være sant, så er det nettopp svindel. Det skal man ha som en generell regel før man gir seg i kast med alle konkurranser som florerer på internett. Jeg la også merke til at hele "konkurransen" virket hjemmesnekra ut med en blanding av norsk og dansk. Jeg kunne ikke la være å humre og le for meg selv da jeg så det amatørmessige oppsettet og tenkte med meg selv at denne "konkurransen" ikke er utført av noen skandinaviske personer, men helt sikkert personer fra Nigeria eller fra et øst-europeisk land. For å kunne delta, måtte man fylle i et skjema med alle personopplysninger. Konsekvensen kan være alt fra spam og annet dritt på pc'n til id-tyveri der svindlerne bestiller varer i ofrenes navn og at ofrene sitter der med en masse inkassokrav. Tok kontakt med IKEA og de kunne bekrefte at det ikke var de som stod for regien. Sendte melding til H&M, men har ikke fått noen tilbakemelding ennå. Jeg fikk også tipset Økokrim om svindelforsøket. På tross av det amatørmessige oppsettet på "konkurransen" og at "alle vinner premie", var det faktisk nesten 60000 som lot seg lure.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På tross av det amatørmessige oppsettet på "konkurransen" og at "alle vinner premie", var det faktisk nesten 60000 som lot seg lure.

Hvordan vet du det?

Også: Linjeskift, bruk det.

Det var ikke vanskelig å avsløre svindelforsøket. Når hele oppsettet florerer av skrivefeil, så er det avslørende nok i seg selv. Dessuten kunne IKEA bekrefte at det ikke var de som sto bakom...

Lenke til kommentar
På tross av det amatørmessige oppsettet på "konkurransen" og at "alle vinner premie", var det faktisk nesten 60000 som lot seg lure.

Hvordan vet du det?

Det var ikke vanskelig å avsløre svindelforsøket. Når hele oppsettet florerer av skrivefeil, så er det avslørende nok i seg selv. Dessuten kunne IKEA bekrefte at det ikke var de som sto bakom...

Han mente nok hvordan du vet over 60k gikk på.

Uansett, som dicktator sier er man ikke helt klar i toppen om man går på disse greiene.

Om noen har konkurranser er det 99% sikkert at man finner den på nettsiden til den aktuelle bedriften, om man enda ikke har fått med seg hvordan man styrer unna denne typen svindel i 2010 bør man få opp øyne litt.

Har lite sympati med dem som klikker på linker på FB og andre steder uten å være kritisk til kilden og plutselig står der med tom konto.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du det?

Uansett, som dicktator sier er man ikke helt klar i toppen om man går på disse greiene.

Om noen har konkurranser er det 99% sikkert at man finner den på nettsiden til den aktuelle bedriften, om man enda ikke har fått med seg hvordan man styrer unna denne typen svindel i 2010 bør man få opp øyne litt.

Har lite sympati med dem som klikker på linker på FB og andre steder uten å være kritisk til kilden og plutselig står der med tom konto.

Hvordan vet du det?

Det stod jo svart på hvitt at nærmere 60000 deltok i "konkurransen" og at det var et sekssifret antall (husker ikke eksakt antall) som hadde fått invitasjon.

De ca 60000 var de som var så dum å fylle i alle personopplysningene som bakmennene skulle benytte seg av. PHISHING kalles det.

Endret av oab-1966
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...